Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

+442079460882

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jaava, 10 Heinäkuu 2017.

  1. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Soittivat sitten minullekin tuosta numerosta. No, muistin uutisoinnit aiheesta (poliisikin varoittelee) ja päätin olla vastaamatta, sekä tarkastin numeron Googlesta.
    Lonttoosta soitettu ja hyvin epäilyttävä. Onneksi en vastannut.
    Tosin ei kukaan oikein tunnu varmasti tietävän mikä tämä on ja mistä ihmeestä ne numeroita kalastaa. Joku väittää, että yksikin "Yes"-sana ja käyttävät sitä huijaukseen.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    London ja Kymi soittaa tännekin aina välillä.

    Eipä se puhelu aukea jos vastaa. Muistaakseni.

    Ei soi kauaa. Takaisin muistaisin soittaneeni kerran. Ei vastausta.

    Mitä se poliisi noista varoittelee? Miksi olisi haitallista vastata? Vaikka sanoisi yes tai no tai mitä vaan? Puheluhan se vaan on?
     
  3. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Minäkin olen saannut soiton samasta numerosta, en vastannut, ja en vastaa muihinkaan puheluin joiden numero on minulle tuntematon.
     
  4. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Luin muutaman Google hitin lisää:

     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Handsfree on pirulainen. Onneksi kellään englanninkielisellä ei oo mulle asiaa, löin luurin korvaan kun totesin soittajan möngertävän väärää kieltä... ja huijarisoittajahan se oli, mutta en tietysti nähnyt numeroa kun puhelin oli taskussa ja kädet ratissa.
     
  6. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Näyttäis siltä, että pitää yhä enemmän tallentaa numerot, joihin voi/kannattaa vastata. Tai tarkistaa numeron luotettavuus ennen kuin vastaa (olisko tässä kohta markkinarakoa).


    Joskus -90-luvulla nigerialaiset soitteli mulle ja pääsin heistä eroon kertomalla olevani ihan tavallinen kaveri, jolla ei ole rahaa. Ilmeisesti olin riittävän vakuuttava ja ehkä sääliäkin herättävä. Se touhu oli kuitenkin enemmän leikkiä, tai ainakin siitä sai sellaisen kuvan. Ykskin soittelija oli yhdistelevinään puhelua muualle ja muutti omaa ääntään pärisyteltyään hetken ... hmmm jotain. Taisi rummutella peltipurkkejakin jossain välissä:) (tuleeko afrikkalaisesta vaihteesta peltipurkkiääniä?))


    Mutta tämä nykyinen soittelu on aivan kuin eri maata. He eivät paljasta korttejaan, eikä kukaan tunnu tietävän mistä on kysymys. Onko homman takana rikollisen kokeilu, organisaatio tai jopa valtiollinen toimija. Ainakin puheluja näyttää olevan soitettu tuhottomasti - siis rahaa on käytetty enemmän kuin pikkutekijällä on varaa.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    https://www.youtube.com/watch?v=EfK-WX2pa8c
     
  8. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Aamulehdestä

    https://www.aamulehti.fi/kotimaa/nain-ovelasti-44-soittaja-huijaa-henri-haho-nauhoitti-puhelun-ja-selvitti-miten-rahasi-yritetaan-vieda-200263773/
     
  9. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Olipas hyvä artikkeli aiheesta - Henri Haho on tehnyt mielenkiintoisen työn tutkiessaan ilmiötä.
    Kirjoituksen kommenttiosiossa oli tällainen teksti, liittyen ohjeeseen olla vastaamatta:
    Nythän kerrostaloissa on ollut jo aika pitkään niin (ainakin suurimmilla paikkakunnilla), ettei ovikellon soittoon reagoida. Ihmiset pelkää tai eivät vaan viitsi vaivautua uskonnollisten yhteisöjen sananlevitykseen, kerjäykseen ja ovelta ovelle myyntiyrityksiin. Kohta posti ja kirjeet jää ainoaksi yhteydenottovälineeksi.