Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

360 panoraamojen tekovälineitä vailla

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana timppis, 14 Tammikuu 2011.

  1. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 899
    190
    63
    Tarttis hankkia duuniin soiva peli ja ohjelmisto siihen. Minkähänlainen olis hyvä ????
     
  2. Vs: 360 panoraamojen tekovälineitä vailla


    ... ja budejetti on 3000 / 5000 / yli 10 000 € ?
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
  4. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
  5. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 899
    190
    63
  6. Vs: 360 panoraamojen tekovälineitä vailla

    Karvalakkiversiona oon kokeillut ottaa järkkärillä n kappaletta vierekkäisiä ja yhdistänyt ne fotarin photomergellä. Sen verran on vähän käyttöä tälle kuvausmuodolle, että rahallinen satsaus odottaa aikaansa. N kappaletta kuvia fotarissa vain vaatii sitten vääntöä koneelta, mutta sillehän on jo oma rikas sivustonsa.
     
  7. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: 360 panoraamojen tekovälineitä vailla

    Olen ymmärtänyt, että 360-asteisten panoraamojen tekeminen vaatii PS:n Extended-version.

    Mutta sinänsä varmaan (melkein) kaikissa itsenäisissä panoraamaohjelmissa on 360-toiminto ja ne kaikki toimivat nykyään aika hyvin, mikä vähentää myös vaatimuksia kaluston suhteen -- miniminä suht. vakaa käsi -- varsinkin, jos niitä ei tarvitse tehdä ihan joka päivä.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: 360 panoraamojen tekovälineitä vailla

    Minusta ainoa aikuisten oikeasti toimiva on ollut PTGUI

    Photo stitching software 360 degree Panorama image software - PTGui Stitching Software

    Fotarin Photomerge  on yhtä tuskaa, toimii vain jos objektiivi on melkolailla vääristymistä vapaa ja kuvat on kuvattu huolellisesti oikean pisteen kautta kameraa kiertäen.  (Kokemuksia tosin ei ole versiosta 5, mutta neloseen asti).

    Rajallisella kokemuksella suosittelisin aloittamaan tutustumisen tuosta PTGUIsta ja siirtymään muihin  vain jos on ihan varma, että saa jotain parempaa.
     
  9. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 899
    190
    63
    Vs: 360 panoraamojen tekovälineitä vailla

    Juu noita softia voipi sitten tutkailla, mutta semmoista härveliä kaipaisin, että vois vaikka raapia päätä silä aikaa, kun robootti hoitaa kuvauspuolen.
     
  10. Vs: 360 panoraamojen tekovälineitä vailla

    Tällaista olen harkinnut:

    GigaPan panorama robot now for SLRs, too
     
  11. Vs: 360 panoraamojen tekovälineitä vailla

    Jokunen aika sitten oli kädenvääntöä siitä, mitä hyötyä on itse testata omia optiikoitaan. Tässä yksi syy. Harvasta optiikasta saa taulukoista selville, paljonko on distortion milläkin aukolla jne. Hasselin satamillisessä se on lähes nolla, samoin Schneiderin G-Claroneilla keskiaukoilla. Hyviä laseja panoraman tekoon. Hiukan pitkiä vain kinojärkkärissä.
     
  12. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 899
    190
    63
    Vs: 360 panoraamojen tekovälineitä vailla

    Juu samaa laitetta minäkin olen sihtaillut. Ei paha hinta ja saapi ihan tilailla digitarvikkeesta. Ajattelin vaan, että kestääkö laite enempää käyttöä, kun niitä panoraamoja pitäisi melko tavalla ottaa.???
     
  13. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: 360 panoraamojen tekovälineitä vailla

    Eiköhän niillä takuu ole vehkeelle.