Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Tajusin muuten vasta, että ilmeisesti ideana tosiaan on että kuvassa takana ovat miehen ja naisen kädet. Viimeksi eilen kun kuvaa katsoin, ihmettelin miksi äidin kädet ovat tuollaisessa asennossa .
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Perusmuistonäpsyä laakafilmille... Exif-tietoja: 4x5 HP5+ vedettynä 400:n mukaan, Symmar-s 5.6/150mm f/11. Varjot jätetty vähän tukkoisiksi että sai himmennettyä lisää.
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Kaunis kuva, jota tosin hieman liikaa dominoi vasemman laidan -vaateroikottimen, jalkalampun tai jonkin- jalka ja koillisen musta kehys. Neliön luonnollinen turhuuden-likvitaattori-ominaisuus auttaisi kuvaa esteettisesti ja oikein toteuttaen ? Sydämellinen ja ihana sisällöltään. Isovanhemmat ovat niin ihania. Ja lapset. - Est Edit: Pari sanaa lisätty.
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Kaunis. Est on tismalleen oikeassa siinä, että isovanhemmat ja lapset ovat ihania. Itsellä ei enää ole muuta kuin lapsia. Onneksi heillä on vielä isovanhemmatkin.
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? vaateroikotin on oikeasti antiikkinen lamppu, mutta totta että ilman niitä olisi nätimpi. Miljöössä kuvaaminen on siksi vaikeaa kun huonekaluja ei voi oikein siirtää pois eikä mallia/mallejakaan kauheasti käskytellä eri paikkoihin. Rajaamalla saa hiukan pelastettua, mutta osa taulunkehystä sekä lampunjalkaa jää näkyviin. Toki niitä voi negasta prikkailla jos oikein tarvis olis. Virhehän tässä on kameran sijoitus, puolisen metriä vasemmalle olisi voinut tehdä jo ihmeitä - jos olisi ollut tilaa. Pitetäänpä liitteeksi vielä toinen kuva... Tässä taulua ei voinut ottaa pois - vaan empä arvannut että kasvot maastoutuvat Löytänän siveltimenjälkeen nuin pahasti. Ehkä taulua pitää vedostaessa varjostaa paljon vaaleammaksi. Toisaalta, keseessähän on kuitenkin vain muistoräpsy joka käy albumiin vaikka pinnakkaisena.
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Minust tavallaan jännäkin tuon taulun ja mummun symbioosi; Jos rajaisi vain taulunkehyksien sisäreunaan, olisi Hänen päänsä kuin nietoksesta muodostuva. Kiva kuva. - Eero
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Ruissalon rantoja Saaronniemeltä eilis-iltana. Liki punasokea Adox CHS 50 Art -filmi, jolle taivasta vähän tummennettu keltasuotimella. Muuten kontrastit olisivat pompanneet makuuni liikaa (halusin kivien varjot ja puun rungon alaosan varjon III:lle, silloin taivas huiteli VIII:n yläpuolella).Kehitys normaali ja aine pyrocat-HD. Ei tilttejä, vähän etulaudan nostoa. Symmar-S 5.6/150 ja f/16 Tarkoitus olisi etsiä iltavalossa tuolta jotain hienoa vielä tänä keväänä...
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Auringon vaikutusta epäilisin, mutta voi olla myös mun käyttämän kehityslaitteen aikaansaannosta. Aurinko vaalensi taivasta aika rajusti vasemmalle mentäessä.
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Öljytankkeri matkalla Naantalin satamaan. Nopea tilanne, jalusta ja kamera pystyyn parissa minuutissa, pikainen sommittelu, tarkennus, valotus ja filmi kameraan ja näps... Melkein kuin tilannekuvausta. 4x5, Adox CHS 100 Art, EI 50 ja N-kehitys Pyrocat-HD:lla. Valotus arvottu mittaamalla taivas ja etualan kivet ja annettu kivien mukaan valoa jolloin taivas nousi sopivan vaaleaksi.
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Laivoja, laivoja! Tilannekuvausta taas. Sinällään ihme että laiva edes osui kuva-alalle.Ehdin laittamaan kameran pystyyn ja tuntui että laiva menee niin kovaa etten ehdi ottaa kuvaa, joten kun arvelin että laiva on noin kuva-alalla otin kuvan - tietysti alivalottaen pari aukkoa Valotusmittaria en ehtinyt kaivaa, joten mittasin valotuksen vain järkkärin matriisi-arpomamittauksella ja sehän arpoi tietenkin omiaan. Näin jälkeenpäin ajateltuna laiva olisi saanut edetä vielä semmoiset 5-10 sekuntia niin se olisi ollut paremmassa paikassa. Vaan kun oli kiire niin en ehtinyt kaikessa hässäkässä pistämään päähän tähyslasilla näkyvän alueen maamerkkejä.
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Kevään merkkejä. Joutsenet parveilevat jään sulissa avannoissa.Ruissalo. 4x5 ja 300mm. Pankromaattinen Adox CHS 100 Art -filmi, joskin Ortopankromaattinen 25 Art tai 50 Art olisi tuottanut suoraan omaan visualisaatioon sopivamman tuloksen.Tämän kanssa jouduin kehittämään lumen huomioiden jolloin taivas meni turhan tummaksi - tarttee varjostusta että sen saa sopivan vaaleaksi (ja joskus oli aika kun halusin taivaat aina liki mustiksi )
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? ei hassumpaa,nää nettikuvat ei tietenkään anna oikeutta formaatille.
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Vai epätasainen.... Kunnes saan selville onko syy Adoxin filkassa, mun tavassa ottaa filmin suojapaperi pois filkasta vai kehityspuolessa niin kokeilen pitäytyä noissa vielä varastossa lojuvissa merkkivalmistajien filmeissä.. Nimittäin tämmöinen ei kovin mairittele (naarmuja emulsiopuolella ja jotain töhnää pohjan puolella - joutsen-kuvasta piti photarilla tehdä edes jotenkin julkaisukelpoinen. Mutta en vain osaa photaroida tarpeeksi siistiksi):
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Toinenkin Adox CHS 100 Art - onneksi otin tuplaruudut niin jäi yksi käyttökelpoinen laivakuva. Ihan käsittämätöntä mistä tuollaisia jälkiä tulee, varmaan kroaattitehtaalta suoraan.
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Ruissalo ja sulanut meri... Pro 160S (samasta aiheesta on karkkinäkemys postattuna http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 486.0.html"]http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,43486.0.html )
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Naarmut ym. on ihan helppo fotaroida pois. Kuvan elementtien poistaminen tai muuttaminen kloonaamalla on sekin usein aika iisiä. Mutta tuollaisten epätasaisten sävyjen saaminen pois pilvettömältä taivaalta on ärsyttävän vaikeaa, melkein mahdottoman tuntuista. Siksi on minusta anteeksiantamatonta, jos sävyt ovat epätasaiset jo tehtaalta lähtevässä filmissä. Oletko usein törmännyt tuohon adoxin filmeissä? Olen joskus harkinnut kokeilla niitä...