Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kupla vai piste?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana RB, 11 Syyskuu 2010.

1. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn kuinka paljon on piste-ja kuplamittarin käyttäjiä?

Itse käytin filmiaikaan pistemittaria, mutta digiaikana kupla on vienyt voiton.

Välillä oli kausi, että en käyttänyt kumpaakaan, mutta totesin kuitenkin, kupla on tosi kiva olemassa.

2. Vs: Kupla vai piste?

kupla. kohdistuvan valon mittaus toimii hyvin muotokuvissa. salamoilla tai miljöössä. kuvan ei tarvi aina olla "zonessa" vaan kulmaa vaihtamalla vaihtuu myös kuvan sävyt, niinkuin oikeestikin. fp4+@80 id11 12minssa ja vedostaessa saa loput.

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Kupla vai piste?

Tarpeen mukaan sen voi myös valita.  Kohdistuvan valon mittaus on nopea ja keskimäärin varma. Kupla (kupu) korvaa myös harmaakortin.  Pistemittaus on ääripää heijastuvan valon mittauksessa ja sitähän pitää kohdistaa tarkasti ja ajatuksella.  Jos kohteen luo pääsee, kuplallakaan ei jää yleensä mitään muuta kaipaamaan, eli ajattelulla miten pitää mitata pääsee aina pitkälle.  Toki sitten erilaisten pintojen heijastavuus pitää tuntea.

Jos kamerassa tai erillisessä mittarissa on mittausalueita valittavana, pistettä mukavampi (nopea ja varma) on rajatun alueen mittaus.  Aito piste on todella kapea keila, niin siinähän sitten napsuttelet, mutta jos pitäisi tutkia tarkempaan pienet eri kohdat kuva-alalla että mitä eroja siellä on, niin siinä sen olennainen tarkoitus.

Kinareissa mulla on mittarit, ja ne kelpaa, kaikki variaatiot.  Muuten sitten on Minoltan kupu ja siihen voin laittaa myös heijastuvan valon lisäkkeen (5 astetta taitaa olla, eli "piste"), jolla voi tähdätä ja mitata.  Tilanteen mukaan. Tuo on vaihdettu muutamassa sekunnissa.

Exposure meter tech data for Minolta Auto Meter Ⅳ F
    http://www.google.fi/images?q=Minolta%20Spot%20Attachment%20Viewfinde&oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=fi&tab=wi

4. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Käytän molempia. Mulla on sellainen Sekonic, jossa kupu ja sitten piste, jonka voi säätää 1-10 asteen välillä. Mittaa jatkuvaa- ja salamavaloa.

Pisteenä yleensä 1 aste ja kupu on aina se kupu.

kapa

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

kupua

6. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
  7. Vs: Kupla vai piste?

Olen ehkä kirjoittanut tämän aikaisemminkin mutta kirjoitan nyt uudestaan aiheeseen liittyen:

Olimme kuvaamassa Haapsalun eteläpuolella hylätyllä neukkujen sotilaslentokentällä. Kamera Rolleiflex jalustalla. Mittailin pistemittarilla monesta kohtaa ja siirsin sitten ajan ja aukon kameran säätimille. Tarkistin samalla mitä Rollein seleenikenno olisi tarjonnut valotukseksi. Voit hyvin arvata: täsmälleen saman!

Se siitä teknisestä viisastelusta :D

8. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kyseinen Rollikka on nykyään minulla, luotan hyvin pitkälle kameran omaan seleenikennomittariin. Siksi sillä onkin erityisen mukava kuvata!

Mutta kun käytän erillistä valotusmittari on useimiten kupu päällä.