Tossa olikin jo trixistä juttua, mutta mites tää toinen osapuoli eli D-76? Montako rullaa ootte vetänyt litralla ilman tuorestetta? Mä oon ottanut varman päälle ja jättänyt 10:neen mutta ehkä sillä sais enemmänkin? 15-20?
Vs: D-76 Mielenkiinnolla odotan vastausta. Mä olen (ilmeisesti hulluuksissa) kehittänyt vain yhden rullan (120) purkissa, johon menee vain yksi rulla. Olen laimentanut 1:1 ja katoin, että manuaalissa annetaan kapasiteetiksi 2 rullaa per litra. No siihen purkkiin menee puoli litraa litkua, eli järkeilin, että ei kantsi kehittää enempää.. =) Laimentamattomana olis kapasiteetti 4 rullaa per litra. EDIT: niin ja näköjään manuaali suosittaa ajan lisäämistä 10 prosentilla, jos kehittää kaksi rullaa kerrallaan puolessa litrassa.
Vs: D-76 Olen kehittänyt käytännössä aina 1:1, eli kertakäyttöisenä. Yhteen kinoon 150 ml varastoliuosta, 120 rullaan (tai 2 kpl kinoa) 250 ml. Kuinka paljon pidennät kehitysaikaa / rulla kun käytät kehitettä uudelleen? Minusta 10 rullaa on maksimi (tai jopa liikaa)...
Vs: D-76 Vimeks tein 3 satseissa ja joka satsin jälkeen pidensin 1½ minsaa aikaa, lähdin 9 minuutista. Vikassa satsissa oli vain kaks rulla yks kino ja yks rulla kun ei löytynyt enempää... Mutta siis ne oli numerot 10 ja 11, enkä vielä raaskinut heittää pois. Suurennuslasilla katsoen ei niissä ollut mitaan vikaa, tai en minä ainakaan huomannut. Ja siis tosiaan peruslitkulla mennään, stokkia on.
Vs: D-76 Varmaankin niin, joskin hyvin ovat kehittyneet samalla tavalla. Tosin menekki riippuu purkista. Vanhaan kunnon Patersoniin täytyy laittaa 600 ml kahdelle kinolle. Toisaalta Kodak ilmoittaa että yhdellä kinosatsilla (1:1) voi hyvin kehittää kaksiki selät vastakkain spiraalilla olevaa filmiä. Sitä en ulkoa muista, pitikö kehitsaikaa pidentää tuplaantuneen pinta-alan vuoksi + 20% vai jotain muuta. Täytyy tarkistaa.
Vs: D-76 Köyhän on pakko puristaa viimeinenkin... no en taida ihan 20:neen yrittää, 15 on ihan hyvin.
Vs: D-76 Aikoinaan kun noilla lutrasin, niin käytin (kylläkin ID-11, oli halvempaa, tai sitten tein itse) aina 1:1 kertakäyttöisena. Vain siten sain omalletunnolleni rauhan. Purkkeja oli pätkä, keskipitkä ja pitkä. Pätkään mahtui kaksi kinoa (yksi 120), keskipitkään 4 kinoa ja pitkään 8 kinoa (tuota käytin harvoin). Minä en osaa ajatella, joten laitoin aina purkit täyteen, ja hyvää tuli. Minulle tärkeintä oli laatu, eikä se, että säästinkö vai tuhlasinko tuota arvokasta litkua puolisen desiä. Ilmeisesti en ainakaan säästänyt liikaa, sillä lopputulokset olivat aina (riittävän)tasaiset. kapa
Vs: D-76 Lisätietoa projektista: 6 rullan jälkeen alkaa jyrkkyys nousemaan pikku hiljaa. 12 kohdalla alkaa mennä jo liiallisuuksiin, mutta ovat ihan vedostamiskelpoisia, tosin taivasta saa sitten poltella. Ehkä jätän tähän. ps tuoresteella tuollehan luvataan ihan mahdottomia, mutta maksaahan sekin.
Vs: D-76 Mullakin ID-11: 1+1 ja kertakäyttö. Kodak HC-110, Rollei RHS ja Rodinal myös aina vaan kertakäyttöisenä. Ainoa kehite mitä käytän tuoresteen kanssa on Acufine.
Vs: D-76 ainoa kerta kun on tullut mieleen säästää filkkakehitteen kanssa on muutaman laakaruudun kanssa avoaltailla.. siinä kului D76 ihan kiitettävästi.
Vs: D-76 Laaka ja altaat (tai tankit) kyllä saavat ajattelemaan säästöjä, ehkä muusta suunnasta kuin d76:n käytöstä. Kertakäyttöisenä 1+1, 1+2 ja 1+3 ovat aika tavallisia mutta harva muistaa huomioida laimennoksen vaikutusta sävyihin. Laimentamaton D-76 tuottaa erilaiset sävyt kuin 1+1 laimennettu jne. Toisaalta laimentaminen taas lisää ainakin jossain määrin terävyysvaikutelmaan - riippuen originaalinegan ja vedoksen mitoista.
Vs: D-76 Jos D-76 vanhetessaan jyrkkenee, on vika kehitysajassa. normaalisti se (oikein tuorestettuna) pehmenee.