Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana pj.haaja, 11 Tammikuu 2013.

1. markku55

markku55 Active Member

Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa

Kai toisen skannerin kanssa voi puuhailla kun toinen raksuttaa, skannausajathan on melkoisen pitkiä:D
    Työelämässäkin pystytään hoitamaan monia koneita samanaikaisesti, mutta tietysti vuorotellen, ei ole varaa maksaa palkkaa työtä tekevän koneen katsomisesta.

2. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Suosittelen että kokeilet itse :)

3. markku55

markku55 Active Member

Jos kerron, että kahta robottia voi hoitaa/syöttää yksi henkilö, ja sinä sitten kysyt, että mitenköhän se hoituu, niin minä siihen, että suosittelen, että kokeilet itse ja hymiö perään - ei kovin antavaa tuollainen :(

4. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Samaan aikaan kun yksi ruutu skannautuu voi järjestellä tiedostoa tietokoneella, antaa kuvankäsittelyllä viimeisiä silauksia aikaisemmille skannauksille ja varmistaa ettei siinä seuraavassa ruudussa ole pölyä. En myöskään ole onnistunut virittämään sellaisia asetuksia skanneriohjelmaani, että voisin skannata monta ruutua peräjälkeen ilman esikatselun jälkeistä hienosäätöä. Eli kyllä siinä puuhaa piisaa yhdenkin skannerin kanssa.

5. markku55

markku55 Active Member

Ok, kiitos, ei siis tarvitse ostaa kahta skanneria kokeillakseni, eikä sinun tarvitse ostaa kahta robottia kokeillaksesi :D

6. Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa

Joskus oon pohtinut sopisko kevyesti etsattu taululasi tohon tarkotukseen..liekö kukaan kokeillut? Sitä sais varmasti kehystysliikkeestä jämäpaloista leikeltyä melko huokeesti..ainakin halvemmalla kun 30 taalan ameriikan lasi (plus 10$ postit)

7. Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa

Kyllä se soveltuu oikein hyvin. Ei tuossa Antinewton lasissa muuta ihmeellistä ole kuin se hienonhieno rosopinta joka estää filmiä liimautumasta lasiin kiinni.

8. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Olen nimenomaan käyttänyt taululasia. Pikkupaloja saa ainakin täkäläisestä suosikkehystämöstäni ilmaiseksi, kun nätisti pyytää.

9. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48

No hitto, sitä sitten pitääkin hakea. Tossa on ainakin Lasipojat ihan kivenheiton päässä ja kehystämökin ihan lähellä. Pitääpi käydä kysäisemässä. Kuinkas paksuja laseja teillä on käytössä?

10. AnteroP

AnteroP Well-Known Member

1 099
    274
    83

Jos käyttää sitä V500 keskiformaatin pidintä (kansi pois pitimestä ja aukko sen verran laajaksi, että mahtuu 3 kpl 6x6 ruutua), niin siihen sopii hyvin 2mm paksu kehyslasi. Toimii, kokemusta on :) Mulla on käytössä 2mm x 62mm x 210 mm kehyslasin palanen. Jos käyttää sitä lasia negan päällä tuossa pitimessä, niin kannattaa sitten pyyhkäistä ne lasin kantit hiomakivellä tai -paperilla, niistä tulee muuten ilkeitä haavoja sormiin ja verisiä negoja...

11. m1xer

m1xer

359
    0
    0

Kannattaa muistaa myös että keskaria ei mahdu pitimeen normaalia kolmen ruudun liuskaa (6x6) vaan niitä joutuu leikkaamaan. Tosin tässähän keskusteltiin diakehyksen käytöstä joten tää meni vähän OT:si

12. AnteroP

1 099
    274
    83

Sitä keskiformaatin negapitimen aukkoa voi laajentaa sen verran, että siihen mahtuu se 3 kpl 6x6 ruutua (jos haluaa sen alkuperäisen negapitimen kanssa puuhailla).

13. pj.haaja

1 936
    46
    48

En mä nyt tiedä miksi niitä pitäisi leikata, kun ne voi skannata näin:

Liitetyt tiedostot:

14. AnteroP

1 099
    274
    83

No, siinä aukon avartamisessa on sellainen idea, että siihen voi laittaa 3 ruudun mittaisen neganpätkän (6x6) ja skannata sen kerralla. Sitten vain valitsee ohjelmalla ne ruudut, joista haluaa tehdä lopulliset skannit. Itse skannailen 6x6 ja 6x9 formaattia. En tosin enää jaksa muistaa, miten skannaus tehtiin tuon kannen kanssa. Eikös siinä voi skannata vain ruudun kerrallaan, vai onnistuuko 2 kpl 6x6 ruutuja?

15. pj.haaja

1 936
    46
    48

Ilman avartamista saa 2 6x6 kuvaa kerralla ja tottahan Se helpottaa jos sen avartaa. Jää se yksi siirtely vaihe väliin.

16. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Kuvaan enemmän 6x7 formaattia. Jos oikein muistan siinä taisi olla aluksi ongelmana, että ilman avartamista aukkoon ei mahtunut kuin yksi ruutu, nyt mahtuu kaksi. Tuossa kohden toiminta siis muuttui tuplasti nopeammaksi.

17. pj.haaja

1 936
    46
    48

Juu, 6x7 tuskin mahtuu kaksi. Tuo aukko on just nafti kahdelle 6x6 kuvalle. Itselläni ei ole yhtään 6x7 formaatin kameroita. Ainoastaan 6x6:a ja yksi vanha 6x9 Zeiss Ikon.

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

V500:sta ei ole kokemuksia mutta V750:stä on. Kameralla saan (siis minä saan) parempaa jälkeä.

Kameralla digitointi kestää noin 1/125 sekuntia...
    Jos käytettävissä on digikamera ja makro-objektiivi, niin kilkkeet filmin digitointiin eivät paljon maksa.

19. pj.haaja

1 936
    46
    48

Pakko kysyä, et kuuluuko tuohon 1/125 sekuntiin kuvien purku koneelle kamerasta ja kuvakäsittely? Kokonaisuutena väittäisin, et skannaamalla nopeampaa.
    Ja uskon, että varmasti saat reproamalla parempaa jälkeä kuin esim. itse saan skannerilla. En epäile hetkeäkään.

20. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kamera on USB-piuhalla kiinni PC:ssä ja kuvat siirtyvät saman tien tietsikalle (www.controlmynikon.com). Siirto ei kestä sen kauempaa kuin skanneristakaan? En ole kellottanut, mutta perstuntumalla kuvat ovat nähtävissä ruudulla jotakuinkin "sitä mukaa" kuin kameran suljin räpsähtelee. Mulla on controlmynikon -softaan viritettynä skripti, joka ottaa useamman kuvan eri valotuksilla. Kuvia ei ollenkaan kirjoiteta muistikortille vaan ne siirtyvät suoraan tietsikalle. Kuvankäpistely tietysti kestää aikansa, kuten skannerin kuvissakin, mutta ei kuvankäsittelyssä muuta merkittävää eroa ole kuin että kamerasta (D7000) saa 14 bittistä RAW:ta ;)