Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

4x5 laakojen kehittäminen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Harald, 12 Joulukuu 2009.

Olen tilannut Jobon purkin ja spiraalin 45:tan kenittämistä varten, mutta tekisi mieli alkaa kokeilemaan kuvaamista jo ennen sen saapumista. Saattaa mennä jolun jälkeiselle ajalle, ennenkuin se putkahtaa postista.

MItä suosittelisitte, miten noita saisi kehiteltyä ilman toivotonta pimeässä sähläämistä kun käytössä on useita erilaisia kinolle/rullafilmille takoitettuja spiraaleja ja purkkeja sekä pari isompaa Jobon 4000 sarjan purkkia jotka tulivat CPP-2:n mukana. Yhdessä niistä oli sisällä sellainen läpinäkyvästä hyvin ohuesta muovista tehty kaareva levy, jonka pinnassa on nystyjä ja päät taitetu kaaren sisälle. Siihen näköjään saisi kiinni yhden 45:sen kaarelle ja sitten purkin sisäseinän suuntiseksi. Onkohän se tarkoitettu johonkin tällaiseen? vaiko papereille. Samassa purkissa oli ohuita putkimaisia komen senti palikoita joissa on halkeamaleikkaus. Ihan kun ne olisi tarkoiettu paperin tms. reunaan?

1. Vs: 4x5 laakojen kehittäminen

avoaltaissa..tai laitat laatikkoon/pussiin odottamaan combiplanin saapumista..

2. Vs: 4x5 laakojen kehittäminen

Ei oikein nappaa tuo avoaltaan kanssa sotkeminen pilkkopimeässä. Taidan kokeilla tuolla läpinäkyvällä härpättimellä ja pikkupurkilla.

3. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36
    Vs: 4x5 laakojen kehittäminen

Vedä se sinne cpp2:n purkkiin emulsiopuoli keskellepäin ni siitä se tulee... Ei se muovi siinä kehity :)

4. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

avoaltaassa onnistuu kyllä,mukava siinä on pimeässä karjottaa.Mikäli omistat videokameran,laita yökuvausasennolle ja jalustalle,olen kokeillut ja hyvin näkee.Kokeillut olen sitä filmin laitossa kierukalle ja näkee hyvin .Teippasin vain yhden merkkivalon ja silmä kiinni okulaarissa.Samalla voit halutessa kuvata sen räpellyksen kierukalle.
    edit  eikä hunnutu yhtään

5. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

tuo kenitys on kenin hommia

6. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Kehitys onnistuu jobolla tai millä tahansa muulla kehityspurkilla jos laittaa yhden filmin purkkiin emulsio sisään päin.
    Voi kyllä vähän tarttua purkin seinämään kiinni ja valopihasuoja ei välttämättä liukene heti vaan vasta loppupesussa vaikka altaassa...

Allaskehityskin on ihan ok jos kehittää yhden negan kerrallaan. Mä lähdin siihen joskus vähän liian itsevarmana ja aloitin heti 4-5 negan pakoilla ja eihän siitä mitään tullut.

7. Vs: 4x5 laakojen kehittäminen

Harjoittele Ortholla, sit siirry pimeeseen ja pankroon.

8. Polyfemos

Polyfemos Member

137
    4
    18

Pikkumääriin sopii mielestäni erinomaisesti netistä löytämäni nk. taco-method, jota olen käyttänyt paremman puutteessa.

1-3 laakaa pystyyn Patersonin purkin pohjalle, jossa on keskiputki paikallaan. Filmit väännetään U-kirjaimen (tacon) muotoon kuminauhalla. Kumilangan pituuden voi säätää solmulla ja emulsio tietysti sisäänpäin. Keskiputkeen nojaava kumilanka pitää filmin paikallaan hölskytellessä. Kuivaessa filmi kyllä oikenee. 500 kappaleen kumilankapussi maksoi muistaakseni 3 euroa.

9. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Laitatko pöntön täyteen kehitettä vai purnukka kyljelleen ja liikuttelua vilkkaammin. t kimo

10. Vs: 4x5 laakojen kehittäminen

Kuminauhako ei jätä jälkeä filmiin?

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kun laittaa sen koskettamaan vain sitä taustapuolta niin ilmeisesti ei. J. Vuokko tossa kertoikin tuon taustapuolen käytöksestä sen ollessa kehityksen aikana kosketuksissa toisen pinnan kanssa.

12. Polyfemos

Polyfemos Member

137
    4
    18

Filmin takapuolelle kumilanka ei jätä jälkeä. Käytössä Patersonin kahden 120-rullan purkki normaaliin rullafilmitapaan normiliemillä , muistaakseni (?) 1 litra.

13. Vs: 4x5 laakojen kehittäminen

ok, pitää kokeilla.

14. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Kyljelleen. Ei riittänyt luottamus Taco-menetelmään ja hölskyttelyyn joten emuloin sitten "jobotusta".. Kokeiltu sekä C-41- että mv -kehityksillä.

15. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Heittäkää ne "laakanne" kaatikselle, niinkuin menneen talven hiutaleet.
    Paskaako te niillä teette ?

16. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Sanotaanko ,että jos kinokameran negaan verrataan pimiössä Isoissa kuvissa niin kyllä niillä jotain tekee.

17. Vs: 4x5 laakojen kehittäminen

Sitten kun 6x7cm/50 megan kennollisen kameran jossa on etu ja takalaudan siirrot sekä tiltit saa hintaan 1000€, niin saatan harkita siirtymistä takaisin digiin. Eikö sellaista ole mihinkään hintaan? ai, lähin vastine maksaa saman kuin tuo pihassa oleva uudenkarhea Passatti? voi harmi, eipä sitten mitään.... palataan asiaan.

18. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Eiköhän asiakkaat ne vehkeet maksa, jos ei oo asiakkaita, mitä tekee tuon hintaluokan vehkeillä...

19. Vs: 4x5 laakojen kehittäminen

Meinaatko, ettei harrastelija tarvitse maisemakuvauksessa kinoa kummenpaa? hohhoijaa, taas ollaan tässä, että se että asiakas maksaa, on ainoa maailman mitta.

Kuulkaapa pojut ammattivalokuvaajat, te ette pääse lähellekään niitä summia, joita minä kasailen tarjouksiin ja asiakkaiden laskuihin. Niissä on sen verta monta nollaa. Mutta ei se ole niiden töiden hyvyyden arvo, maksaako asiakas ja paljonko. Maksaahan se siinä samalla minunkin työvälineeni, entä sitten?  Siihen että päästään maksupostille merkitsee niin moni seikka, että alta pois. Laadullisesti paras tai hommaan sopivin värkki ei ole useinkaan se mitä joudutaan toimittamaan. Kenellekään vinoilematta.

Eli, harrastajana haluan parasta laatua sillä rahalla jonka voin käyttää asiaan. Sillä, että jollekin ammattikuvaajalle asiakkaan maksavat paremman kaluston, ei ole YHTÄÄN MITÄÄN tekemistä sen minun tarpeeni kanssa.

Ammattikuvaaja ei lyö leiville laakafilmivehkeillä, mutta minun ei tarvitsekaan. Olen vapaa daideilija, en asiakkaan huora. Siis valokuvauksessa  ::)

Ammattikuvaaja on asiakkaan huora, kun kuvien ottamisesta puhutaan. Hänen ja minun tarpeeni kaluston suhteen ovat vain etäisesti samankaltaiset. Vähän sama kuin minun ja tietokonepelaajan tarpeet tietojärjestelmän suhteen muistuttavat etäisesti toisiaan, kohtaamatta millään tasalla.

Minulle valokuvauksessa ratkaisee se millaista jälkeä saan aikaan, onko minulla hauskaa vai ei, opinko jotain uutta vai en, ei se miten paljon ja missä ajassa sekä paljonko siitä maksetaan.

Free tai jonkun talon kuvaajana ei kannattaisi ryhtyä opettamaan isäänsä naimaan näissä rahalla saa ja asiakas maksaa jutuissa....  ;D ;D ;D ;D