Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

5D ja Vista

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Markuspoika, 5 Helmikuu 2009.

    Hei,

    olen tässä jonkin aikaa harkinnut siirtyväni menneisyydestä nykypäivään eli hankkia filmijärkkärin rinnalle digisellaisen. Olen katsellut tuota EOS 5D:tä käytettynä. Vähän epätietoisuutta aiheuttaa se, että Canonin sivuilla ei mainita yhteensopivana käyttöjärjestelmänä Vistaa, mikä minun koneessani on. Kertokaahan, että mihin tuo asia vaikuttaa? Onko käyttöjärjestelmällä mitään väliä, jos käytössäni olisi esim. Photo x2 Ultimate/Photoshop vai löytyykö jotain päivityksiä, jotta yhteensopivuusongelmasta pääsee eroon?  Jaksaisiko joku selittää yksinkertaisesti?
     
  1. AnttiO

    AnttiO Member

    201
    0
    16
    Vs: 5D ja Vista

    En tiedä mitä kaikkea tietokoneella pystyy Canonin kameroille tekemään, mutta kuvien siirto tulee ensimmäisenä mieleen. Canon käyttää kai edelleenkin kameran ja tietokoneen väliseen kommunikointiin PTP:tä (Picture Transfer Protocol). Tiedostojen siirrossa ptp:tä käyttäen voi olla ongelmia. Jos kuvien siirtoon käyttää muistikortinlukijaa, niin tuokaan ei ole ongelma.

    Toinen mahdollinen ongelmakohde mikä tulee mieleen on Canonin omat ohjelmat, jos ne eivät tykkää toimia Vistassa.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Jos vain ohjelmat toimivat Vistassa, ja mikseivät toimisi, niin ei ole väliä.
     
  2. Vs: 5D ja Vista

    Kortinlukija pitänee siis hankkia. Jos hankin jonkin kuvankäsittelyohjelman, niin tarvitsenko noita Canonin omia ohjelmia ensinkään?
     
  3. Vs: 5D ja Vista

    Ei / Itse en ainekaan ole käyttänyt.
     
  4. AnttiO

    AnttiO Member

    201
    0
    16
    Vs: 5D ja Vista

    En tiedä, en ole koskaan noita Canonin ohjelmia nähnytkään. Kortinlukijaa, hyvää sellaista, suosittelen vaikka kuvien siirto kamerasta toimisikin ilman sitä. Omat kamerani ovat näkyneet koneelle siirrettävänä levyasemana ja silti mieluummin olen käyttänyt kortinlukijaa kuvien siirtoon.

    Raakakuvien kehittämiseen käy hyvin UFRaw (vaatii myös GIMPin) tai RawTherapee ja kuvien jatkokäsittelyyn GIMP.
     
  5. Vs: 5D ja Vista

    Kortinlukija on kyllä minun mielestäni ehdoton hyöty. Toki se, että sinulla on muistikortti kamerassa kiinni kuvia koneelle siirtäessä on sama kuin että sinulla on muistikortti kortinlukijassa kiinni. Mä en ole huomannut mitään nopeuseroja siirrettäessä kuvia kamerassa (EOS 350D) tai kortinlukijassa olevalta kortilta.

    Kuvankäsittelyohjelmien valinnasta saadaan varmaan aika nopeasti kärkäskin väittely (täällä, taas) aikaiseksi. Minusta kannattaa miettiä minkälaisen workflown haluat itsellesi toteuttaa.

    Itse en ole käyttänyt Canon omia ohjelmia lainkaan, vaan puran kuvat tietokoneelle Adoben Lightroomilla. Sama sovellus toimii myös kuvien arkiston selaamisessa ja mahdollistaa kuvien kategorisoinnin ja tagittamisen. Jos jotakin kuvaa tarvitsee sitten käsitellä enemmän, voi sen helposti exportata Photoshoppiin. Muokattu kuva tallentuu tuolloin myös Lightroomin kirjastoon.

    Canonin oma softa osaa tuoda kamerasta RAW-muodossa olevat tiedostot ja niin osaa Lightroomikin.
     
  6. Vs: 5D ja Vista

    Ok, tietääkös kukaan Photo x2 Ultimatesta? Vaikuttaa ainakin lukemani perusteella aika hyvältä todella paljon halvemmalla kuin Photoshop-täyslaidallinen. Pystynkö sillä tekemään kaikki tarvittavat työvaiheet raw-kuvasta? Joku kysyy seuraavaksi, että mitä on tarvittavat. Noh, en tarkkaan tiedä, kun en ole digijärkkäriä omistanut mutta ainakin raw-kuvien tuonti, arkistointi ja käsittely. (Tiedän kyllä, että Photoshop on paras ja plaa plaa plaa. Nyt kiinnostaa kuitenkin tuo hinta/laatusuhde. Kilpailu on kuluttajalle hyvästä :))
     
  7. Vs: 5D ja Vista

    Minen Photo x2:sta tiedä mitään, mutta Ligthroom voisi mahdollisesti olla käyttöösi oikein erittäin jees. Jos filmikuvaus on tuttua, niin tuo Lightroom on vähän kuin pimiö, mutta "digitaalisille negatiiveille" - eli valohuone :)

    Ei sillä mitään "photoshopkikkoja" tehdä, mutta arkistointiin ja laajojen perussäätöjen yms. käsittelyjen hieromiseen aikalailla voittamaton digikuvaajan käytössä. Niin ja halvempi kuin Photoshop.

    Adoben sivuilta löytyy 30 pv kokeiluversio, että ei tartte sikaa säkissä ostaa...
     
  8. AnttiO

    AnttiO Member

    201
    0
    16
    Vs: 5D ja Vista

    Katso aikaisempi viestini. Eli raw-kuvien tuontiin UFRaw tai RawTherapee, tai vaikka molemmat, ja molemmat ovat ilmaisia. Käsittelyyn GIMP tai joku muu ilmainen. Arkistointiin ilmainen vaihtoehto windows-maailmassa taitaa olla Picasa.

    Itselläni käytössä yllä mainitut ohjelmat lukuun ottamatta Windowsia ja Picasaa, jonka tilalla käytän Digikamia.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Hinta--laatu-suhteeltaan mainitsemani sovellukset ovat erinomaisia.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: 5D ja Vista

    Ääni Lightroomin puolesta. sillä hoituu raw-kuvien peruskäsittely ja arkistointi.
     
  10. Vs: 5D ja Vista

    Kiitos kaikille vastauksista. Olen luullut, että Gimpillä ei raw-kuvien käsittely onnistu!? Noh, tän mun jutun ei ollut tarkoitus synnyttää keskustelua eri kuvankäsittelyohjelmien parhaudesta; niitä taitaa löytyä muualtakin. Lähinnä mua kiinnostaisi käyttäjäkokemukset tuosta Paint Shop Pro Photo x2 Ultimatesta. Eli pystynkö tekemään sillä lähes kaiken sen, mitä Photoshop lightroomilla ja Photoshopilla? Tiedän, että en mutta, noin niinkuin hinta huomioiden (X2 Ultimate n. 80€ ja Photoshop jotain älytöntä). Jos jollain on kokemusta tosta vielä 5D:n kanssa niin ois hienoa!
     
  11. AnttiO

    AnttiO Member

    201
    0
    16
    Vs: 5D ja Vista

    Ei onnistukaan ilman tuota UFRaw:ta. UFRaw:n asentamisen jälkeen raw-kuvat aukeavat GIMPilläkin.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Omat kokemukseni Paint Shop Pro:sta ajoittuvat jonnekin 10 vuoden taakse jolloin se oli vielä sharewarea, eli ei taida auttaa. Jospa joltain löytyisi kokemuksia PSP:stä, jos ei täältä, niin joltain muulta foorumilta.
     
  12. Vs: 5D ja Vista

    Vahvistatko vielä, että tuolla tavoin pystyy muokkaamaan niitä raw-kuvia Gimpillä. Raw-kuvia ei kait ole järkeä ottaa, jos informaatio sitten kuitenkin menetetään. Se ei riitä minulle, että ne vain saadaan auki vaan myös tallennettu informaatio ja kuvanmuokkaus on oltava mahdollista täydessä laajuudessaan.
     
  13. AnttiO

    AnttiO Member

    201
    0
    16
    Vs: 5D ja Vista

    Lyhyesti sanottuna pystyy. Alla sitten kattavammin kerrottuna.

    Kun UFRaw ja GIMP on asennettu, niin raw-kuvia GIMPiin avattaessa avautuu UFRaw:n ikkuna. Sillä voi säätää valotusta, valkotasapainoa, värejä ja niin edelleen. Nämä kannattaa säätää tässä vaiheessa, jos korjattavaa on. Seuraavaksi kuva avautuu GIMPiin, jossa sitä voi halutessaan jatkojalostaa. Uusin GIMP (2.6) osaa myös 16 bittiset värikanavat.

    UFRaw käyttää hyvin yleisesti käytössä olevaa dcraw-ohjelmaa raw-kuvien avaamiseen. Dcraw:n tukemien mallien lista on kattava.

    Tuo toinen esittämäni ohjelma, RawTherapee, käyttää myös dcraw:ta raw-kuvien avaamiseen. Se lähtee erilaisestä lähtökohdista raw-kuvien avaamiseen käsittäen enemmän toiminnallisuuksia raw-kuvan säätämiseen ennen tallennusta (mm. terävöitystä, kuvan kiertoa, rajausta, suurennusta, kohinan poistoa). En muista pystyikö siitä avaamaa kuvia suoraan GIMPiin.

    Ainut riski liittyy mahdollisesti exif-tietojen osittaiseen menetykseen UFRaw--GIMP-yhdistelmällä, mutta käsittääkseni tuokin on saatu jo nykyisissä versioissa korjattua. Eikä ongelma koskettanut edes kaikkia tiedostoja, mutta Olympuksen ORF-tiedostoja se kosketti vielä pari versiota vanhemmissa UFRaw:n versioissa.

    UFRaw:n ja GIMPin testaaminen ei ainakaan maksa mitään, joten siitä vain kokeilemaan.
     
  14. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: 5D ja Vista

    Itsellä Ubuntu ja Gimp, ja kiitos nyt asensin UFRawinkin. Eikun Raw- kuvia ottamaan ja testaamaan, Higg
     
  15. AnttiO

    AnttiO Member

    201
    0
    16
    Vs: 5D ja Vista

    UFRaw toimii linuxissa myös itsenäisenä ohjelmana eikä vaadi GIMPiä. Opensusessa pitääkin asentaa UFRaw:n lisäksi ufraw-gimp -plug-in. Itse teen siten, että avaan raw-kuvat UFRaw:lla ja tallennan ne suoraan jpegiksi tai tarvittaessa nappia painamalla GIMPin kautta. Suoraan UFRawhan avaaminen ja GIMPin kautta UFRaw:n käyttäminen eroavat toisistaan vain tiedoston tallennuksen / GIMPiin avaamisen osalta.
     
  16. Vs: 5D ja Vista

    Onks varma? Mun Gimp 2.6.3 ubuntussa valittaa edelleen 16-bittisestä tiffistä, että tarkkuutta häviää muunnoksessa 8-bittiseen. 16-bittisestä png:stä se ei tosin näköjään valita, mutta tuskin se tarkoittaa, että käsittely tapahtuisi 16-bittisenä?

    Eikä gimpin sivuillakaan mitään 16-bittistä uhoa osunut silmään, päin vastoin faqissa ohjailtiin Kritan ja Cinepaintin suuntaan.


    Linuxistien kannattaa myös kokeilla Rawstudiota, minusta se alkaa jo olla riittävän monipuolinen ja näppärä ja nopea. Katsokaa että saatte riittävän uuden version, hassuja bugeja on siellä täällä... Mulla on 1.1.1 ja siinäkin taitaa jotain pientä kummaa olla. Ei mitään kovin vaarallista.
     
  17. AnttiO

    AnttiO Member

    201
    0
    16
    Vs: 5D ja Vista

    Ei, mutta kyllä sen piti osata. Windows-versiossa ainakin on GEGL-toiminnut mukana. GEGL:n pitäisi ainakin teoriassa osata 16 bittiset värikanavat. En tiedä ovatko lupauksistaan huolimatta sössineet jotain.

    Uhoa oli ainakin silloin kun GIMPin 2.6:sta kehitettiin ja siihen ympättiin tuota GEGL-kirjastoa. Itse ainakin tämän, GIMP - Frequently Asked Questions, perusteella käsittän, että kyllä sen pitäisi ainakin teoriassa toimia GIMP 2.6:ssa, tai sitten GEGL-kirjaston integrointi osaksi GIMPiä ei ole vielä valmis.

    RawTherapeen uusin vakaa versio on 2.3 ja kehitysversio on 2.4rc1. Omalla koneellani vakain RawTherapee on ollut kuitenkin tuo uusin 2.4rc1. Kunhan saisivat väriprofiilien käytön samanlaiseksi kuin UFRaw:ssa.
     
  18. Vs: 5D ja Vista

    Tulipa kaiveltua asiaa...
    "Once that work is completed, ..."
    Se on valmis sitten kun se on valmis.

    Eli 2.8:ssa on ehkä jo jotain. Jos olet kova hakkeri niin ilmeisesti tästä löytyy patchi jolla saa 16-bittisen kuvan auki gimppiin. Tässä developer-listan jorinoita.

    Miten Raw Therapeen uusin versio liittyy Rawstudioon?
    Mut tässä Vista-aiheessa ei kannattane jatkaa -studio-aiheesta.
     
  19. AnttiO

    AnttiO Member

    201
    0
    16
    Vs: 5D ja Vista

    Siten, että lukee väärin.