Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

4x5 portrait

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana supadeluxe, 20 Marraskuu 2010.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: 4x5 portrait

Kyllä kansainvälisistä kilpailuista tulevat kuvakatalogit ovat poikkeuksetta täynnä käsittämättömän hienoja kuvia. Ihan jokainen, mitä olen saanut osallistuttuani.
    Niihin voi osallistua vain sellaiseen kameraseuraan kuuluva, joka kuulu sksl:n.
    Itse pidän ainakin noista katalogeista hirvittävän paljon, hienoja kuvia vähän joka kategoriasta.
    Mulle ne, näin lapsellisesti ilmaisten, pesee 'mustan taiteen' julkaisut mennen tullen ja palatessa.
    Ei tarvitse hienoja tarinoita, runoja tai selityksiä, kuvat puhuvat puolestaan, myös sisältönsä puolesta.
    T Jukka

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

No, jos olet lukenut koko ketjun, niin juuri se oli tämä juttu.  Alkuvaiheessa todettiin (Kapa kait), että ketjun pääaiheena oleva kuva voisi soveltua laajan sarjan osaksi, siis, <rautalankaa>  vaikka kuva semmoisenaan ei ole kummoinen, niin asia muuttuu toiseksi laajan sarjan myötä.</rautalankaa>  Tässä nyt on esimerkki siitä puheena olleesta laajasta sarjasta samankaltaisia kuvia.

[sub]Edit:  typo.[/sub]

3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Lainataan nyt vielä alusta lausuma, johon tuo sarja liittyi.

4. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

roska+roska=hunaja? 

Eikait ;)

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Tunnetko tuon Avedonin "In the American West" -sarjan?  Sehän oli vertailukohteena, jollain tavoin.

6. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Eilen sitä tutkailin.

7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Kertaan vielä, etten ole sanonut kuvien paranevan sarjana, tai usean kuvan kokonaisuuden nostavan kuvien tasoa toisiin sfääreihin.  Tuommoinen sarjajuttu oli suurta huutoa valokuvataiteilijoiden piirissä joskus... 10 tai 15 tai 20 vuotta sitten. Kaikki kuvat pantiin esille 6x5 kuvan matriiseina, ja minä aloin jo luulla, että maamme taiteilijat eivät ollenkaan usko yhden kuvan voimaan.

Tässä viittaus tuohon Erikin sarjaan oli siis vain esimerkki puheena olleesta sarjaideasta.

(Sinänsä, Suomesta on muutama muukin hakenut tuota MFIAP:ia, muttei tullut hyväksytyksi.  Perusteena on ollut pääasiassa sarjojen epäyhtenäisyys.)

8. Vs: 4x5 portrait

Valitettavasti kuvia ei ole kuvattu samantapaisella taustalla vaan ne on syvätty sinne saksijapaperimetodilla.

-p-

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Niinpä.

10. Vs: 4x5 portrait

Jukka ilmaisi tässä hyvin merkittävän eron katsoa kuvia. Meillä on toisaalla traditio "sksl-fiap" jne ja toisaalla "musta taide" jne. Niiden estetiikat, sisällöt ja ambitiot eivät pääosin kohtaa, sivuavat toki joltain laidaltaan. Tämä ero jakaa paitsi tekijöitä myös foorumilaisia kuten tässäkin ketjussa. Kaksi ihmistä katsoo samaa kuvaa, käyttää samoja sanoja ja puhuu aivan eri asioista.

Sen verran haluan kommentoida sanottua, että Laureuksen kuvilla ja Avedonin kuvilla ei nyt hyvänen aika kuitenkaan ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Paitsi, että tietenkin kummatkin on kuvattu ja kuvassa on ihminen.

-p-

11. Vs: 4x5 portrait

Täytyy kyllä itsekin ihmetellä, että miksi tuomaristo on hyväksynyt tuollaisen teoksen sarjaksi tuossa yhteydessä. Tuohan on selkeästi moniosainen kuva. Sarja on useampia valokuvia, jotka ovat erilaisia, mutta kuitenkin tyyliltään yhtenäisiä. Tuommoinen lärvikuvasarjayritelmä on aina ollut mun mielestä semmoinen helposti yritetty oikopolku.
    Ainakin noissa arvonimihauissa pitäisi olla erilaisissa paikoissa, olosuhteissa ja vuodenaikoina otettuja kuvia, jotka muodostavat sen yhtenäisen sarjan. Ei ne muuten mitään osaamisesta ja omasta tyylistä kerro.

Eipä taida tuo MFIAP kuitenkaan niin kauhesti QEP:stä erota, paitsi että on harrastajien sarja. Paljon kun kuvaa, niin tuollaisen saa aikaiseksi.

12. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

[quote author=Jukkis71... Puhut ristiin itsesi kanssa.
    T Jukka
    [/quote]

Olen itsekin huomannut olevani melkoisen ristiriitainen persoona.

kapa

13. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Onko tuo Avedonin kuvakooste mielestäsi 'sarja'?

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Kuin myös... joskus tulee melkoisia riitoja, ihan vain itsensä kanssa väitellessä.... ;)

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Sanoisin, että SAV/VVI on vielä kolmas mainituista selkeästi eroava kuvien katsomisen perinne.

16. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Jep. Se jäi mainitsematta.

17. Vs: 4x5 portrait

Se on sarja, jos puhutaan näyttelystä, mutta se ei ole sarja jolla todennetaan omaa erottuvaa tyyliä ja oppineisuutta. Minä en myöntäisi Avedonille MFIAP:a tuolla sarjalla. Tuskinpa vielä tuon sarjan perusteella voitaisiin puhua Avedon-tyylisestä valaisustakaan. Taas Portraits on jo sarja, kaikissa tapauksissa.

18. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Supadeluxen allekirjoituksessa:
    www.toiviainen.org
    MIKKO TOIVIAINEN.

Hyviä kuvia diggailee hän, ja omatkin on mielenkiintoisia ja tyylikkäästi esillä!

19. hannu523

hannu523 Well-Known Member

2 652
    576
    113

Samaa mieltä olen.

20. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113