Millainen on ero Kelvinein? Entä kuinka samanlaisiksi muuttuvat säätämällä Kelvinit samaan? Mikä mittausalue siinä on? Miten tarkennuspiste ja tarkennuksen lukitus vaikuttaa mittaukseen ja vaikuttaako se miten samalla AWB:n toimintaan? Monenmoisia kameran säätö- ja toimintakysymyksiä... Ei näy kerrottua valotuseroa mutta olitkin sitten varmaan valotusta tasannut jo näihinkin.
^Sorry nyt täytyy mennä töihin, palaan asiaan illalla kun on kapitalistin rahankeruu tehty ja puuristi tienattu!
Jaha. Nyt alkoi löytyä syytä: Kävin läpi kaikki keikkojeni tallella olevat RAWit ja huomasin sellaisen, että värivirhettä esiintyy vain korjatessani valotusta aukon esivalintaohjelman ollessa valittuna, silloin on sama onko kyseessä AWB-W vai AWB-A valittuna, niin valotuksen korjaaminen alaspäin lisää roimasti lämpöä kuviin ja vastaavasti taas valotuksen lisääminen tekee kylmempää.. Täytyy kokeilla vielä suljinajan esivalintaa että tekkeekö sammaa. Silloin jos valotan manuaalisesti, niin väritasapaino ei muutu, vaikka kuva olisi keskustapainotteisen mittaustavan valotuksen mukaan ali/ylivalotettu, esim. toissapäiväinen soteukkeli toistuu alivalotettuna (taustan pistemäisten valojen sotkiessa) väreiltään ihan ookoo, suoraan alkuperäisestä RAWsta korjaamaton:
No voihan kökkö, sehän on siis paskana. Onhan sentään +/- valotuksenkorjaus ihan perusjuttuja kameroissa, joitten kuuluu olla käyttökelpoisia. Kokeile myös erikseen samalla objektiivilla, saatko vaihtelua AWB:n valitsemaan eri aukoilla - riippuen kohteesta sen joskus saan näkyväksi, mutta entäpä sinun kamerassasi. Edit. Siis uudestaan luettuani: sehän on siis paskana. ( Aukko ei tosiaan vaikuttanut muuttuviin tuloksiin jos sulla vaan oli sama aukko valittuna A moodilla (aukon esivalinta). Oletan että valotuksenkorjaus silloin muuttaa aikaa, kuten loogista on.)
Vai olisiko kyse siitä, että kukaan ei ole tehnyt kunnon profiileja väridominanteille? Nämä uudet mallit eivät näytä suoriutuvan siitä, missä vanhemmat mallit olivat jo tyydyttäviä tai jopa erinomaisia.
Vieläkin löytyi kaksi huomionarvoista seikkaa niiden lisäksi että objektiivi tai sen polttoväli (zoom) eikä valittu valonmittaustapa vaikuta: 1. valittu aukko ei näytä vaikuttavan väriheilahteluihin ja 2. väriheilahteluun AV-modessa ei tarvita edes valotuksen kompensointia, vaan riittää että kameran valotusmittari mittaa n. 1/3 - 1/2:n EV:n heiton yläs tai alas, niin se vaihtaa samalla valkotasapainoa -> vaalempi viilenee ja tummempi lämpenee, kuten näissä esimerkeissä tapahtuu aika mietona: EF70-200 f3.2 1/800: ja EF70-200 f3.2 1/640: Toisin kuin peltoesimerkeissä, näissä on bvalittuna AWB-A eli "Ambient". Resetoin eilen kaikki kameran asetukset ja asensin uuden fimrwaren, kokkeillaan nyt nekin ennen kun lähetetään huoltoon tsekattavaksi - joka ei taatusti mene takuun piikkiin, koska "mitään vikaa ei ole, vaan kyseessä on selkeästi ominaisuus". Edit. ..ja jos haluaa kuviinsa todella eksotiikkaa, niin käyttää täytesalamaa, mommommoo. Silloin on ihan sama mikä väriavaruus ja -asetus on valittuna.
(Niin kauan kuin tarjolla on uusi firmware, jossa tietysti on korjattu nippu vikoja, ei kannata valittaa sanallakaan.)
Äh, piti siis kirjoittamani, että resetoin kameran tehdasasetuksiin asentamalla uusimman firmawaren 1.04sen uudelleen päivitystiedostosta.
Miten jos tuossa olisi myös otettu vertailuksi valotuksenkorjaus kameraa yhtään liikuttamatta, niin olisiko vaikutus samanlainen vai onko esimerkissäsi vaikutusta sillä että kamera liikkuu sen verran että se valottaa erilailla jolloin värilämpötilankin laskennan lähtökohta kuva-alalla myös muuttuu. ( Onkohan se niin herkkä muuttamaan värilämpötilaa tällä tavalla.) ------------------------------------- Noin muuten, AWB on minullakin käytössä ja hyvin paljon se on nopeisiin laiskoihin nettikuviinkin mukana määräämässä kuvan väritasapainon. Mutta kyllä se luonnostaan tietenkin tekee vaihtelua ruutujen välille samassakin kohteessa enemmän tai vähemmän. Kiinteän arvon (Kelvin) voisi valita Raw.muuntimesta. Mutta taidan kokeilla seuraavaksi kiinteää valittua arvoa kameraan. Sitähän voisi aina välillä liikkuessa muuttaa vaikka sillä toiminnolla jolla se asettaa kiinteän arvon laskien esim harmaakortista tai valkoisesta kohteesta. Eikö tämä olisi aika pätevä keino myös useimpiin ammattilaisen tarpeisiin kun jpg:n värillä on väliä.
Niin minähän kuvaa RAW:na, joten tämä värilämpötilan häröily niissä on pääasiassa ihmetyksen aihe, eikä lopultakaan itse työskentelyä kauheatsi haittaava seikka. Olen aina ollut siinä uskossa, ettäCanoneissa on jonkinlainen "vallitsevan valon" värilämpömittari sisäänrakennettuna, sillä viimeiset 15 vuotta kun olen Canonilla kuvannut, niin värilämpötila on ollut kohteen väristä ja valon määrästä huolimatta aika lailla kohdallaan. Aina, paitsi nyt tämän vehkeen kanssa. Täytyykin laittaa punainen kesämekko päälle ja otattaa itsestäni kuva sen kanssa ja ilman ja tsekata kuinka sen punaisuus vaikuttaa valkotasapainoon. Koodi: Mutta taidan kokeilla seuraavaksi kiinteää valittua arvoa kameraan. Sitähän voisi aina välillä liikkuessa muuttaa vaikka sillä toiminnolla jolla se asettaa kiinteän arvon laskien esim harmaakortista tai valkoisesta kohteesta. Eikö tämä olisi aika pätevä keino myös useimpiin ammattilaisen tarpeisiin kun jpg:n värillä on väliä. Mutta tässähän on oiva syy ostaa yksi uusi vempele! Minähän tarvitsen tämän kameran kanssa laadukkaan Gossen-merkkisen värilämpömittarin!
Millä tavoin kameroiden awb muuten toimii? Olen kuvitellut, että lähtökohtana on valonmittauskennon informaatio, jonka perusteella kamera arvaa ollaanko esim auringonpaisteessa vaiko keinovalossa. Eli kai siellä jonkinlainen systeemi valon värilämpötilan arviointiin on, pahja tosin sanoa, että onko se "mittari" vaiko algoritmi? Itse kuvaan raw:ta ja pidän awb:n lähes aina päällä. Yleensä se osuu riittävän tarkasti ja halutessa on simppeliä Lightroomissa tökätä esim yhden sarjan kuviin sama värilämpötila. Ja onhan Lightroomissa myös oma awb, mikäli esiasetut arvot eivät kelpaa.
^Olen ollut siinä käsityksessä, että canoneissa olisi ollut joku "valkotasapainosensori", mutta tämän vehkeen kanssa en moiseen usko. Taidan kuitenkin lähettää tämän JAS-tekniikkaan huoltoon, vaikka tod. näk. saan sieltä kuraa niskaani etten vaan osaa käyttää ko. kameraa - edellinen 5D Mk III hajosi CF -muistokortinlukijan pohjasta, niin huolto ei suostunut takuuhuoltoon, koska syynä olin kuulemma laittanut muistikortin kameraan väärin päin. Mikä on mahdotonta, koska se ei sinne mene väärinpäin vaikka kuinka voimalla tunkisi ; ) Pahoittelen jättimäisiä kuvakokoja, koettakaa kestää. Ohessa neljän kuvan sarja täysin tumpuloimattomia .jpg-kuvia kuvattuna äsken pihalla yhdellä ja samalla kakkulalla&samalla aukolla EF24/f4 ja samoilla asetuksilla AWB-A; ainoa mikä vaihtuu on rajaus ja tietty tarkennuspiste: Ja nyt kun noita katsoo pötköön niin juu-ei, huoltoon mars!
Tästä viimeisestä testistä tulee mieleen, että kuva-alalla on paljon vihreää. Ainakin minun käyttämissäni kameroissa vihreä ympäristö (esim metsä) on ollut awb:n toiminnan kannalta kaikkein hankalin. Normimaisemassa jossa näkyy taivasta awb kuitenkin normaalisti toimii suht luotettavasti kaikissa nykykameroissa.
^Jos tämän topicin aiempia kuvia katsot, niin tuolle minun yksilölleni tuntuvat kaikki ympäristöt olevan "kaikkein hankalimpia"! No maanantaina huoltoon ja pannaan 5 D Mk III:lla menemään sen aikaa. Jos siinä ei ole huollon mielestä mikään vialla, niin ainakin saan sen varmuuden ettei siinä ole mitään vialla!
Veikkaan, ettei se ole varsinainen perinteinen värimittari sinänsä, vaan kuvainformaatiosta päätellään mahdollisesti sekä referenssi että väridominantit samalla kertaa tai pelkästään jälkimmäinen ja verrataan johonkin esiasetettuun hierarkiaan. Muistelisin, että jotkin edistyneimmät kamerat nuuskivat jopa valittujen tarkennuspisteiden ympäriltä näytteitä erityisesti. PKivireen näytteistä nähdään, ettei kyseessä ole mikään helppo sarka. Joissain malleissa ollaan ehkä jopa menty takapakkia ohjelmistojen suhteen. Jonkin sortin konsistenssi olisi kuitenkin tavoiteltavaa, ettei kaikkia kuvia pidä korjata yksilöllisesti ja päästään riittävän tasalaatuiseen kuvavuohon. Kuvien korjaaminen ei ole mikään läpihuutojuttu vaihtelevissa valaistusolosuhteissa, mikäli tavoitteena on riittävä tasalaatuisuus.