Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

580ex+D-Lite - Salamoiden synkronointi

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Isopyydys, 31 Maaliskuu 2012.

Moi,

kuvasin tänään studiovaloilla ja ajattelin koittaa 580ex laittamista orjaksi D-Liten setin kanssa. Aikani tavattuani manuaalia ja useiden haasteiden jälkeen luovutin.

Studiosalamat ok. Laukaisen ne kamerassa (Canon 40D) olevalla elinchromen omalla lähettimellä. Asetin 580EX:n orjaksi ja koitin saada sillä lisävaloa mallin taakse. Salama laukesi aina kuten orjan täytyy mutta väärässä synkassa eli kuvaan ei tullut ko. salaman valaistusta. sulkimen nopeus kamerassa 250.

Kysymys: Miten tämä setti saataisiin toimimaan? En löytänyt vinkkiä 580ex manuaalista.

Kiitos avustanne!

1. RB

RB Well-Known Member

9 400
    1 262
    113
    Vs: 580ex+D-Lite - Salamoiden synkronointi

580 EX:lle skyportin vastaanotin ja sopiva piuha.

2. olliR

olliR Member

469
    10
    18

Kokeilitko pidemmällä suljinajalla? 1/250 on ihan synkronointiajan rajoilla.

3. Pan

Pan Well-Known Member

2 606
    1 318
    113

580:ssä voit myös laittaa High Speed (FP) täsmäyksen päälle. Olen ottanut 580EX:llä synkissä kuvia 1/1000s ajallakin. Mutta en tiedä toimiiko se orjamoodissa ja vaikuttaa luonnollisesti tehoon. Eikä nopea aika taida toimia myöskään langattomia triggereitä käytettäessä. Eli pidennä aikaa ja varmista, että 580 on manuaalimoodissa.

4. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Siis nyt en ihan käsitä. Saako 580 salaman välähtämään d-liten orjana? Miks mulle ei ole kerrottu?

5. olliR

olliR Member

469
    10
    18

Äh, muistikatkos, 580EX:ssä ei ole omaa optista orjakennoa, ei I- eikä II-mallissa. Eli vain tuo Canonin oma systeemi, joka ei ole erityisen hyvin minkään studiosalamasysteemin kanssa yhteensopiva.

Koska Canonin salamat myös yleensä temppuilevat edullisten radiolaukaisimien kanssa, niin halvin vaihtoehto voi olla hankkia edullinen lisäsalama ja siihen optinen orjalaukaisin. Skyportin kanssa toiminee, mutta ei ole tosiaan halvin ratkaisu.

6. RB

RB Well-Known Member

9 400
    1 262
    113

Kun D-Litet toimii Skyportilla, ei kannata muuta radiosysteemiä harkita kuin niitä, jos ei sitten tahdo huippuhyvää ja kallista systeemiä.

7. Vs: 580ex+D-Lite - Salamoiden synkronointi

Moi
    Kiitos kommenteista, koitan tänään tuon suljin ajan kun olen jotenkin jämähtänyt 250 tasolle :)

Skyport ei ole halvin ratkaisu mutta ei viitsisi hankia lisää salamoita tastavaloa varten ja refelektorit eivät aina riitä valaistuksen loppuhuomista varten.

taytyy muuttaa joku asetus kun emailiin en saanut viestejä teidän vastauksista  :) niin tuo rastihan se olikin tuossa alla ...

8. hyvvi

hyvvi

29
    0
    0
  9. RB

RB Well-Known Member

9 400
    1 262
    113

Mutta toimiiko?
    Ainakin samanlainen mokkula ei toimi Nikon SB 28:n ja Metz CL 45:n kanssa. Ilmeisesti TTL-nastat menee metallisesta kengästä oikosulkuun ja salama välähtää vain kerran. Sen jälkeen vehjes pitää irroittaa ja salama sammuttaa ja laittaa uudelleen kiinni. Metz toimii pelkällä keskinastavälijohdolla paremmin.
    Canonin salamoita en ole edes viitsinyt kokeilla, vaikka mahdollista oliskin.

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No mä olen käyttänyt tätä. Se ton Canonin salaman alle ja Elindhromet orjana paukkumaan perään. Niin päin toimii. Eikä toi maksa ku joku 60-70€ tai voi jostain saada vaikka edullisemminkin.

11. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36

Tuohon riittää jos laittaa pienen teipin palan estämään muiden nastojen kuin keskinastan kosketuksen. Ei kovin kestävä ratkaisu,mutta ajaa asiansa hätätilassa.

12. Vs: 580ex+D-Lite - Salamoiden synkronointi

Onko mitään mahdollisuutta saada 580ex:llä toimimaan d-litet kun laitan masteriksi käsisalaman ? itselläni on ongelma että edes johdon kanssa 580 kiinni rungossa en saa synkkaamaan millään.

13. Vs: 580ex+D-Lite - Salamoiden synkronointi

Kyllä D-lite osaa olla orja. Ainakin D-lite 2/4 it versio.
    Sille voi myös kertoa mahdollisesta esivälähdyksestä.

14. toanna

toanna Member

324
    4
    18

Miten tuo esiväläys kerrotaan d-litelle?

15. olliR

olliR Member

469
    10
    18

Proseduuri ei ole ihan suoraviivainen, kun tuon IT:n käyttöliittymä on varsin rajattu. Manuaalin sivu 10.

Tai jos kissa on syönyt manuaalin, niin täällä:

ELINCHROM - Support

Mutta, tuo kyllä toimii, on kokeiltu Canonin salamalla. Mutta hirveästi siitä ei ole iloa, koska Canonin systeemi mittaa salamalle valotuksen sen esisalaman aikana. Tällöin studioflassit on pimeänä, ja Canon työntää sitten täysiä tehoja varsinaiseen flashiin

Helpompi on laittaa 580 manuaalille ja säätää sen tehoja ihan samalailla manuaalisesti. Tällöin esisalamaa ei tule ja D-litet toimivat ihan normaalilla orja-asetuksilla.

Eri asia on sitten vaikkapa pikkukameran omalla salamalla, josta esiväläyksiä ei saa pois. Elinkat toimii ihan kiltisti tuollaisenkin kanssa.

16. Vs: 580ex+D-Lite - Salamoiden synkronointi

Oon itse käyttänyt kahta D-liteä ja 580 ex ll johon ostin erillisen orjakennon. En muista mistä ostin sen mutta toimii kyllä kuin junan vessa. Skyportti ollut myös minulla käytössä, toimiva setti.

17. Vs: 580ex+D-Lite - Salamoiden synkronointi

Hihg speed sync taitaa vaan olla TTL moodi, ainakin Nikonilla on. Ei ei hyvä D-Liten kanssa.
    ja miksi rajottuu tuohon 1/1000 aikaan. Nikonilla raja tulee vastaan 1/8000.

18. niffe

niffe Well-Known Member

13 430
    560
    113

Moi,
    Erityisesti täydellä teholla se salama palaa hetken aikaa eli todennäköisesti salama palaisi kauemmin kuin suljin olisi auki.

19. Vs: 580ex+D-Lite - Salamoiden synkronointi

Nikonin salamat saa toimimaan, niissä yleensä on orjakenno, tai ehkä halpisversioissa ei ole. mutta ainakin SB-80DX, SB-800, SB-900, SB-910 on. ja vanhoista ainakin SB-26 on. ja samoin salamoista löytyy PC liitäntä jos radiolla haluaa salamaansa tuikutella.

ja 580EX tms synkkaa 1/1000 ajoilla. kovasti haiskahtaa TTL systeemiltä.

mulla onnistuu kuva 1/30 000 ajalla. siitä pitää huolen 3*SB-80DX salamaa