Päätin ottaa näyttelyä varten pari uutta skannausta vanhoista negatiiveistä (Ilford XP2, kehitetty noin vuosi sitten Colorkolmiossa). Negat ovat koko ajan olleet valolta suojattuna negatiivitaskuissa. Etsin negat ja katsos vaan, ne olivatkin muuttuneet puoliksi punaisiksi. Suurin osa ruuduista oli täynnä punaisia laikkuja. Nyt ei naurata.
Vs: Filmikuvauksen iloja Jos se onkelma on yksiväristä, voi skanni olla kummiskin käypäinen. Skannaa värillisenä, valikoi fotarissa se kanava, jossa on vähiten laikkuja näkyvissä. Negojen pitäisi aina antaa kunnolla kuivua ennen muovipussiin tms. umpinaiseen tilaan sulkemista - tai sitten niillä on joku muu vaiva. Edit: ajatusvirhe korjattu.
Vs: Filmikuvauksen iloja Ohhoh, olisi todella kiva nähdä vaikkapa skannia tai vaikka päästä hiplaamaan jotain negaa, kuulostaa aika erikoiselta.
Vs: Filmikuvauksen iloja Ohhoh, olisipas kiva vähän tutkiskella että mitä ihmettä tuo voi olla. 1) Oletko ihan varma että se oli täysin kunnossa silloin kehityksen jälkeen? 2) Oletko ihan varma ettei se vedostu kunnolla? Sen saat testattua jättämällä punaisen kanavan pois skannauksen jälkeen, ts. katsomalla vihreää ja/tai sinistä. 3) Jos ei, niin kannattaa kokeilla kysyä Ilfordin mielipidettä asiaan. Ilford on tunnettu hyvästä kommunikaatiostaan ja tutkii ja vastaa mieluusti. "Negative appearance Correctly processed XP2 SUPER negatives are usually pink or red-brown and slightly darker than other black and white negatives. Although the exact image colour will depend on the method of processing. Such variations will not usually affect the image quality. Processed XP2 SUPER negatives will lose their overall pink colour when washed for a particularly long time or when exposed for long periods to daylight. This affects neither image quality nor printing time. It is caused by the bleaching of the small amount of sensitising dye that remains in the emulsion after processing."
Vs: Filmikuvauksen iloja Ei siinä vuosi sitten mitään vikaa ollut: http://www.flickr.com/photos/smoltron/4078276060/in/set-72157622886600627/ Kokeilin tulosta sinisellä kanavalla ja kyllä se on laikukas. Minulla oli Colorkolmion kanssa toisen erän kanssa ongelmia silloin. Se kiinnitettiin uudelleen. Tässä erässä ei ollut vuosi sitten mitään silminnähtävää vikaa ja siksi tälle ei tehty mitään.
Vs: Filmikuvauksen iloja Kokeile kiinnittää uudelleen pätkää. Tosin, valkaisukin voisi olla syytä tehdä ennen kiinnitystä. Tuntuu silti oudolta, että vajaa kiinnitys aiheuttaisi näin värikkään ongelman.
Vs: Filmikuvauksen iloja Ei siitä ehkä näyttelykuvaa saa... aika lähelle kumminkin pääsee ottamalla sinistä ja vihreää kanavaa sopivassa suhteessa. Toisessa tuo punainen raita on tummempi, toisessa vaaleampi. Sopivassa suhteessa just sama.... No, oikein kunnolliseen on tietysti matkaa.
Vs: Filmikuvauksen iloja Näyttää ihan siltä kuin filmi olisi tuoreeltaan laitettu negataskuun ja filmiin jäänyt kosteus reagoinut sen materiaalin kanssa (?) Muuten mukavan näköinen kuva, ehkä sen kanssa kannattaisi jumpata.
Vs: Filmikuvauksen iloja Kyllä minulla siitä 19 Mpix versio on, mutta kun olisin halunnut suurentaa sen 60x60cm kokoon. Ei ehkä ihan riitä.
Vs: Filmikuvauksen iloja Jos jaksat, niin ota ihmeessä yhteyttä Ilfordiin. Vaikka en usko että vika on itse filmissä, mutta saa vähän selvitettyä. Colorkolmiolla tuntuu noita laatuongelmia olevan melko paljon. Tosin harva puhuu onnistumisista, mutta mokista kerrotaan heti joten onko suhde volyymiin nähden heikompi kuin jossain muualla jää täysin hämärän peittoon. Todella hämmästyttävää että noin nopeasti nega on mennyt pilalle. Ja sinne colorkolmioonkin kannattanee olla yhteydessä.. Mainostavat itseään ammattilabrana joten pitäisi kehityksenkin sujua ammattimaisesti.
Vs: Filmikuvauksen iloja Mä en tiedä asiasta mitään, mutta kiinnostaa moinen efeksti. Jos on nimittäin joku seikka tuon takana jota pitäisi sitten välttää... ..Niin kiinnostaa tämä Tapiola2006-spekulaatio tässä. Voisko tähän hakea jotain varmuutta tarkastelemalla negataskua, jossa se filmi oli. Onko siinä negataskussa havaittavissa vastaavia jälkiä? Todistaako tuo nyt sitten suuntaan jos toiseen mitään, on taas uuden spekulaation paikka..
Vs: Filmikuvauksen iloja On siis olemassa jotain labroja, joissa kehityksen ei tarvitse sujua ammattimaisesti?
Vs: Filmikuvauksen iloja eikö se ole itsestään selvyys jo jokaiselle filmiä eri labbiksissa kehityttäneelle... C-41 jossakin perusfotossa on vähän miten sattuu ja suuremmissakin sekoillaan E-6 ja C-41 -prosesseissa.... Kadotetaan filmeja ym. (colorkolmio). Jotakin C-41 -filmejä on joutunut kotona sitten korjailemaan koeluonteisesti "ehkä jos kokeilis agefixillä niin kirkastuisko tää". Paskoja kokemuksia on joka ikisestä labrasta. Who's Next Lab on ainoa joka reagoi asiaan ja lähti selvittämään syytä ongelmiin, pointsit siitä sille. Muiden kanssa ei ole tullut mitään... En ihmettele miksi esim. Pohjakallio-labra lopetti, mutta sitä ihmettelen kuinka asematunnelin kuvatuhraamo yhä pyörii.
Vs: Filmikuvauksen iloja Kuvia ei taatusti ole tuoreeltaan laitettu taskuun. C41-kehitys (toivottavasti!) tapahtui Colorkolmiossa. Sen jälkeen negat olivat pussissa pöydällä joitakin päiviä. Skannauksen jälkeen laitoin ne läpinäkyviin 120-koon taskuihin. Taskut säilytin kansiossa kirjahyllyssä tasaisessa lämmössä varjoisassa paikassa vuoden. Selkeästi tässä on tapahtunut virhe kehitysprosessissa. Virhe vaikuttaa säilyvyyteen.
Vs: Filmikuvauksen iloja Ilford jos pystyisi arvioimaan mikä tuota aiheuttaa niin sitten vielä jos colorkolmio suostuisi johonkin kompensaatioon... Vaan pelkään pahoin että käytännössä tuskin suostuu muuta kuin korkeintaan yhteen ilmaiseen kehitykseen. Ilfordilta saatava tieto olisi jo itsessään kiinnostavaa Kaikkea nimittäin voi tapahtua. Mulla Ilford selvitti 90-luvun alkupuolella mystistä ongelmaa jossa filmin pohjasta irtosi ("suli") filmille sellaisia jouhia. Vähän kuin liimatessa huonosti liimatuubia liikutellessa voi tulla sellaista "rihmaa". Aikani ihmettelin, kokeilin että teenkö jotain väärin mutta en keksinyt mitään. Ilfordilta sitten tuli selvyys: Sattui olemaan niin että Agepon pehmensi ja käytännössä sulatti filmipohjan... Sain pinon filmejä tuosta hyvästä sekä FP4+ -filmiä vähän muokattiin kestämään myös Agfan kostutusaine. Jotta kyllä kostutusaineetkin voivat olla tuhoisia vaikka toiset sanovat että sama se millä fairyllä loppupesun jälkeisen huuhtelun tekee...
Vs: Filmikuvauksen iloja Trololoo Color-Kolmio. Jos tämä superfirma on yhtälössä mukana, niin voi olla varma kuvien pilaantumisesta. Ne ovat niin monella eri luovalla tavalla osanneet pilata sekä C41- että E6-kehitykset, ettei ole tosikaan.
Vs: Filmikuvauksen iloja Pistäkääs vaikka tällä foorumilla hakuun laitellen näitä color-kolmio -kokemuksia ja lopettakaa ko. puljun käyttö. Jos maksaakin euron tai kaks enempi vaikkapa Who's Next Labissa, niin suosittelen (vaikka en itse käytäkään vaan kehittelen kerhon pimiöllä Fujin ja Kodakin tai Tetenalin litkuilla)
Vs: Filmikuvauksen iloja Ja Turun suunnasta se ääni Kuva-Paijulalle jossa palvelu ja prosessit pelaavat.