Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kinovastaavuuden laskeminen keskikoon filkasta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana valtsu, 24 Marraskuu 2005.

Miten sen voi laskea eri formaateille? Paljonko on esim. 45mm 67 rungossa tai vastaavasti 127mm? 90 vastaa vissiin noin 50mm. Voisko sen ajatella niin, että se on about puolitus? (90/2=45mm eli 45/2=22,5mm ja 127/2=63,5). Tästä nopeesti pääteltynä noi voisi olla lähempänä standardeja (?) jos se ei olis ihan puolitus vaan siten että 45 tekee 28mm ja 127 about 70 tai 75mm.

1. Ota viivotin ja kynä käteen ja piirrä 67 -ruutu. Mittaat halkaisijan ja saa luvun joka vastaa n. normaalia.
    Tästä johdat muut arvot.

2. juice

juice

912
    0
    0
    Jesh, kuvan diagonaalihan sen määrittää. Tuo 'kinovastaavuus' on toisaalta enemmän ja vähemmän mielipide silloin kun kuvasuhde poikkeaa 2:3:sta, niinkuin juuri keskikoossa :)

3. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    kuten 6x9 kokoon kuvatessa ;)

4. ruudun diagonaalista pythagoraalla ,D
    mamiya 56x68,4 potenssiin kaks ja neliöjuuret antaa noramaalin joka on 88,4 mm. kinarissa samallalailla 24^2 + 36^2 ja neliöjuuri antaa normaalin 43,3. kerroin tulee siis 43,3/88,4 => 0,49 eli 90 => 44mm kinarivastaavuutta ja 45 on 22mm
    edit:
    voisi lukea muitten vastaukset ennekuin alkaa itsetehostamaan. sori toisto.

5. juice

juice

912
    0
    0

6. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    ;)
    Nojoo, se siitä pilkun nussimisesta, jatkakaa!

7. Boost

Boost

591
    0
    0
    Eikös Asikaisen Ossilla ollut tästä(kin) aiheesta hyvä taulukko, jonka SpeedyMac muokkasi tämmöiselle foorumille sopivaiseen muotoon joskus valokuva.netin aikoihin. Muistanko ihan kokonaan väärin? Vieläkö on jollain jossain jotenkin tallella?

8. Pitää muuten muistaa D-SLR:ään suhteutettuna tuo 1.6croppi tms. mikä nyt missäkin mallissa on.
    Eli esimerkiksi 50mm Mamiyassa (6x7) vastaa n. 14mm 20D:ssä.

9. motris

motris Well-Known Member

4 931
    787
    113
    Eli ensin piirretään isompi suorakulmio ja lasketaan. Sitten piirretään vähän pienempi suorakulmio ja lasketaan. Sitten vertaillaan... Helpompi kai, jos suhteutetaan 20D:n kenno suoraan Mamiyaan (6x7). (Kinossa on n. 2 croppi 6x7:stä.)

Edit: laskuvirhe

10. Oli vissiin ja tais olla sama urpo silloinkin kysymässä.

11. Mä voisin kaivella arkistoja, jos se kuva sattuisi löytymään. Muistatteko koska se ilmestyi vk.netiin (vuodenajan ja vuoden tarkkuudella)? Mulla ei ole harmainta aavistustakaan... mutta ajankohdan perusteella osaisin etsiä oikealta tietokoneelta.

12. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Minä aina ihmettelen että miksi hemmetissä diagonaali? Joo, tiedän, että näin on ollut valokuvauksen ammoisista ajoista - vaan eihän kukaan kuvaa diagonaalisesti (no, street-kuvaajat ehkä :^)

Minä suosiolla lasken vastaavuuden vaaka- tai pystysuuntaan omasta tarpeesta riippuen...

6x6:lla minun normaaliasennossa olevia kuvia vastaa silloin:

kino = 6x6.
    28mm = 45mm
    35mm = 55mm
    50mm = 80mm (normaali)
    80mm = 127mm
    jne

Em. laskuissa käytetty kinoruudulle leveyyttä 36mm ja 6x6:lle 57mm. Kinon leveys on ehkä aavistuksen optimistinen..

Tämä on mielestäni paljon kätevämpää kuin diagonaali. Tiedän esim. että 80mm linssille 6x6:lle mahtuu vaakasuunnassa tasan sama kuvakulma kuin kinarin 50 milliselle. Ylös/alas mahtuu sitten tarpeen vaatiessa ylimääräistä tai sitä voi käyttää "shiftinä".