Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? laitan tähän nyt tuon fikkarijuttu tutoriaalin, jotta jokainen ymmärtäisi mistä on kyse: Ei suinkaan ole tarkoitus maisemaa, interiööriä Tms "valaista fikkarilla" vaan fikkari kohdistetaan kameraan, olkoon polttoväli, aukko jne ihan mitä tahansa, vaikka 22, näkyy fikkarin valopiste terävänä pisteenä kun se on skarppi filmitasolla. jos haluaa maksimoida terävyyslueen sitten vaan palkilla tai fieldillä kääntelee lautoja niin että kummatkin fikkarin pienet valopisteet ovat maksimaalisen skarppeja, aivan iisiä...
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Jotenkin tulee mieleen näin niinku omissa kuvauskohteissa, että kuinkahan ton kauimmaisen fikkarin sais uitettua vaikkapa sinne "napakivelle" mikä velloo +-0 asteisessa merivedessä. Ehkä piiroksen mukainen menetelmä toimii kuivemmissa ja suotuisemmissa olosuhteissa, mutta kyllä se skarppi kuva syntyy edelleen puntit kuivina. Tämän "pimeän" linssin tarkennus vaikeudella tarkoitan omissa toimissani enemmänkin tarkennustason kontrollointia enkä niinkään itse tarkennusta. Kiva piirros muuten!!!
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Kysehän on skarppitasosta senhän saa useimmilla laseilla vaikka kahdestakymmenestä sentistä äärettömään, mutta sitten saattaa risut, kivet ym olla latvoistaan epäskarppeja. eli ihan osviittana vaan, mutta kun ymmärtää ja käytää pollaansa, ihan bueno systeemi on.. sama on tietyste sisustuskuvissa mutta ei vaaka vaan sivusuunnassa, sehän on yksi syy niin järjettömän laitteen kuin palkin raahaamisessa, ellei sitten ole huomannut aikanaan sijoittaa hasselin Flexbodiin...hehe !
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Kai me samasta asiasta taidetaan jutella, mutta ton Flexbodyn ja palkin/fieldin eron kyllä huomaa jo A2 printissä, valitettavasti.
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? hmm.. tollanen tuli tehtyä loppuprujuun. Ja jos jollain on pölyttymässä cambon paljetta vintillä, niin mulle kelpais, kun on uus lasi jo postissa mutta vanha palje ei mene tarpeeksi kurttuun, kun vähän on "korjattu". Cambo SC 4x5 adox ortho, 1:100 rodinal stand, alkuperäinen vedostettu rollein lith kehitteessä (dänks to Jukka), photarissa yritin matkia alkuperäistä. Kalkkipetteri lohja
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Tottakai, saahan noita hasselin neliöitä ladella laakamatskun päälle ainakin neljä, kun yleensä pikkusen rajataankin... ja kappas, tuli jopa ihan kiitostakin... yleensä saa hakea sadetakkia ja varjoa kehiin kun lentää kaikenlaista eritettä. Kiittäen nöyrästi, (Firman, jota ei ole, työntekijä, joka ei osaa tehdä myyntityötä)... no tällä eletään taas vähänmatkaa...
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? juu, huomasin itsekkin, tää oli muuten eka postaus..ikinä =) kokeillaan jos löytys isompana jostain..
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? no, eri kuva mut isompi, nyt rollei ortho (kaiken puolin adoxia iisimpää kamaa) muuten samat kun edellisessä, 180mm symmar 5,6 Anders
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Tää on siitä sun lopputyöprojektista ?? Aika rajua juttua, voisin lunastaa käyttöoikeuden Prolabin saitille. laitan yksäriä...
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Ja vielä yks kun kerran päästin itseni vapaaksi tähän hömppälandia nettiin.. rollei ortho, symmar 180mm epson 4990 (ok, vähän on photarissa pakko kikkailla kun skannaukset on niin huonoja =)) Anders ruttojuuri
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Vähän on kun mun kinoskannaukset Epsonon flatbedillä, mutta kuva on ihan super !
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? AmK76, hienoja kuvia! Fikkarimetodista, Vatasen Jukan (vaikea referoida vain nimellä kun sukunimikin alkaa samalla kirjaimella kuin mulla) osoittama tapa on todellakin loistava. Olen käyttänyt usein sitä jopa niin pimeässä ettei ilman fikkaria näe kävellä. Itse olen tosin fikkarin tilalla käyttänyt minimaglitejä soihtu-moodissa. Silloin terävyysalue on helppo heittää niin että 2 tai 3 kirkasta valopistettä on teräviä. Merinäkymät ovat ongelmallisimpia, niissä on vaan pitänyt yrittää saada taustalle edes vähän vaalea horisonttilinja, mutta joskus on joutunut vetämään lopulta kuitenkin f/64 varmuuden vuoksi. Isoin ongelma hämärässä ei ole mulla tarkennus vaan rajaus. Kun ei näe tähyslasilta juuri mitään niin ei näe Ohessa yksi tällä menetelmällä vedetty (kuva on ollut täällä esillä, toivottavasti ei tässä threadissa). Etualalla oli parit avaimenperä-kokoiset maglitet pystyssä ja taustalla oli nuo valot. Olkoonkin, että taustan valot olivat pieninä vaikeita! Sommittelu oli sitten jotain ihan muuta. Vasta valmiista kuvasta näin kunnolla tuon etualan jäämöntin, eikä se kovin kaunis ole. Kuvatessa eniten halusin savuvanan mukaan, mutta laajiksen tuottamaa kuvaa kun tähyslasilla katsoi niin ei edes savupiippua merkkivaloineen löytänyt kuin hetkellisesti
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Näyttää että aletaan päästä asiaan... Tääkin HD shotti on varmaan ollunna, mutta selvittää mun pointtia osaltaan. Light paint velvia. Wärtsilän telakan alueella, silloin kun laivan osat keikku tolppien päässä 220V konvertterin kautta autonakusta "päivänvalo loisteputkeen", sitä sitten umpimustissa tamineissa heiluttn ympäriinsä palkin velvia laakamatskun kanssa. Skarppaus tolla esitetyllä metodilla sitten kaikkein helpoin juttu, valotuksen kanssa sitten tartti vähän kuunnella sydämenlyöntejä...Mitä tahdon sanoa, myös luontokuvat, melkein umpipimeässä, mutta tuikulla muotoiltuna...Magiaa...
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Mahtaisko onnistua jollakin sopivan pienen keilan heittävällä taskulampulla valokeilaan tarkennus? Laserpointteri varmaan menee liian pieneks? Jos on kamerassa tarkennusasteikko niin mittaetsimellähän toi valokeilaan tarkennus vois ainakin toimia hyvin. Speed Graphicissa onkin lisäosana semmonen valo, joka heittää semmosen siksak-kuvion kohteeseen ja siihen on sit mittaetsimellä kiva tarkentaa vaikka aivan pimeässä =). Eli siitä yökamera...
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Jos oikein muistan ni otin tämän 2008 joulun aatonaattona. Oli tylsää ni otin ajankuluksi kuvan potkulaudastani...
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Ou jee, ootko sitä ikäluokkaa että muistat "City Hobbyn" Huvilakadulla...?
Vs: Elämääkin suuremmat formaatit? Ameriikan ihmiset käyttävät myös laserpointtereita tarkennuksen apuna. Maglite on halvempi ja monikäyttöisempi - tosin vaikeassa maastossa vaikea viedä paikalleen. Sehän on sitten kuin nykyisten AF-kameroiden AF-valo Mitta-asteikot on helppo tehdä kameraan kuin kameraan, samon Dof-asteikot jne. (DIY-puolella on jotain mun proto-mallia). Vaan rajaus, no tästä on keskusteltu aiemmin omassa threadissa niin jätetään se sikseen. Urheiluetsimet, kirkkaat valospotit jotka merkkaavat halutun alueen nurkkia tms.. ratkaisut ovat parhaita.