Kukaan harrastanu moista? Haluaisko joku antaa suomenkielisiä ohjeita? Joo, netti ON pullollaan enkulla niitä ohjeita mut entä suomeks?
Vs: Bromiöljyily http://www.jukkakorhonen.com/brindex.htm Käsittääkseni ko. taitaja on silloin tällöin äännellyt täällä laukussakin, haun perusteella nikillä: "pikkuhukka". Odotellaan....
Vs: Bromiöljyily Mä löysinkin hyvin selkokieliset ohjeet tähän enkuks. Mut miten toi valkaisu tapahtuu? Ja mistä ton valkaisuaineen saa? Entä bromiöljyn?
Vs: Bromiöljyily Valkaisu tapahtunee niinkuin se tapahtuu sävytyksessäkin. Valkaisu liuokseen laitetaan valmiskuva ja odotellaan kun se häypyy eli hopeakiteen hopea ionisoituu sitten papru lykätään bromiöljy litkuun ja hopea miinuksesta tulee hopeabromidia eli bromoil-teos. En kyllä yhtään jaksanut tutustua aiheeseen, mutta vastaus se on huonokin vastaus vai mitä. Google http://www.myshopping.com.au/PR--10559_Fotospeed_Bromoil_Kit
Vs: Bromiöljyily Kuollaan täällä joka tapauksessa, joten .. Pikkuteemu/Juha, sähän oot sävyttäny joten mistä noita aineita saa?
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily mä ostelen kemiani oppi-isältäni ollilta, hopeavedoksesta,D josta voitaisiinkin kysyä opettaja meidän pystyyn pykäämälle jalovedostuskurssille?
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily Ollille mä jo laitoinkin meiiliä noista aineista... Kurssille Tampereelle vai??
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily Kai se sama on minne? Ei sen Tampereella tarvi olla, täällä vaan asuu mä ja olli eli kaikki tärkeät tyypit ,) Katellaan kunhan tässä saisi tuon ison kameran ensin hankittua, on vaan perse niin auki kuin kukkopillillä.
Vs: Bromiöljyily Juu mut jos voi valita onko päivän leikkien jälkeen mustana koko kroppa vaiko vaan kämppä, kuteet ja kädet niin kannattaa ehkä kuitenkin vilkaista mitä noista aineista sanotaan... Lisäksi saattaa olla rajoituksia siinä kenelle ja miten noita myydään/saa myydä, kuten allaolevat esimerkit kertovat osaltaan. US: Bostick-Sullivan - Bromoil, Bostick-miehet ymmärtänevät senkin että Suomeen ei kannata lähettää vettä eli kannattaa kysäistä josko tuollaista on saatavilla "dry pack"inä, tms. bhphotovideo.com hakusanaksi bromoil Freestyle Photographic Supplies hakusanaksi bromoil ("Fotospeedin kit" ja tuolla muuten mainitaan että ainoastaan maakuljetuksena...) UK:n suunnalla ainakin: Silverprint [edit "We regret we are unable to send chemicals, both raw chemicals and manufactured products to destinations outside the UK."] FirstCall myy FotoSpeedin kittiä retro photographic listaa jonkin Bromoil kehitteen(?) Ja tuolla Retrolla on jokin yhteys käsittääkseni Saksaan: Fotoimpexiin. Suomessa kysyisin Hopevedoksesta? Se mitä tuo "bleach" pitää sisällään varmaankin vaihtelee hieman tekijän ja lähteen mukaan (googlattua): Bromoil Bleach Per Volledalin reseptejä ja ohjeita, joiden mukaan esim. bleachaus altaassa, ainakin 10min, jatkuva liikuttelu. Fotospeedin Bromoil kitin sisukset, kertoo myös siinä olevien kemikaalien haitoista ja varotoimista.
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily Kiits kts. Ja hei toi näiden kemioiden vaarallisuusasia. Jos ne on vaarallisia niin tokihan mulla saattaa olla (en lupaa varmaksi kuitenkaan) järkeä, eli on se niin, että jos niiden kanssa aletaan läträtä niin suojaus sen mukainen.
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily Tää ny menee vähän offtopickiksi mutta menköön. Jokatapauksessa olen antanut itseni ymmärätä ettei noi MV kemiatkaan mitään ihonhoitotuoteita ole
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily Mutta löpömpiä kuin esim. koneastianpesuaine. Keskeyttäkin voi täyttää vaikka partavetenä jos kotoa oikeat tuotteet vertailuun ottaa. Että mukulaperheissä ylähyllyille myrkyt ja mv-kamat alemmaksi.
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily Liian mietoa partavedeksi, mutta salaattikastikkeeseen ihan sopivaa.
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily Hanki vaan se 110 koon kamera ja sillä sitte jalovedostelua... Mut toi vois periaatteessa olla ihan hyvä juttu tuo jalovedostuskurssi.... Jos sitä joskus hankkis isomman kameran
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily Ei "jos" vaan "koska" ne ovat myrkyllisiä. Ei pelkkä "suojaus" riitä, vaan myös säilytys ja hävitys on hoidettava.
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily Minun käyttämäni bromiöljyvedosten valkaisuresepti on seuraava (Trevor Jones's Bleach Formula): 70ml 10% Kuparisulfaattiliuosta 70ml 10% Kaliumbromidiliuosta 30ml 1% Kaliundikromaattiliuosta ja 830ml tislattua vettä Paperina toimii ainakin Agfan MCC 118 eli matta kuitu, muutkin mattapinatiset kuitupaperit toiminevat, tosin ainakin Ilfordin MGIVFB hieman heikommin. Värinä olen käyttänyt litoväriä, samanlaista mitä grafiikan kanssa touhuavat monesti käyttää. Sutipensselin olen tehnyt partasudista leikkaamalla pään tasaiseksi. Kannattaa satsata laatuun, halvoista irtoaa karvaa liiaksi. Varastoliuoksia saa ainakin Hopeavedoksesta, väriä palvelevasta taidetarvikeliikkeestä. Noissa valmiissa kiteissä on tietty sudit ja kaikki mukana, ja paperikin on jotain erikoista, mutta niitten suomeen saamisessa on ilmeisesti jotain ongelmaa, eivät tahdo lähetellä niitä tuolta briteistä ainakaan. Ja laitetaan tähän hieman ohjettakin: Ensiksi vedostus normaalisti, kiinnite EI SAA karkaista, Agefix toimii hyvin. Pesty vedos, vaikka kuivattukin, valkaistaan liuoksella (se vaan valkenee kun sitä liluttelee tuossa litkussa, pientä hämyjälkeä saattaa vielä jäädä ja litku värjää paperipohjan, mutta kun kiinnitetään pikaisesti valkenee lappu viimeistään lopullisesti ja litkun värikin häipyy. Pestään huolella ja kuivataan. Valkaisu kovettaa hopeaa sisältäneet kohdat emulsiosta. Kuivauksen jälkeen paperi, matriisiksi kutsuttu, upotetaan veteen muutamaksi minuutiksi. Matriisin pinta kuivataan irtovedestä, ja siihen aletaan lisäämään väriä pehmeällä tasapäisellä isohkolla pensselillä tai vaahtomuovitelalla. pehmeät, valkoiset kohdat sisältävät paljon vettä, jolloin rasvainen väri hylkii niitä kohtia. Mustat, kovat kohdat taasen ottavat värin avosylin vastaan. Väriä levitellään kunnes saadaan haluttu tulos. Jos matriisi kuivuu, upotetaan se uudelleen veteen,kuivataan pinta, ja jatketaan värin levittelyä. Alku aina hankalaa ja suosittelenkin kumihansikkaita, runsaasti suojaavaa sanomalehteä tms ja tärpättiä tai jotain pellavaöljyä tma paikkojen puhistamiseen.
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily Vanhoista tekniikoista kiinnostuneiden kannattaa käydä Tapiolan Kamerakerhon sivuilla: http://personal.inet.fi/kerho/tkamera/ ...klikkaa vasemmasta reunasta "sisältö".....ja sen jälkeen linkki "tekstit" Tekstit-sivulla on monelaisia otsikoita, mutta 4. otsikko ylhäältä on "Jalovedostus" Ei liity bromiöljyvedoksiin, mutta mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa muuten tarjolla (suomeksi).
Vs: Vedoksen valkaisu ja bromiöljyily Oli mulle uusi tuttavuus ja aika simppelin ja jännän tuntuinen tekniikka. Kokeiltavien juttujen jonoon ilman muuta. Nyt löytyi käyttöä lojumassa olevalle öljyvärisetillekin Muutaman esimerkin jälkeen jäi ihmetyttämään jääkö se valkaistu hopea tosiaan sellaisenaan sinne ja pigmentit sekaan? Eikös siitä tule värimuutoksia yms ajan myötä? Talonpoikaisjärki riittää kemioiden kanssa, ei käsille jne. Pikkulapsi voi tosin kupsahtaakin ruokalusikalliseen muutamaa varsin yleistä ainetta (esim. rodinal), joten se ei ole ainakaan mun alahyllyllä. Eikä moni muukaan. Kromaattien haittoja ovat mm. voimakas karsinogeenisuus ja kromiherkistymät. Näitä ei käyttöturvallisuustiedotteessa tarvitse mainita koska linkkinä olleen esimerkin pitoisuus oli alle 1%. Kotikemisteille/sekoittelijoille lienee yleisissä mv-kemioissa tasan kaksi tosi vaarallista yhdistelmää: perinteinen valkaisuliuos (tai "ferri") + *vahvat* hapot sekä seleenisävytteet yhdistettynä riittävään määrään happoja. Kummallakin näistä voi lähteä taju ennen kuin ehtii hoksata mitä kävi ja ainakin vähänkin isommilla ainemäärillä elinikäennuste voi olla minuutteja (ilman vastalääkitystä). Ensimäisessä vapautuu vetysyanidi, jälkimäisessä vetyselenidi. Käytännössä ongelmallisia pimiössä ovat mielestäni lähinnä kaasuuntuvat aineet (esim. ammoniakki vahvassa seleenisävytteessä) tai herkistävät aineet. Herkistymien myötä voi tulla muille samankaltaisille aineillekin herkkyyksiä, esim. mulla hydrokinoni kutisee enemmän kuin paljon parjattu metoli. Satunnaisesti kuulee myös rikkisävytteiden aiheuttamista sulfidimyrkytyksistä (petollisia, koska hajuun turtuu eikä nousevaa pitoisuutta huomaa). Talonpoikaisjärkeä auttaa pimiössä käyttöturvallisuustiedotteet, joihin mielestäni kannattaa aina tutustua.