Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

4X5 fieldiä hankkimassa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana GaryBlade, 7 Elokuu 2016.

1. GaryBlade

GaryBlade Active Member

418
    94
    28
    Otsikon mukainen kamera olisi tarkoitus hankkia jos sattuisi sopiva kohdalle. Täytyy olla sopivan kokoinen paketti kuljetettavaksi mukana joten palkki putoaa pois vaihtoehdoista.

Vaihtoehtoja näyttäisi olevan tarjolla monenlaisia. Voisitteko kokeneemmat harrastajat valistaa ummikkoa jotta ei lankeaisi ensimmäiseen juurakkoon isoformaattia hankkiessa.

Asiallisia mielipiteitä eri mallien/valmistajien puolesta ja vastaan saa esittää kiitos!

Ps. Mainostetaan sen verran että ostoilmoituskin on palstalle heitetty.

2. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 414
    1 065
    113
    Vs: 4X5 fieldiä hankkimassa

Pussipalje ja superlaajis modepalkilla on yhtä lyhyt kuin field. Toki muuten field ehkä.

3. retina

retina Well-Known Member

423
    401
    63

Onko fieldeissä isoja eroja palkeen vetämässä ja mikä on mielestänne järkevä pisin polttoväli?

4. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 141
    41
    48

Minulla on
    Toyo-Field 45A
    Siinä on jousiperä johon saan kiinni Polaroid 545i filmipitimen.

Olen tyytyväinen.

edit:
    http://www.toyoview.com/

5. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

1. On
    2. pisin järkevä polttoväli on fieldille (ja muillekkin) minkä saa tarkennettua ko. laitteella äärettömään + muutama sentti lisää
    Eli jos palkeet on max 300mm niin 270mm olis max.
    Pois lukien Tele tyyppiset optiikat joilla pienempi vetämä.

6. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    62
    48

Toyon fieldille ääni (45A ja 45A II, 45AX on karsittu versio). Puu on kaunista, mutta olen tykännyt käyttökamerana kuitenkin metallisesta enemmän. Toyon fieldin liikkeitä näkyy netissä joskus moitittavan rajoittuneiksi, mutta kyllä siinä niitä on enemmän kuin tarpeeksi korvaamaan käytännössä palkin muuten kuin aivan laajimmilla polttoväleillä (75mm ja lyhyemmät).

Myös Horsemanilla ja Wistalla on hyviä, joskin liikkeet ovat Toyoa rajoitetumpia. Wistassa kuitenkin paremmin liikkeitä kuin Horsemanissa.

Sitten on tietysti Linhofin Techinika. Niistä kiinnostavimpana Master Technika. Hinnat ovatkin sitten omassa luokassaan.

Puukameroista katsoisin Tachiharaa ja Shen-Hao:a jos puista olisin etsimässä.

7. Heiskis

Heiskis Active Member

539
    67
    28

Cambo Wide on ollut riittävän pieni mukana kuljetettavaksi...tosin säätöjä ei juuri ole.

8. GaryBlade

GaryBlade Active Member

418
    94
    28

Kiitoksia vaan vastauksista tähän asti.

Kyllä tuo Cambokin jää pois nimen omaan säätöjen puuttumisen takia. Muutenhan se olisi kyllä kätevä. Yksi sen tyylinen olikin minulle jo vaihdossa tarjolla jokin aika sitten.

Käyttöön on fieldi minulle tulossa joten puusta valmistetut jättänen toistaiseksi vielä kakkosvaihtoehdoksi vaikka ne kuinka silmää hivelevätkin.

Tosin Intrepid camera on puuta ja voisi olla hyvinkin käyttökelpoinen. Onko kellään tästä kokemusta?

https://intrepidcamera.co.uk/products/intrepid-camera

Tästä ei tosin tiedä että milloinka tätä taas saa.

9. J.Vuokko

8 192
    62
    48

Lisättäköön tarkennuksena, että sinänsä puufieldeissä ei ole mitään käytön estävää. Parhaimmillaan ovat myös riittävän tukevia. Paljon riippuu rakenteesta sekä iästä (joskus tukimetallien nivelet väljistyvät - voi tietysti tapahtua metallikamerallekin).

Omalla kohdallani kuitenkin tykästyin enemmän metalliseen ja puufieldit ovat päässeet viettämään leppoisaa eläkeaikaa.

Sadettahan kumpikaan ei kestä.

10. J.Vuokko

8 192
    62
    48

Tuossa minua enemmässä käytössä epäilyttäisi etunoston olo ilman metallivahvikkeita. Ruuvi voi syödä puuta ajan mittaan ja välyksiä tulee.