Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pieniä pumppuja etsimässä (1,25 V - 9V DC käyttöjännittellä toimivia)

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Tapiola2006, 2 Maaliskuu 2011.

Onko kenelläkään parempaa tietoa mistä voisi löytyä pieniä pumppuja, jota toimivat 1,25 - 9V:n jännitteellä. Tarve on 20" x 24" filmikasetin alipaineen kehittämiseksi valotuksen ajaksi niin että filmi pysyisi suorassa. Pienin, mitä olen tähän mennessä löytänyt on noin sentin paksuinen auton pissapojan pumppu joka tietysti tarvitsee 12 V.n käyttöjännitteen. Virran kulutuksesta ei vielä ole tietoa, enkä ole kokeillut toimisiko tuo sittenkin (ehkä hitaammin) alemmalla jännitteellä. Filmin takana olevan reikälevyn alla oleva tila on hyvin matala ja tilavuudeltaan pieni, eikä alipaineen tarvitse olla kovinkaan voimakas. Riittää kun alipaine kestää muutaman minuutin ajan.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: Pieniä pumppuja etsimässä (1,25 V - 9V DC käyttöjännittellä toimivia)

Mutta eiköhän sellanen auton pumppu sillä 9v paristolla liikkuisi hetken. Mulla oli viime kesänä 12v ilmapumppu patajan täyttämistä varten autoreissulla. Siinä oli myös imu puoli joten siihenkin se kävi. Taisin ostaa sen Jyskistä.

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
  3. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Jos se ei tarvitse paljon alipainetta, tee puhalluspumpusta (siellä alapäässä on takaiskuventtiili, sieltä letku) ja muovipullosta (tämä varastointisäiliöksi että riittää pidemmäksi aikaa) semmoinen käsikäyttöinen ja halpa alipainepumppu.

4. Vs: Pieniä pumppuja etsimässä (1,25 V - 9V DC käyttöjännittellä toimivia)

Siis tarvitset alipaineen sinne kasettiin?
    Millainen se kasetti on, onko siitä missään kuvaa?
    Siis ihan uteliaisuudesta kyselen.

Jotenkin oletan, että veden pumppaamiseen tehty pissapojan pumppu on rakenteeltaan sellainen, että se ei muodosta minkäänlaista alipainetta. Nehän on autossakin yleensä säiliön alla, ettei ne sitä vettäkään joudu imemään.
    Pieniä ja kompakteja ilmapumppuja kyllä maailmasta löytyy, mutta mistä saisi sellaisen, jolla saa sopivan alipaineen.

Mulla on pari pientä sähköisen verenpainemittarin mansetin paineistamiseen tarkoitettua 6V ilmapumppua. Testailin niitä, mutta ei ne kunnollista alipainetta saa aikaseksi vaikka saavat puhallettua vaikka muovipussin rikki.

Autoihin myydään niitä parin kympin "minikompuroita", joilla saa renkaan täytettyä ja jotka ottavat virran tupakansytyttimestä. Sellaisesta voisi kai jonkinlainen imukin muodostua, jos se sen baarin paineen saa puhallettua. Nekin tietty 12V vehkeitä.

5. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Ejektorin rakentamalla saa helposti paineesta tehtyä alipainetta...

6. Vs: Pieniä pumppuja etsimässä (1,25 V - 9V DC käyttöjännittellä toimivia)

Kerro lisää...
    Noilla mun mainitsemilla pumpuilla ei varmaan onnistu, jos siksi lainasit.

Virtausoppi ei ole hallussa, mutta olen käsittänyt, että vakuumi ejektorit vaatii jonkun verran virtausta (painetta?) toimiakseen, eli käytännössä tässä sovelluksessa ehkä hiilidioksidipullon tms. paineistetun kaasun.

7. Vs: Pieniä pumppuja etsimässä (1,25 V - 9V DC käyttöjännittellä toimivia)

No, tämä ensimmäinen 12 V vaihtoehto, joka on erittäin halpa ja toimii ainakin 9 V "neppariparistolla" imee ohuen letkun nokasta aika innokkaasti. Itse pumppu ei kyllä sovi kasettiin, joten jos tätä käyttäisi, sen pitäisi olla mukana kuljetettava lisäväline.

8. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Jonkin verran virtausta, paine muodostuu vasta kun virtaus kohtaa resistanssia ja nimenomaan ejektorin poistoresistanssin tulisi olla pieni. Oikein mitoitettuna tuottaa alipainetta jo pienillä virtaamilla.
    Lamellipumput ovat alipainepumppuina hyviä ja helppohoitoisia, kuluvina osina ainoastaan laakerit ja lamellit. Myös rataspumput suostuvat imemään alipainetta, mutta yleensä ainoastaan siihen fluidiin johon ovat suunnitellut.

Nuo mainitsemasi mini-kompressorit ovat usein mäntätyyppisiä, joissa alipaineen tuotto on voimakasta.

9. Vs: Pieniä pumppuja etsimässä (1,25 V - 9V DC käyttöjännittellä toimivia)

Tollasen pienen mäntäkompuran saa näköjään esim motonetistä alkaen 9,90. Sellaisesta varmaan itse lähtisin yrittämään.
    Autoilevan ihmisen tavaratalo | Motonet Oy
    Siitähän voi purkaa noi muovikuoret halutessaan pois.