Elikkäs nyt meni sitten tikikalusto myyntiin ja tarkoitus olisi 645 filmikikkaretta tilalle. Lähinnä olen miettinyt Mamiyaa tai Pentaxia, mutta vissiin muitakin vaihtoehtoja olisi. Eli kysymys kuuluu mitä kannattaa ottaa huomioon tuollaista hankkiessa, kun itselläni ei ole minkäänlaisia kokemuksia kyseisistä vehkeistä.
Aluksi kannattaa miettiä tarvitsetko 645-järjestelmää, vaiko kiinteäobjektiivista kameraa. Jos päädyt järjestelmään, tulisiko etsintenkin olla vaihdettavat? Omasta mielestäni kuilu on esim jalustalta tapahtuvassa kuvauksessa oikein kätevä. Peilin lukitus on erinomainen jollei välttämätön ominaisuus (645 peilit ovat isompia, äänekkäämpiä ja täräyttävämpiä kuin kinokoossa). Entä modulaarisuus, tarvitsetko vaidettavia kasetteja eri filkoille, vai pärjäätkö yhdellä? Valitsetpa kumman vaan mainitsemistasi merkeistä, obiskapuoli on kummallakin hyvässä mallissa.
Järjestelmää olen kyllä miettinyt ja kuten sanoit kuilu on hirveen kiva, mutta toisinaan prismaa saattaisi arvostaa hyvinkin suuresti, eli vaihdettava etsin voisi olla ihan kiva pointti. Toi pelilin lukitus täytyykin muistaa, jos kerran vaikuttaa paljonkin. nuo vaihdettavat kasetit tuovat kyllä omat etunsa, mutta jos haluaa pärjätä suht inhimillisellä budjetilla niin jostain lienee pakko tinkiä? Mamiyaa on näyttänyt olevan jonkin verran enemmän liikenteessä kuin Pentaxia, onko ihan varteen otettava vaihtoehto? Kiitos näistä vinkeistä. Onko siitä jotain muuta kuin riesaa?
Itse olen joskus kuvaillut lainatulla Mamiyan 645 Superilla, jossa oli mittariprisma ja moottorikahva. Ihan toimiva peli jopa käsivarakuvauksessa. Tuota mallia on myös ilmoiteltu pakettina ihan kohtuuhinnoilla. Kuilu on vaakaformaatilla joskus näppärä, mutta pystykuvilla käyttö on lähinnä humoristista. Jos kuvaat lähinnä jalustalta, harkitse myös 6x6 kameroita, vaikkapa Hasselia. Käsivaralta menee myös Rolleiflex, joiden uudempia malleja on optisessa laadussa vaikea päihittää.
Minulla on ollut M645 (alkuperäinen perusversio) ja kyllä sillä hyviä kuvia sai. Etsin (PD-mittaprismalla)oli paljon pimeämpi kuin uudemmissa PRO/Super-versioissa ja ergonomia ilman viritintä/kahvaa huonompi. Obiskat (55 ja 150 mm) oli oikein hyviä eikä kamera ollut pahan kokoinen laukussa. Vaihdoin pois kaivatessani isompaa negakokoa (ja osin pimeän etsimen/heikkenevän näön takia). Hyvä muisto tuosta kuitenkin jäi.
Missään en muuten ole varsinaisesti näistä testiä nähnyt... lienee kuitenkin enemmän ammattilaisten kalustoja, joita ei pikselinviilaajat testaile. Samillahan on tuolle Bronican setti aika huokealla myynnissä. Yksikään 645-kalusto ei ole kevyt ja ergonominen, kuten SLR:t mutta omissa kohteissaan käyttökelpoinen. Halpuus on enemmänkin suhteellinen käsite. Optiikka maksaa suhteellisen mansikoita ja uusimmat digiperäsopivammat versiot vielä enemmän autofokuksineen. Hasselblad H2 ois kiva, tosin sikakallis. Mamiyan AFD II ois kiva, tosin kallis. Eräs vaihtoehto voisi olla Mamiya Pro TL, joka on suhteellisen halpa ja ilman AF:ää. Mamiya 645 Pro TL Film Camera Sample Photos and Specifications Mamiyoista keskusteluja ja tietoa: Mamiya.com user forum Photodo Mamiya 645 forum Tossa 1 linkki sivustolle, jossa on paljon vaihtoehtoja käytetyissä: http://www.nicholascamera.com/man.cfm?product_id=12
Minulla on ollut Pentax 645N, Bronicaa: ETR, ERTC, ETRS ja Mamiyan Super ja nyttemmin Pro. Pentaxin mittaus on monipuolisin, mutta prisma on kiinteä. Pentaxissa on minusta paras käyttömukavuus eikä se eroa mitenkään kinosta. Mamiyan AE-mittaprismat ova hyviä, mittaus on tarkka. Mamiyan kamera on modulaarinen, joten prismat ja perät, kuin myös moottorikahva ovat vaihdettavissa ja käyttömukavuus on hyvä eikä juuri eroa kinosta. Samaa voisi sanoa myös Bronicasta, mutta Bronican prismat ei mielestäni mittaa aivan yhtä hyvin. Moottoria Bronicoissani ei ollut, mutta peukaloviritinkahva tuli tutuksi kätevänä. Bronicassa ei kannata unohtaa virtaa päälle jollei laukussa ole paristoja mukavasti. En verrannut merkkejä keskenään samaan aikaan, mutta etsimien kirkkaus oli muistaakseni järjestyksessä P,M,B. Bronican hyvänä puolena on keskussuljin, joten salamakuvaukseen se antaa enemmän mahdollisuuksia. Tosin Pentaxiin ja kai Mamiyaankin saapi keskussuljinobjektiiveja. Ainakin moottoriMamiya ja Pentax toimivat aivan hyvin ulkokuvauksessakin, kinon tilalla -ainakin jollei käytä pitkää teleä. Tassutuntumalta sanoisin että MoottoriMamiya normaalilla ja Nikon F4s normaalilla painavat jokseenkin saman verran, voipa Nikon olla jopa painavampi. Suppea kolmen objektiivin varustus on minulla kevyempi kuin vastaava kinokassi. Kaikkeen kuvauksen kamera ei ole omiaan, koska kuvaustaajuus ei ole urheiluluokkaa, mutta itselleni nopeus riittää mainiostas. Itse asiassa myin Pentaxin pois, koska halusin vähemmän helppoa kuvaamista, koska kuviteltu harkinnan lisääntyminen kuvaamiseeni jäi pois ja räiskin Pentaxilla kuin kinolla..ja arvatkaas mitä: sama räiskiminen jatkuu Mamiyalla.
Mulla on Pentaxin 645N ja tykkään kovasti. Minusta ihan hyvin käsivaralta kuvattava, ihan kuten kinotkin. En ole siinä mielessä havainnu eroa, isompihan tuo toki on ja samalla enemmän myös kameran tuntuinen. Peili klonksahtaa tietty, mutta se onkin ihana ääni ;-). Penaan ei ole vaihdettavia periä, mutta se taas ei ole tuottanu ongelmia mulle ainakaan. Hasselikin ois kovasti kiva, mutta...
Kiitoksia kommenteista kyllä tämä rupeaa tuonne mamiyan puolelle kääntymään ... nyt pitäisi saada vain nopeasti realisoitua nuo tikivermeet ja sitten koittaa vääntää kauppaa tuosta yhdestä superista vermeineen. Niin simmosta piti vielä kysyä, että mitenkäs nuo Mamiyan filmikasetit toimii, pystyykö kasettia vaihtamaan kesken filmin tuhoamatta sitä filkkaa? edit: kysymys lisätty
Contax 645 näyttää aika komeelta, lasitkin toki Zeissiä. Merkki on kyllä kuopattu mutta ehkä saisi siksi halvemmalla. Itse en noille keskikoon peilikameroille juuri lämpeä. Mamiya 7 olis semmonen mikä haluttais, saattais olla ihan asiallinen peli käsivarakuvaukses mailla ja mannuilla.
Juu. Oikeastaan ei ehkä kannata puhua kasetista vaan perästä. Perän sisällä on filminpidin, jota koskus myös kutsutaan kasetiksi. Mamiyan perissä on vartavasten kolo missä pidetään suojapeltiä. Se otetaan kolosta, tungetaan perän etuosan rakoon ja iroitetaan perä. Toinen perä kiinni, pelti pois ja kuvaamaan.. P.S. Mamiyan käyttöohje on haettavissa netistä: Mamiya Leaf Medium Format Digital Backs and Cameras
Sikasiisti olisi juu, mutta tuskin halpa. Jos niin paljon olis rahaa niin sitten ehkä se Fuji, ei kun siis Hasseli645. Tuon Contaxin kanssa samaa kauneuslinjaa on minusta Rollein 6x6 koon slr:ssä. Onneksi en ole kuitenkaan niin varakas..siis ollenkaan varakas..siis köyhähän mää..niisk
Ihan näppärä kuusneljävitonen on tavallinenkin V-Hasselblad A16-kasetilla ja prismaetsimellä. Jos sen kameran nyt pitää välttämättä kuusneljäviitonen olla. Höblä on helposti saatavilla, ylläpidettävä ja halpa. T. Kerkko.
Tuota... kerros missä noita on halvalla ? Aina olen tuon nimen Hasselblad yhdistänyt tolkuttomiin hintoihin, oli sitten kyse mistä mallista tahansa.
No onhan 'Blad kuitenkin halventunut aivan viime aikoina jonkin verran, kuten filmikamerat yleensäkin. Ainakin vanhempi 500* kalusto. Mutta ihan rahaa niistä joutuu vieläkin maksamaan...
No, jos ei parilla satasella ole liikkeellä, niin on ostajan markkinat: Mamiyan 645 Superia ja Pentaxia on liikkuunut suomalaisillakin myyntipalstoilla useita noin tonnilla tai alle. Siis kahdella-kolmella lasilla (!) ja Mamiyan tapauksessa mittariprismalla. Oma Hasselini viime keväältä, hienokuntoinen (=lähes virheetön) musta 500C/M+tuore kasetti+tyyliin sopiva C-sarjan 80mm T*, EPstä maksoi 890 euroa. Piti ostaa toinen setti, jossa oli 60millinen T*, jonka halusin 80sen sijaan. Muut myyntiin, loppuhintaa en kehtaa kertoa. Vanhempaa, täysin toimivaa perussettiä on myyty 500-600 euroon. Siis uuden kasetin hinnalla eli eikös se oo jo halpa, kuten aikaisemmin todettiinkin. Mitä tulee Contaxiin, niin hys hys... Käytettyä peruspakettia myydään maailmalla jo alle 1500 euron. Melkein tekisi mieli ostaa, melkoinen "mersu". Joskin lisälasit on vielä aika arvokkaita ja luultavasti tulevat olemaankin. Ergonomia vaikuttaa Contax-kayttäjälle kovin tutulta.... ja painoa varmaan vähemmän kuin kino RTSIII:ssa
En Contaxin tapauksessa, jos millään järjestelmäkameralla, puhuisi lisälaseista ;-) Olisihan se kiva jos olisi varaa zeisseihin, vaikka sitten käytettyihin -käytetyllä kameralla kun on aina tullut kuvanneeksi...