Olen tässä yrittänyt etsiskellä jotain yksinkertaisia laskureita / ohjeita tjsp, joilla pystyisi helposti laskeskelemaan palkkikameran syväterävyyksiä eri tilteillä ja shifteillä. Nämä kun taitavat myös pahimmissa tilanteissa vaikuttaa myös valotusaikaan. Etsiskelen siis "yksinkertaisia" esityksiä asiasta. Differentiaaliyhtälöistä olen saanut tarpeekseni, eli nyt etsin käytännön läheistä aineistoa, jonka avulla voi ihan perusperiaatteita opiskella ja sitten jos aikaa ja innostusta jää, niin voin alkaa ihmettelemään niitä diffiksiä...
Vs: Palkkikameran DOF & valotuslaskelmia Tässä yksi aika hyvä sivu missä paljon linkkejä, myös valmiiseen laskuriin. View Camera Focus Tässä tuo laskuri: http://www.mrcalculator.com/focus.html Vilkaise laskurin kuvaa ja tässä perusperiaate tiivistettynä, jollet halua lukea kaikkia niitä pitkiä kertomuksia itse: Linssistä alaspäin/ylöspäin tultaessa saadaan etäisyys nodaalipisteestä (J). Tämä etäisyys (J) on terävää terävyystason molemmin puolin hyperfokaalilla etäisyydellä niin ylös- kuin alaspäinkin tasosta. Tästähän tulee kolmio ja loppu on geometriaa. Nodaalipiste taas sijaitsee terävyystasolla, pystysuoraan linssistä alaspäin. Tämän laskemiseksi tarvitaan taas terävyystason sijainti. Terävyystason sijainti saadaan Scheimphlug:n periaatteen avulla: Filmitaso, linssintaso ja terävyystaso leikkaavat samassa pisteessä, joka riippuu vain tiltin määrästä. Siis, yksi tunnettu piste. Tason kallistuksen määrä riippuu valitusta fokusoinnista. Tästä syntyy taas kolmio tunnetuilla kulmilla, jolloin tuo nodaalipisteen etäisyys voidaan selvittää. Käytännön tarkkuutta en osaa kommentoida. Noissa laskelmissa on taustalla joitain (vähäisiä) yksinkertaistuksia.
Vs: Palkkikameran DOF & valotuslaskelmia Ja tässä yksi linkki, jonka takaa löytyy ihan näppäriä apuvälineitä. Ainakin Zonedial ja "depth-of-focus ruler" ovat olleet käyttökelpoisia. darkroomagic.com - This website is for sale! - darkroomagic Resources and Information. Mikko
Vs: Palkkikameran DOF & valotuslaskelmia Mulla on niin huono matikkapää, että mä olen joutunu kattelemaan terävyysalueet luupilla tähyslasilta. Mun fieldiä ei onneksi edes saa niin solmuun, että negan valotusvarat ei olis riittäny.