Nyt tarvittaisiin taas gurujen apua. Käytössä kehittämisessä jobon tankki ja laakafilmi spiraali, ja kysymys kuuluu mistä nuo jäljet filmiin tulevat? Ilford FP-4+ 125, ID-11 1+1 9 min, keskeyte, Agefix, huuhtelu letkulla tankkiin 10 min, Agepon. Kinolla en ole törmännyt moisiin. Minusta taivas näyttää epätasaiselta pystyläikiltä ja reunoissa on tuollaiset rajat, spiraalistako? nesteitä pitäisi olla riittävästi, n. 700ml, 600 on tankille minimi. Ilford ei suosittele esipesua, eli sitä ei tehty. En ryhtynyt säätämään kuvaa tippaakaan scannauksen jäljiltä, kun ei siitä kunnollista saa kuitenkaan noiden läikkien vuoksi eli siksi tuo yleinen harmaus...
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Aikoinaan paljonkin Jobolla kehittäneenä sanoisin, että liikuttelussa olisi parantamisen varaa. Huomasin, että on hyvinkin tarkka tuosta. Liikuttelua pitää olla moneen suuntaan, itse pyörittelin silleen kahdeksikolla, kiertoa ja kallistusta yhtä aikaa ja molempiin suuntiin. En nyt osaa tuota paremmin selittää. Kädestä pitäen pitäisi näyttää. Rullafilmi Jobolla oli vieläkin ongelmallisempaa ainakin minulla. Siksi kehitinkin satakaksikymppiset (ja kinon) aina metallispiraaleilla. kapa
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Jos sulla on ollut Jobon sellainen spiraali johon laitetaan hyvin lähekkäin, on ne vaan painuneet välillä toisiinsa kiinni. laita joka toiseen loveen ja pyörittele kuten kapa neuvoo, ei pitäisi tulla enää laimuja. Jos tykkäät että et saa tarpeeksi kamaa, laita kaks laakaa selät vastakkain ja sitten väli. kun ne ovat laakaliuskat aina vähän kuprullaan, suoristavat ne toisensa.
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Olin tuosta pyörittelystä huolissani ja tässä käytin Jobon CPA:ta pyörittämiseen. Se oli sillä pienemmällä kierrosluvulla. Eli teenkö seuraavan kokeilun laittamalla spiraalille vain neljä laakaa eli joka toiseen slottiin ja pistän kierroksia kovemmalle? entä esipesu? Vai onko parempi agitoida käsin? lueskelin LF-forumia ja siellä porukka tuntui käyttävän pääsääntöisesti jotain Jobon pyöritintä. Se käsin tekeminen vie tällä tankilla tolkuttoman määrän nesteitä, 1,2 litraa...
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Palaan tuohon JV:n neuvoon tarkemmin.Spiraaliin mennee 6 laakaa,kolme puolelleen.Laita uloimpaan kehään ja sisempään,jätä keskimmäinen tyhjäksi.Joudut tyytymään 4 laakaan per kehitys,mutta luulen jäljen tasoittuvan.Hätäsenä kaverina kehitin vain kaksi kerrallaan,hiukan kalliimpaa mutta rodinal on HALPAA t kimo
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Näin sen käsitinkin. Rotsku on halpaa, ID-11 ei ihan niin halpaa. Jos agitoisi käsin, niin sitä menisi tällä tavoin 6 desiä per neljä laakaa (1+1 = 1,2 litraa, one shot), koneella 3 desiä.
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Onko sinulla käytössä Jobon uudempi spiraali (2509n), jossa on ne muovilevyt pitämässä filmejä erillään? Niiden pitäisi kuulemma auttaa myös tasoittamaan kehitteen liikettä. Itse olen juuri näillä saanut ihan ok tuloksia. En itse asiassa huomannut mitään eroa Jobon Expert- tankkiin verrattuna, jonka pitäisi olla parasta A- luokkaa laakafilmin kehitykseen.
Vs: 4x5", jälkiä filmissä ID-11/D-76 ei ole kallista, kun itse valmistaa irtokemikaleista. Tai ei ainakaan OLLUT, kun aikoinani noita filmejä kehittelin. Tietty pitää olla vaaka, mutta sellaisiakin saa. kapa
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Onko sulla Kapa hyvä ID-11 resepti jos joskus tekisi mieli kokeilla sekoittaa pulverit itse? ID-11 on yksi mun suosikkikehitteistä varsinkin Tri-X:n kanssa.
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Nyt en voi auttaa, kuin antamalla linkin. Simo Ristan reseptillä aikanani tein ja samanlaisen löysin Imatran taidekoulun seinältä, kun siellä kävin pitämässä työpajaa. Tuo ID-11 on käytännössä sama kuin D-76. Riippuen lähteestä voi aineosien määrät hieman vaihdella. Työhuoeella minulla on The Darkroom Cookbook. En tiedä onko moista opusta enää saatavilla. Reseptejä löytyy siinä joka lähtöön. Olen vielä Budapestissä, joten työhuoneelle on turhan pitkä matka, mu tuossa linkki: Boston Photographer for Corporations & Individuals kapa Näyttäisi tuolla ainakin olevan: http://www.amazon.com/Darkroom-Cookbook-v-1/dp/0240801962
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Kiitos Kapa! Täytyy tutkia linkin takana olevat ohjeet tarkemmin. Darkroom Cookbook on yhä olemassa, näin sen ehkä vuosi sitten myynnissä Helsingin Akateemisessa Kirjakaupassa. En silloin ostanut ja seuraavalla kerralla kirja olikin jo myyty. Täytynee hankkia, saa varmasti tilattua Akateemisesta tai sitten Amazonista. Terveisiä sinne Budapestiin!
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Mä kuvittelin aina, että käsin kehittäessä epätasaisen kehityksen vaara on isompi kun koneellisella pyörityksellä. Mut toisaalta mä en oo kertaakaan saanu käsin agitoiden epätasaista kehitysta aikaseks. Käytännössä melkeen aina ole tunkenut sen 3+3 laakaa tankkiin. Olisiko sitten oikeasti tuo prosessorin käyttö huonompi vaihtoehto kun se käsin vatkaaminen. Tosin kehitettä menee sitten sen mukaan. 1.5 litraa / satsi. Kokeilin kerran sitä ohjeen mukaista 1,2 litraa, ja reuna jäi alikehittyneeksi muutaman millin matkalta. Sen jälkeen en säästellyt enää muutamaa desiä.
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Kiitos vinkistä. Tuota tarjousta ei enää löytynyt mutta Film development cookbook löytyi alle vitosella (+pk).
Vs: 4x5", jälkiä filmissä Katselin samaa. Sisältyyköhän filminkehityskirja tuossa Darkroom Cookbookissa? Voisi ainakin kuvitella että Darkroom Cookbook olisi laajempi opus joka käsittelee myös filmin.