Olen oikein hyvällä menestyksellä kehittänyt C41-filmejä Tetenalin kitillä. Ainoa ongelma on ollut viimeisen kylvyn (stabilizer) jättämät tahrat. Tämänhän pitää olla se viimeinen kylpy, koska siinä on bakteerinesto. Olen yrittänyt sekä pyyhkiä filmiä että jättää pyyhkimättä, mutta kuivumistahroja tuntuu jäävän aina. Olisiko kenelläkään vinkkiä miten tämän voisi tehdä ilman tahroja?
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Mä oon aika hyvin saanu ne pois hönkimällä ja sitten mikrokuituliinalla. Siis kun filmi on kuivunu. Nuo tahrat on varmaan sullakin sillä filmin taustapuolella, eikä emulsiolla? Ja semmosta "rasvasta" kun vähän kosteaa ilmaa siihen hengittää ja pyyhkii. Toisaalta ne ei myöskään mulla ole tainneet näkyä skanneissa eikä vedoksissa. Sen paremmin en osaa sanoa miten nuo pois sais. Ehkä se auttais että ripustais ne vinoon eikä pystysuoraan?
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Joo, siellä kirkkaalla puolella ne on. Pitääpä kokeilla tuota mikrokuituliinaa kuivalle filmille. Tahrat tulee ainakin silloin näkyviin, kun oikein korostaa skannatun kuvan kontrastia.
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Joo se tahraa. Skannatessa nuo eivät ainakaan ICE:ä käytettäessä juuri haittaa mutta pyyhin parhaani mukaan pois. 120-filmistä tahrojen pyyhintä on kyllä huomattavan vaikeaa.
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Tislatun veden (tai akkuveden) käyttäminen voi auttaa aika paljon, jos ja kun ne ovat kalkkitahroja. Ei siinä stabissa itsessään pitäisi olla mitään mikä aiheuttaisi näkyvää tahraa. Tosin Tetenalista nyt ei aina voi mennä vannomaan...
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Veikkaan kyllä, että tahrat aiheutta itse stabilizer. MV-filmeillä ei samanlaista ongelmaa ole. Katselin tarkemmin eilen filmejä. Suurin osa tahroista on kirkkaalla puolella, mutta kyllä emulsiopuolellekin jotain jää.
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Tein kertaalleen stabit akkuveteen enkä huomannut eroa tahraavuudessa. Onneksi tahrat eivät itseäni haittaa mitenkään, vaikka filmit välillä näyttävätkin sopivasta kulmasta tarkasteltuna aika hirvittäviltä.. varmaan mun kuulskannin valonlähde on sopivan pehmeä tms. kun ei se muutenkaan tunnu kauheasti skeidaa korostavan.
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Jos asia noin on, niin sitten veikkaisin että Tetenal on myynyt paskaa (ei olisi mitään uutta). Jos kerran mv:n kanssa mitään tahraa ei tule, niin työtavat ja vesi ovat sitten kyllä ok. Ehkä se, että tykkään aina käyttää Naarmutinta, on säästänyt minua ongelmilta. Kieltämättä joskus on kulkenut raita, joka näkyy valoa vasten käännellessä ja pahimmillaan jopa skannatessa. Tämä on ihan mutua, mutta muistelisin Tetenalin stabin vaihtuneen tässä ihan pari vuotta sitten. Varhaisimmissa seteissä se oli kirkasta ja myöhemmin rusehtavaa. Voin kyllä olla väärässäkin. Joka tapauksessa, C-41-kemikaalien stabilisaattori on vaihtunut. Ennen se sisälsi pienen pitoisuuden formaldehydiä. Nyttemmin formaldehydistä on luovuttu ja filmejä muutettu siten, etteivät ne sitä enää tarvitse. Tilalla on jokin muu aine. Lisäksi stabissa on surfaktanttia (vastaavaa/samaa kuin Ageponit ja Photoflot, tod.näk. sekin on Triton-X) Nyt jos katson Fujihuntin aineilla kehitettyjä negojani, niin ei todellakaan pienintäkään smäidää tai tahraa missään. Olen myös ajoittain käyttänyt "Jobo E6 (3bath) Stabilizeria" (formaliinipitoinen) kun sitä tuli tilattua kerran paljon. Toimii.
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Tetenalin stabbi on nykyään aluksi kirkasta ja muuttuu käytössä sellaiseksi roosahtavaksi... rusehtavaa se ei liene. Kyllä mä varmaan niitä Fujin liemiä hankin tässä joskus kun tuntuvat jotenkin asiallisemmilta.
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Siis tarkoitin että se tiiviste on rusehtavaa. Ainakin 5 litran setissä. Kyllä se sitten laimeana ihan väritöntä on. Pinkki väri tulee taas filmin väriaineista. Jos sitä tulee kovin voimakkaasti stabiin, se kertoo että loppupesu on riittämätön. Mutta vähän sitä tulee väkisinkin eikä se haittaa mitään. Väri haalistuu ajan kanssa.
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Mäkin olen tehnyt pari kertaa tetenalin stabin akkuveteen. Ei vaikutusta. Tuo tahra on sellaista, käyttäiskö vertauksena jotain lakkaa tai pihkaa joka on valunut pitkin pintaa ja muodostanut siihen jälkensä (kohokuvioina). Näkyy sopivasta suunnasta eikä lähde oikein pyyhkimällä kuten ne perus-kuivumajäljet.
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Stabi-loppukylvyllä on kaksi päätehtävää: lisätä filmiin suoja ja poistaa nesteen pintajännitys, jotta filmi kuivuu nopeammin eikä filmin pintaan jää tahroja. Eli onnistuneen stabi-kylvyn jälkeen filmin pitäisi olla kirkas molemmilta puolilta ilman kuivumisjälkiä. Oikean ripustustekniikan oppiminen ei ole vaikeaa kunhan muistaa, että filmi pitää ripustaa kuivumaan kokonaan märkänä, niin pintajännitystä alentavat aineet kyllä pudottavat pois kaikki vaahtokuplat yms eikä filmiin pitäisi jäädä kummallekaan puolelle. Harjoittele tätä, niin säästyt filmin pintaa kuluttavalta hankaamiselta ja ylimääräiseltä vaivalta.
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Veikkaan kyllä että siihen Tetenalin stabilisaattoriin on lisätty sokeria ja lihalientä. Ei siinä kauheasti ripustustekniikat auta.
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Koetapas vetää lopuksi aivan puhtaalla tislatulla vedellä ja käännä filkka reuna alas, kuplat valuu perforoinnin ulkopuolelle ja siitä sitten alas. Ei se nega miksikään mene pariinkymmeneen vuoteen ilman noita säilöntäaineitakaan. Skannaat sen kuiteski ja säilö tuo digitiedosto huolellisesti.
Vs: Tetenal C41 stabilizer tahraa Ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA. Tämä tuhoaa negatiivit. Tuho tulee vähitellen, vuosien päästä. Stabilizer/final rinse on AINA VIIMEINEN VAIHE. Neuvo kehittää filmit tällä tavalla vakavasti väärin on ikävintä mahdollista sabotaasia etenkin jos/kun tietää vaikutuksen. Tietenkin jos kuvat ovat turhia niin voi kokeilla, mutta mitä järkeä, koska eihän tulosta voi käyttää hyväkseen kuitenkaan minkään "oikean" filmin kanssa sitten. Ja: Stabilizer/final rinse EI ole ainoastaan säilöntäaine ja huuhteluaine. Tosi fiksua kuvata filmille jos hävittää negatiivit ja "säilyttää" vaan kertaalleen skannatut digitiedostot.......... Just joo.