Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

6x12 Himo

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juke.K, 24 Tammikuu 2017.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Olen etsiskellyt hiukan rullafilmille 6x12 kameraa. Joitakin löytyy mutta pirun kalliita ovat joten ei ole köyhälle filmikuvaajalle sopiva sellanen. No Lomolta löytyy Belair. Jotenkin näyttää siltä että opiskat ei kovin kummosia ole. Saiskohan niihin sovitettua paremman opiskan? Vai pitäiskö alkaa rakentamaan itse itselleen kameraa.

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Varmaan jos ite tekee, opiska keskussulkimella olis kätsy. Noita 4x5 kokoisia opiskoja löytyy. Joku 65-90mm väliltä niin tulee hiukan laajakulmaisempi kuva.

3. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 682
    545
    113
    Field (tai palkki) ja siihen 6x12 perä?

Kapa

4. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48
    Olisko tommonen mitään? http://www.stockholmviews.com/diy-6x12/index.html

5. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Field ehkä paremmin kun palkki ja tuo Juhan linkki oli ehkä lähimpänä sitä.

No minä menin ja ostin Kameratorilta Linhofin 90mm 6.3 Angulon lasin. Josko siitä rakentelis. Ajattelin jopa äärettömään tarkennusta eikä mitään muuta säätöä. Onko sellanen hassu idis?

Tarkoitus on vaimon kanssa käydä kesällä Tanskanmaalla ja takaisin koukkaamme Norjan kautta. Tuli paniikki että eihän mulla ole sellasta kameraa jonka kantaisin useampia kilmotrejä mukana että pääsee pelipaikalle.

6. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Tarkistin niin tuolla lasilla aukolla f45 lähin tarkka kohta on 1.79m kohdalla ja jos käyttää f16 aukkoa on lähin 5m kohdalla. Isoin aukko on sitten 12m lähtien. Elikkä kyllä onnistuu ääretön tarkennus.

7. jounitapani

jounitapani Active Member

625
    94
    28
    Värkkäsin itselle 9x12 shiftin vuosia sitten. Peränä Sinarin takalauta, edessä 8/65 Super-Angulon pienellä nostolla. Ei ihan peitä 9x12 laakaa, mutta riittää 6x12 rullafilmille. Tällaiseen voisi värkätä useammankin etuosan, kunhan löytää sopivan tarkennuskierteen.

terveisin
    Jouni Salokannel puh: 0400 230545
    jouni.salokannel@mail.suomi.net

Liitetyt tiedostot:

8. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Kuinkahan paljon sitä tarkkaa kohtaa voi äärettömästä tuoda lähemmäksi että f6.8 aukolla ääretön on terävää? Sehän on se juttu kun sen pisteen löytää. Yritin tällä katsoa mutta en oikein vakuuttunut. Vanhoilla jermuilla on varmasti tähän hyviä vinkkejä.
    http://www.dofmaster.com/dofjs.html

9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Tässä se nyt on. Linssinä Linhof Angulon ja peränä Lomon Belair X6-12. Voin muuten laittaa tänne sitten kolmea erinlaista maksia eli 6x6 6x9 ja 6x12. Olen säätänyt ja säätänyt sekä tehnyt testilappuja pari päivää ihan sumeena. Tämän aamuiseen lappuun olen tyytyväinen. Kuvattu täydellä f6.8 aukolla. Tarkennus ei ole äärettömässä vaan lähempänä. Kamera on fixfocus mallia eli tarkentaa aina tuohon samaan kohtaan. Terävyysaluetta säädetään aukolla.

Laitoin juuri uuteen, uudelleen kasattuun tai rakennettuun kameraan filmiä ja lähden kohta kuvaamaan rullaa.

Oisko nimi vaikka Linbel? Keksikää parempi.

Liitetyt tiedostot:

10. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
    Oisko LandBell? Ilmeisesti siis maisemakuvausten aatelia tämä? Näyttää kyllä kätevältä.

11. ppohja

ppohja Active Member

510
    36
    28
    wow!

12. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Belahof.. Belaho?

Hyperfocal distance löytyy tuostakin laskurista. Siis tarkennusetäisyys, johon vaikuttaa aukko ja valittu hajontaympyrä. CoC onkin valikossa jossa on myös kamerat ja filmiformaatit ja voit myös tarkastella kuinka se vaihtuu eri filmiformaateilla jonkin perinteen ja periaatteeen mukaan.

http://www.nikkemedia.fi/ivailu/nettikurssit/valokuvailmaisu/kasitteet/HYPERFOKAALI/hyperfokaali.htm
    Mitä säädit?

13. Heiskis

Heiskis Active Member

539
    67
    28
    Hieno.

Tuhoituiko virityksessä automaattivalotus?

Itsellä myös belair612 mutta korjasin "rimpilamaisuuden" so. Heilumisen niin, että kamera on jatkuvasti auki ja kiinni alle laitetussa tukipalkissa.

Venäläinen lasioptiikka on ok ja automatiikka tekee tästä point-and-shoot kameran (tarkennus sitten vähän niin ja näin). Maisemakuvaukseen ei ehkä tämä...

14. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Piti purkaa sieltä noita suljin mekanismia.että linssi mahtu. Yritin tehdä niin että koko linssilaudan ois vaihtanut mutta tässä patentissa oli palkeen kiinnitys sen verran hyvin hoidettu että ei kannattanut sitä tehdä uusiksi.

15. Heiskis

Heiskis Active Member

539
    67
    28
    Ohessa oma vastaus 6x12 himoon...

- holga 6x12 pinhole kamera Imatralta Kari N:ltä
    - Wide field Ektar 80mm ostettu "evil Bay:sta"
    - suljin kunnostettu mustonen&laineella
    - venäläinen etsin ei ihan tarkkaan vastaa...
    - helicoid romulaatikostani
    -- fix tarkennus noin 2.5 m...vasta f32:ssa tarkentuu äärettömään..

Ruma kuin " miehen p...se"...mutta kevyt ja suht. Pieni...

Liitetyt tiedostot:

16. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Just hieno.

17. jala78

jala78 Member

210
    6
    18
    En ollut huomannut tätä ketjua, mutta mullakin on hieno ratkaisu tuohon formaattiin itselleni. Se mainittiinkin tuossa heti ylhäällä, eli sinarin zoom-multiformaattiperä ja sinar p2. Käteväksi tai kevyeksi systeemiä ei voi haukkua, mutta jäljestä saa hyvää. Oon muutaman maisemakuvan napsaissut, voiskin kesän mittaan taas makustella...

18. lunnifer

lunnifer Member

930
    12
    18
    6x12 on myös minua miellyttävä formaatti. Rajailen digikuvia siihen ja fieldiin mulla on 6x12 perä. Toisinaan 4x5 laaka kokee myös rajauksen.

Hieno viritys heiskiksellä!