Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Teemu Laine, 21 Tammikuu 2008.

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Mulla on sakset ;)

2. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Elä ny hyvä mies sinne mee, nehän lykkää sulle käteen jonku rautakaudelta peräsin olevan luolamieskameran, ja sultahan menee kuvaajauskottavuus heti ekan vilauksen myötä... ;) ;)

3. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Kinofilmikokoon siirtyminen oli juuri tapahtumassa, jotkut käytti vielä isoja kokoja ja 6x6 Rollei olei värikuvauksessa kova sana, mutta kinoon oltiin vaihtamassa. Leica M3 ja Nikon F olivat kovia sanoja.

Ja leican kohdalla se vanhuus oli ja on edelleen kovin suhteellista. Kun Leicalla, siis vanhalla, puolittain käsin tehdyllä ja käsin kootulla, oli kuvattu 100 000 ruutua, se voiteluhuollettiin ja ajat säädettiin. Se oli tollaisen käytön jälkeen "sisäänajettu", niin kuin autojen kohdalla ennen sanottiin.
    Leica on niin kestävä, ettäkuvaajilla on vaikea saada sille vakuutusta, vakuutusyhtiöt ei millään usko, että joku käyttää 25 vuotta vanhaa työkalua ja että sillä olisi edelleen joku vakuutusarvokin.
    Mä olen nyt syksyn/tämän kevään perehtynyt lehtikuvauksen historiaan, kun meillä on museolla lehtikuvauksen vuosi 2008 ja olen kirjoittamassa opusta lehtikuvauksen välineistä ja tekniikasta 1900-luvun alusta 200 luvulle. Uskallan seistä sanojeni takana, tarvittaessa pannaan lähdeviitteet peliin..

4. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Eikös tuossa puhuttu aikaisemmin Leica 3:sta, eikä M3:sta?

Ja eiköhän me luoteta sun sanaan ilman lähteitäkin :)

5. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Juu juu, kyllä mä Leican käyttöiän suunnilleen tunnen, mutta ajattelin silti, että lehtikuvaajilla olis ollu varaa käyttää sentään kohtuullisen paljon kätevämpiä M-Leicoja 30-luvun kierreleicojen sijaan. Puhuit aluksi Leica 3:sta, jonka tietty tulkitsin Leica III:ksi, varsinkin kun Googlekin oli samaa mieltä :).

6. Teemu Laine

4 725
    125
    63

LISÄÄ PORUKKAA TARVITAAN:

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Eiköhän ne löydä Fangiolle Pekka Puupää -hatun niin mahtuu kaikki hiukset hatun sisään ;P

8. zenig

zenig Member

997
    0
    16

taidan silti käydä parturissa, muuten hikoon hatun piloille :D

9. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Oliskohan se ihan dorkaa mennä Retina IIc:n kanssa paikalle, sitä kun on tehty vuosina 1954-1957... Luulis, että joku lehtikuvaajakin on vielä kuuskytluvullakin kuvannu sellasella.

10. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Olisit joukossa joku paikalle osunut "amatööri" -- ei välttämättä huono idea, mutta se on ohjaajan asia...

11. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Juu kannattais kysyä tuota suoraan Juhanalta. Yhteystiedot löytyvät tuosta ylempää.

12. zenig

zenig Member

997
    0
    16

taidan mäkin köyhän paikallislehden kuvaajalta näyttää Hi-Maticin kanssa :D taidan ottaa Petrin kanssa mukaan, jos sen ripustais kaulalle. Jos ei kelpaa, ni pidän sen laukussa.

13. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Taisi olla kirjoitusvirhe, mutta kyllä esim. Caj Bremer kuvasi ensin 1956 Leica IIIf:llä ja siinä oli kiinni Nikonin objektiivit. Vasta vähän myöhemmin hänellä oli varaa ostaa M3 ja siihen alkuperäisobjektiivit ja Visoflex.
    Juttua on enemmänkin lehtivalokuvauksen välineitä ja tekniikkaa käsittelevässä kirjassani, joka ilmestyy syksyllä, (mainontaa!!) jos vaan saan apurahan. Ei vaan ole vielä aloitettukaan hakemuksen täyttämistä, viimeinen päivähän on 31.1.

14. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Kyllä minä vaan väitän ettei lehtikuvaajat käyttäneet Retinaa, se vakavien harrastajien kamera. Ja vakava tarkoittaa tässä esim. kameraseuran jäsentä tai kilpailuhuin osallistuvaa, saattoi olla naama hymyssäkin vakava kuvaaja. Muistaakseni ilmaisua käytetään jossain 50-luvun Kameralehdessä, mutta lähdettä ei ole kuin pääni.

15. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

No mitäpäs minulla olisi vastaväittämisen tueksikaan, joten uskotaan :).

16. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Näiden kuvien julkaisu perustuu referaattioikeuteen. Hienoa työtä Pentti Siimekseltä.

17. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Tiedättekö mistä tuntee lehtikuvaajan siviilissäkin? Siis 60-luvulla?

No sillä oli akkuhapon polttama reikä popliinitakissa.

18. zenig

zenig Member

997
    0
    16

Tulipas kauheita :D

19. zenig

zenig Member

997
    0
    16

kutsu kävi taas.. Aprillipäivänä toiset kuvaukset.

20. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Hmm. Nyt mulla olis ihan viiskytluvun lopulta oleva 6x6-rollikka. Se olis hyvinkin voinu olla jollain lehtikuvaajalla; valotusmittarit ja kaikki...

Onko tarkempaa tietoa?