Vs: 4x5 portrait Ajoitus # Portraits (1976) # Portraits 1947–1977 (1978) # In the American West (1985)
Vs: 4x5 portrait Jep, olen hyvin tietoinen kyseisestä aikajanasta. Enemmän kyllä ajattelin Portraits 2002:ta, mutta nuo muutkin portraits kokoelmat on kyllä tehty laajemmalla skaalalla, kun In the American west. Kuvaamiseen on käytetty vähän enemmän aikaa, kuin yksi lomareissu intiassa.
Vs: 4x5 portrait Joo, ehkäpä vvi olisi vielä erilainen tapa katsoa. Halusin sinne kouluun, viime vuonna olin yhteydessäkin sinne sekä kuopioon johonkin instanssiin. Varmistui se, että täytyisi olla jo alan töissä, jotta sinne pääsisi opiskelemaan.Olikohan minimiviikkotuntimäärä 21, jos en väärin muista (siis töissä oloa). Ennen on voinut olla niinkin, että voisi päästä ilman vakinaista työtäkin, mutta nyt ei. TJukka
Vs: 4x5 portrait Niillä on ainakin ollut erikseen allalla jo oleville ja alalle aikoville. Tämänhetkistä tilannetta en tiedä. Itse kävin 3 vuotta kyseissä puljussa viimevuosituhannella, eikä ole poissuljettu vaikka menisin vuoden päästä jatkamaan....
Vs: 4x5 portrait Minä en ottaisi tuollaista kirjainmerkintää vastaan, vaikka tyrkytettäisiin. Kapa, HÖRPS
Vs: 4x5 portrait Tulihan se sieltä. Olen samassa käsityksessä ja mielikuvassa. Tuollaiset kirjainyhdistelmät korreloivat yleensä jotain tökeröä ja vastenmielistä kuvista ja tyylistä katsoen. edit. Siis mielikuvani vain! Mieluummin tittelit pois. Vaikka kai se jotain kertoo, jos ei muusta niin aktiivisuudesta niitten sääntöjen puitteissa.
Vs: 4x5 portrait Taitaapa olla aivan väärä ketju, mutta menköön OT:na Ymmärtääkseni VVI kouluttaa tällä hetkellä vain ja ainoastaan oppisopimuksella, eli pitää olla töissä valokuva-alalla ja tuutori nimettynä tuolta työpaikalta. Saattaa olla, että olen erehtynyt, en omaa mitään sidoksia ko. paikkaan. VEAT:a ajattelin kyllä kanssa ryhtyä tekemään tuolla, mutta sain tarjouksen paremmasta paikasta ja elämäntilannekin vähän muuttui, että katsotaan nyt. Toisaalta niinhän sen pitäisi mennäkin, että ammattitutkinto suoritetaan ammatin ohessa. Sanoohan perusteetkin, että "Valokuvaajan ammattitutkinnon perusteet on laadittu valokuvaajille, joilla on alan peruskoulutus ja useamman vuoden työkokemus."
Vs: 4x5 portrait Kunnon taiteilija ei tietenkään voi alentua harrastajien kanssa samaan veneeseen - eikä kait Ruotsin lauttaankaan.... Oli tuossa viime Finlandiassa tosin mukana yksi taiteilija joka pitkään kinusi oikeutta osallistua toisella nimellä SKsL:n kautta... halusi kisaan, mutta ei halunnut nimeään liitettäväksi kameraseuroihin. Paha dilemma
Vs: 4x5 portrait En ymmärrä tätä kameraseurojen mollausta. Jos ovat niin huonoja, niin menkää itse vaikuttamaan. Pidän siitä, että ihmiset itse osallistuvat: järjestävät koulutuksia, kouluttavat itse ja tekevät kirjoja niille, jotka tietoa kaipaavat. En pidä siitä, että kameraseuroille ja sksl:lle naureskellaan, saatikka hyvälle koulutukselle tai liitoille, jotka yrittävät nostaa ihmisten tietoisuutta osaamisesta ja ammattilaisista. Ymmärrän taidekuvauksen yhteiskunnallisen merkityksen sekä historiallisen dokumentoinnin tärkeyden. Tämä taideporukka vain tuppaa olemaan niin kapeakatseinen, itselläni on siitä kokemusta musiikin puolelta, olen sitä maailmaa 25 vuotta elänyt. Kaupalliset ammattikuvaajat sen sijaan eivät halveksu taidekuvia, ovat itsekin perehtyneet siihen ja kiinnostuneet siitä. Onnekseni tunnen henkilökohtaisesti kaksi kaksinkertaista sksl vuoden kuvaaja tittelin voittanutta, heiltä olen oppinut paljon ja nähnyt upeita kuvia paikan päällä. Tittelit ovat tulleet ansioista, eivät ruikuttamalla. T Jukka
Vs: 4x5 portrait Aloittakaa uusi ketju muualle - eihän nuo jutut enää juurikaan liity "4x5 portrait" -kuvaan ? Piis ... - Erska
Vs: 4x5 portrait Tässä olet oikeassa, mutta tätä on jauhettu jo niin paljon, ettei varmaan kannata uutta ketjua aloittaa. Sori OT kuvaajalle. T Jukka
Vs: 4x5 portrait En liity kameraseurojen mollaajiin. En missään tapauksessa. Sellaista ei pidä tulkita siitä, mikä mielikuva minulla on FIAP tms titteleistä. Eikä ole montaa vuotta, kun vasta sain tietää mitä ne kirjainyhdistelmät tarkoittavat (tuskin osaisin nytkään vastata oikein, mitä ne ovat), ja olin niitä sitä ennen vain ihmetellyt. Itsekin olin hetken Helsingin Kameraseuran jäsen 80-luvun alussa ja kävin muutamassa kokouksessa. Ei vain tuntunut omalta, siellä setien seurassa. En mollaa. Pakko kuitenkin kertoa että kun olin innoissani kylppärissä tekemistäni ensimmäisistä 6x6 kuvista, eikä minulla ollut suurta paperia käytössä, tein kahdesta 18x24 paperista pahville paperit liimaamalla kokousta varten printin (vai pari kolme en muista enää) mutta olin pettynyt siihen että palaute oli juuri siitä, että ei näin, vaan pitää olla tarpeeksi iso paperi. Minä olin ihan että mitä, eikö ne voi katsoa sitä kuvaa ja sävyjä kun siinä on sauma kuvan poikki. Toki vain ajatellen tätä, ujona 14 tai 15 vuotiaana. Se sauma oli aivan siisti puskusauma. Tilanne oli siis että olin ollut ainakin yhdessä kokouksessa aiemmin, ja sitten tein kuvia seuraavaan. Siellä muistaakseni puhuttiin jokainen kierros aina kunkin kuvista. Kyllä varmaan minäkin mielipiteeni sanoin muittenkin kuvista (en voi tarkkaan muistaa) ja luultavasti sanoinkin ajatukseni tuosta saumasta keskustelussa palautteen antajalle ("mutta minulla ei ollut isompaa paperia!"). Ja ehkä sainkin jotain muutakin palautetta, mutta sen pettyneen fiiliksen muistan oikein hyvin sieltä ettei tämä ole minua varten. No, nehän tunsivat toisensa ja minä olin ainoa nuori. Taisivat kyllä myös ilmaista sen että ovat hyvillään siitä että olen tullut ja halusivat että jatkan mutta minä koin että sinne tuloni oli heille liiankin yllättävää ja normaalit tutut kuviot menivät osin sekaisin. Ja olin aika malttamaton siinä kuvakierroksellakin: Muistan että minulla oli vaikeuksia arvostaa joittenkin kuvia - enkä nähnyt innostusta ja intohimoa heillä. Ikäero, ja kenties myös suhtautumisero. Mutta nämä eivät anna aihetta mihinkään mollaukseen. Ihmiset, ja ryhmät totuttuine toimintatapoineen, ovat vain erilaisia. ------------- Mode voisi tietenkin siirtää keskustelun, tai seuraava vaikka jatkaa uudessa aloittamassaan ristiin linkaten. Vai joko tämä päättyi? Mutta kyllähän tuo saumaepisodikin liittyy aiheena supadeluxen kuvan pienuuteen ja epäterävyyteen. edit. jatkoa kirjoitin
Vs: 4x5 portrait ei haittaa yhtään. mielenkiintoista lukea miten topikki on muuttunut parin päivän sisällä Kamera vie tosiaankin miestä vielä ja sen takia kuvan laitoinkin esille, että voisin saada rakentavaa komenttia siitä, mitä muiden mielestä teen oikein ja mitä väärin ja oppia näistä kommenteista. kukaan ei ole seppä syntyessään... laakaa käytän sen takia, että se hidastaa koko valokuvaus prosessin, antaa minulle mahdolisuuden keskustella kuvattavan kanssa ja mahdollisuuden tallentaa jotain erikoista tästä yhteisestä hetkestä. oppimista minulla on vielä paljon valokuvauksesta, mutta juuri sen takia olenkin koulussa, oppimassa mutta on valitettavaa, että jotkut eivät osaa kommentoida tällä saitilla asiallisesti. varsinkin, kun kyseessä ovat aikuiset ihmiset ja se ei mielestäni edistä kenenkään valokuvausta suuntaan tai toiseen. mutta hyvä, että kuva on sentään synnyttänyt keskustelua hyvää päivän jatkoa kaikille!
Vs: 4x5 portrait On tämä lähtynyt lapasesta, mutta menköön. En mollaa kameraseuroja, siellä itsekin joskus juniorina kuuntelin ukkojen juttuja. Nyt huru-ukkona kyllä ihmettelen sitä pysähtyneisyyttä, mitä siellä tapaa. En kokemuksen syvällä rintaäänellä tätä sano, vaan kuultujen tarinoitten ja nähtyjen kuvien ja joittenkin keskustelujen pohjalta vain. Edelleen olen sanojeni takana koskien tuota alussa olevaa kuvaa. Heitänpä esimerkkinä oheisen: http://www.pieterhugo.com/selected-work/looking-aside/aside-1.jpg/ Kyseisen taiteilijan "löysin" vuonna 2005 Etelä-Afrikasta ja sainkin tuon kyseisen sarjan kokonaisuudessaan Lumo 2007- näyttelyymme Jyväskylään. Teho perustuu mielestäni pitkälti toistoon. Kolme vuotta myöhemmin (siis tänä vuonna) kyseisen kuvaajan töitä oli esillä Turussa Valokuvakeskus Perissä. Mainostivat kovasti, että ovat tuoneet kansainvälistä mainetta saaneen valokuvaajan ensimmäisenä Suomeen. Laitettiin täältä hieman korjausehdotusta, mutta eivät korjanneet. Juttelin Pieterin kanssa Kapkaupungissa tuosta sarjasta, ja hän kertoi sen liittyvän osittain omaan ulkopuolisuuden kokemiseen. Buuri ja siten tavallaan ulkopuolinen. Kuvat tuossa sarjassa ovat mustia albiinoja. Ehkä ilmaisu on herkkä saivartelulle, mutta ymmärtänette, mistä on kysymys. Ulkopuolisuudesta on kyse. Ja palatakseni tuohon alussa olevaan kuvaan, niin se on mielestäni kuva tämän päivän nuoresta ihmisestä pelkistettynä ilman tulkintaa. Tulkinnan tekee katsoja ja vivahteet ovat kuvattavien. 123 tuollaista kuvaa riviin kiertämään seiniä. Minä tykkäisin. kapa
Vs: 4x5 portrait Kiitos kapa! Kyseinen Lumo-näyttely on mennyt aivan ohi tältä mieheltä ja olen vielä jyväskylästä kotoisin! harmi. Pieter Hugolta löytyy monta hyvää projektia esim. The Hyena and Other Men. suosittelen kirjaa lämmmöllä kaikille...
Vs: 4x5 portrait Tuo hyeena-sarja oli vielä hänellä silloin osittain kesken, kun tapasimme. Ei ollut vielä ihminen "maailmankuulu" silloin. Juuri valmistunut eikä "turmeltunut". Ei varmaan turmeltunut vieläkään, hyvin oli sympaattinen. Työsti myös tuota meillä ollutta sarjaa. Meillä täällä Jyväskylässä on aina ollut hyvä vainu tuleviin maailmantähtiin. Helsingissäkin on ollut ainakin kaksi mailmankuulua taiteilijaa ensi kertaa Suomessa Jyväskylän Lumo triennaalin jälkeen. kapa
Vs: 4x5 portrait Tämä on se pääasiallinen syy, etten kovin usein postaa enää kuvaa tänne näytille, ei vaan jaksa.. Kaduttaa aika moni aikoinaan, mikä tuli postattua. .. Ilmapiiri/katsantokannan kapeus/ ja halu kommentoida aihetta, vie motivaation nopeasti nollaan. Kritiikkiä ja koviakin huomioita kestää helposti, mutta ei noita yllä mainittuja. Vastaavasti tekijät joihin kuvaaja ei sinällään voi vaikuttaa ja jonka kontekstiä katsoja ei tiedä, on ihan tarpeetonta oikeastaan kommentoida, ainakaan se ei rakenna mitään.. Enkä tarkoita, että kehua pitäisi, vaan kommentoida älyllisesti tai kunnolla tunteella.
Vs: 4x5 portrait Enpä siirtele tai jaa ketjua, koska kuvaaja selkeästi sanoi, ettei haittaa ja oikeastaan keskusteluhan on aika kiinnostavaa tässä loppuosassa, esimerkkeineen.