Pölyä tähtäysoptiikassa, ei kennolla mutta haluisin puhdistettavan koko laitteen. Onko Turun jassin jonosta tietoa? tai tekeekö rajalacamera näitä hommia. Kuulin jostain että 2vko on jassin jono, ei ole mahd odottaa niin kauan, tarvin laitetta käytännössä koko ajan. Onko muita tiedossa jolle uskaltaa työn antaa ? Itse en mieluusti ala askartelemaan vaikka helpolta homma vaikuttaakin kun alan foorumeita lukee.
Tollaset puhdistukset hoituu helpoiten niin, että varaat jassilta ajan ja viet sitten silloin kameran hoitoon tunniksi tai kahdeksi. Toisaalta, onhan toi helppoa tehdä itsekin, mutta jos haluat maksaa itsesi kipeäksi niin go ahead
No hitto... Uhosin että en ala itse putsaamaan mutta... Eli moskaa on siellä yläpeilissä, varsinaisen peilin yläpuolella, siinä missä on ne 7 tarkennusruutua. Vinkkejä miten sinne pääsee puhtsaamaan. Paikka on hankala kun peili on edessä jne. En ole aikaisemmin puhdistanut joten vinkit todellakin rautalangasta vääntäen kiinnostavat todella. Jos tosiaan homma 40e maksaa. Mitä on mahdollista rikkoa tehdä väärin, jne. kamera takuunalainen, siksi vähän arveluttaa.
Öh, eli jos etsimessä näkyy pölyä, sitä on oletettavasti tähyslasin pinnalla. Tähyslasin näet peilikammion yläosassa kun katsot kameraa edestäpäin. Tuo tähyslasi naarmuuntuu todella helposti, eli ei kannata tökkiä millään kovalla esineellä (pumpulipuikko korkeintaan käyttöön. Tähyslasin puhdistan kylläkin vain paineilmaa käyttämällä, pari suihkaisua pumpetilla riittää pölyn poistamiseen.
Itse veisin kyllä tuossa tilanteessa suosiolla sitten JAS:lle. Kuulemma se peili on aika helposti naarmuuntuva. Tietysti se on purettavissa eikä välttämättä iso homma, mutta sen puhtaaksi saaminen voi olla jo aikamoinen homma. Ainakin itse olen huomannut että kennoa puhaltelee niin yllätys yllätys siellähän on kaksi kertaa enemmän roskaa. T.Peukalo keskellä takapuolta.
Peili ei itsessään naarmuunnu helposti, mutta tähyslasi naarmuuntuu. Ja yleensä etsimessä näkyvä pöly on nimenomaan tähyslasissa peilikammion puolella, joten puhaltelu auttaa. Ja kennon puhaltelu on kieltämättä turhaa puuhaa. Homma hoituu parhaiten sopivilla liuottimilla ja liinoilla. Mutta ei siitä enempää tällä kertaa.
Itselläni tuo tähyslasi ja peili tuntuvat menevän jatkuvasti pölyn ja karvan peittoon, ja puhdistuksen suoritankin ihan tuollaisella Lenspenin sudilla. Eipä ole naarmuja tai muita häiriötekijöitä tällä tekniikalla ilmennyt, mutta tietenkin aina voi jokin mennä vikaankin.. Huoltoon en kuitenkaan viitsisi muutaman roskan takia lähettää.