Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

4X5 laakakameran syväterävyysalue .

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana prepa, 11 Syyskuu 2018.

  1. prepa

    prepa Member

    80
    4
    8
    Oletan että ainoa mahdollisuus on päästä hyvään tulokseen tarkentamalla etualueeseen ja kallistamalla etulautaa takaosan tarkentamiseksi. Tämä toimii ja tuottaa hyvän tuloksen mutta askarruttaa että mikä ero on perinteiseen tarkentamiseen nähden. Perinteisellä tarkoitan sitä että käytetään pitkää valotusaikaa ja aukkoa 64.

    Laakakamerakuvauksessa suurta terävyysaluetta halutessa on käytettävä tuota kallistelutapaa aina jos haluaa ison terävyysalueen. Pelkästään esim. 64 aukolla saadaan terävyysalue vain ”tästä tuonne” eli ei päästä noihin lukemiin mitä kallistelemalla.

    Olenko oikeassa???

    Mitä vaikuttaa aukko tuohon kallistelusäätöön? Jos aukko on esim. 8 eikä 64 ja tehdään nuo ”etulaudan kallistamissäädöt”?
    -P-
     
  2. jja

    jja Well-Known Member

    602
    587
    93
    AnteroP tykkää tästä.
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 326
    2 995
    113
    Et. Et edes hajulla.

    Laudan kääntely ei vaikuta objektiivin optisiin ominaisuuksiin mitenkään. (Ei edes koko kameran siirtely... :) )
    Lautaa kallistamalla, suuntaan tai toiseen, saadaan terävyysalue kääntymään Scheimpflugin periaatteen mukaisesti. Sama terävyysalue se silti on, on vai toisessa asennossa ( noin kuvaamisen käytännön kannalta).

    Maisemaa kuvatessa saadaan tietysti terävyysaluetta käännettyä maanpinnan suuntaiseksi, mutta eihän se sillä lisäänny. Puunlatvat ovat sitten vain entistä epäterävämpiä.

    Himmentäminen vaikuttaa sitten sen, minkä vaikuttaa. Kuten sanottu, objektiivin optiset ominsisuudet eivät sitä siirrellessä muutu (pudotellessa kyllä....)
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 326
    2 995
    113
    Kuten yllä linkitetystä artikkelista tai vastaavasta Wikipedian esityksestä ilmenee, geometria on tarkkaan ottaen hiukka monimutkaisempaa. Terävyysalue on kiilamainen, eikä jakaannu tasan terävän tason kahden puolen. Käytännön kuvauksessa riittää kuitenkin, että muistaa terävyysalueen olevan lähellä kapeampi. Tarkennus on tehtävä huolellisesti lähimpiin kohteisiin nähden.
     
  5. prepa

    prepa Member

    80
    4
    8
    Perille meni kiitos. Kannatti kysyä. Näin oppii vanhoilla päivillä.

    -P-
     
    SakkeM tykkää tästä.
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Tätä et kysynyt mutta sopii otsikkoon.

    Terävyysaluelaskimista joihin syötetään valitsemasi hajontaympyrä (CoC) näkee laskennallisen terävyysalueen (ns. syväterävyys) eri polttoväleillä ja aukoilla. Printin koko ja negakoko on myös mukana kuvioissa. Katseluetäisyyskin.

    Kyse on siis siitä, mitä tarkoittaa terävä ja epäterävä määrittelysi mukaan. Rajanvetoa rajattomaan se vain on.
     
  7. c

    c Well-Known Member

    5 321
    97
    48
    F64 on yleensä jo pitkälti ohi optiikan parhaasta suorituskyvystä, se lienee yksi syy tohon puuhaan. Jossain f11-f22 ollaan yleensä siinä parhaassa suorituskyvyssä.

    Ero voi olla aika suuri sen optimaali aukon ja pienimmän mahdollsimman kanssa. Veikkasin että noin puolet niistä viivoista, joista valokuvauksen syvimmässä ytimessä on kyse, jää piirtymättä.
     
    Viimeksi muokattu: 1 Joulukuu 2018
  8. pr

    pr Active Member

    189
    68
    28
    Yleensä optiikat riippumatta polttovälistä piirtävät parhaiten pari aukkoa himmennettynä; komppaan c:tä.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 326
    2 995
    113
    Niinpä. Himmennettäessä tavallaan optinen terävyy lisääntyy (siis valonsäteen suoraviivaiseen kulkuun perustuen), mutta samalla diffraktio lisääntyy (valo hajoaa sivuille aukosta kulkiessaan). Jossain kohden himmenninasteikkoa on se optimikohta, jossa saavutetaan paras terävyys. Laakakoossa se on usein jossain F:16 kulmilla, croppidigissä voi olla melkein täydellä aukolla.

    (Kaikkein selvimmin aukon koon merkityksen huomaa neulanreikäkameralla, oikean kokoisella reiällä saa yllättävän terävää jälkeä.)
     
  10. prepa

    prepa Member

    80
    4
    8
    Samasta terävyysasiasta jatkan ja ihmettelen tuota syväterävyysasiaa. Onkohan tuolla linkissä näkyvävällä asialla jotain tekemistä syväterävyyden kanssa? Mitä tuossa tapahtuu? Osaa varmaan joku valaista.
    Katso kohdasta 3:36 eteenpäin
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Kyseessä on siirto. Se voi tapahtua mihin tahansa suuntaan. Ylös ja alas (jolloin saatetaan nimittää myös (etulaudan) nostoksi ja laskuksi) tai sivuille.
    Yhteyttä syväterävyyteen ei ole.

    Et taida tuntea pienkameroiden siirto-objektiiveja (shift-lenses). Samasta on kyse. (esim PC-Nikkor 35mm PC-Nikkor 35mm - Google-haku: )

    https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-1e03d939058b1e4b2f096a269b6214bf


    Filmiruutu siirretään valittuun kohtaan objektiivin piirtoympyrällä. Vaatii siis suurempaa piirtoympyrää objektiivilta kuin kuva-alan diagonaali on.

    (Hyvä lähtökohta on että kamera on vaakasuorassa ja etu- ja takalauta pystysuorassa. Kaikki säädöt nollilla myös. Sitten kun vaikkapa nostaa etulautaa, kuvaussuunta nousee yläviistoon mutta kohteen pystysuorat linjat pysyvät yhdensuuntaisina, koska takalauta (filmi) on niitten kanssa yhdensuuntainen eli pystysuorassa. Niin on vaikka etulautaan laitettaisiin kallistusta terävyysalueen kallistamiseksi.)
     
    Viimeksi muokattu: 3 Joulukuu 2018
  12. prepa

    prepa Member

    80
    4
    8
    Kiitos opista. Tuo ”siirtojuttu” on jotensakkin tuttua viimeistään nyt mutta tämä tubessa oleva kohta Shift on luullakseni jotain muuta. Siinä tämä tyyppi kallistelee etulautaa ja tarkentelee ja kallistelee ja...tämä kummastuttaa
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Jaa no pitäisköhän mun katsoa se kokonaan. Joo. 3:00 jälkeen siinä näköjään on jo siirtoa eli shiftiä noston ja laskun muodossa.No, mää katselen sen ja kommentoin lisää...

    ed. No siinä on hiukan omaperäisesti tai jenkkilän tyyliin eroteltu swing ja tilt toisistaan vaikka kyseessä on sama vain akselin vaihtuessa. Entä sitten välimuodot kun on molempia, siihen ei kerrottu omaa nimea. :)

    Videon otsikot eivät tule täysin oikeissa kohdissa.

    En aivan hyvin kuule puhuttua siinä, mutta pahin vika tuossa esityksessä taitaa olla base tilt osuus jossa käännetään terävyysaluetta perän puolelta. No, kyllähän niin voi tehdä, jos ei ole väliä linjoilla. Kuitenkin etulaudalle terävyysalueen kallistukset on ensisijaisesti hyvä jättää jotta ei sotketa yhtälöön turhaan muita muuttujia.

    Lopussa siinä sitten toistaa harjoittele harjoittele harjoittele, mutta ei taideta muistuttaa kuinka aloittelija saa kameransa "solmuun" pelkästään liikkeitä hakemalla ilman systemaattisuutta. Ensin aina kamera vaakatasoon ja ja kaikki nollille. Etu ja takalauta on pystysuorassa. Sitten tarkastelemaan yhtä liikettä kerrallaan. Tarkentamaan toki joutuu usein samalla.
     
    Viimeksi muokattu: 3 Joulukuu 2018
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 326
    2 995
    113
    Shift on nimenomaan se siirto.

    Tilt ja swing ovat sitten laudan kääntöjä. kaveri hiukan oikaisee siinä, ja puhuu niistä samaan aikaan,
     
  15. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
    Itse en ole juuri tarvinnut kuin Tilt , oikeastaan en ole edes kuvannut aikoihin vaikka äskettäin ostin uuden laajiksenkin :)