Onko kellään kokemusta filmin purkituksesta? Säästääkö siinä verrattuna siihen, että ostaa valmiit filmit?
Ehkä siinä voi hieman säästää, riippuen siitä mistä kelan hankkii. Mulle tärkeämpää purkittamisessa oli se että filkkaa sai laitettua kerrallaan sellaisia pätkiä kun itse halusi eikä tarvinnut tyytyä tarjottuihin standardimittoihin.
Säästää! Edellyttäen, että saa ostetuksi metritavaran järkevään hintaan. 30,5 metrin kelasta tulee itse purkitettuna n 19 kpl 36 kuvan kasetillista.
Jos ostaa metrikaman kalliista paikasta ja 36-kuvaiset halvasta, niin ei säästä. Päinvastoin säästää paljon. Latauslaite ei ole välttämätön, varsinkin jos täyttää kaiken samantien niin homman voi tehdä pimeässä suht näppärästi. Tällöin latattujen kasettien pituus ei ole niin hyvin hallinnassa. Pikkirullissa ostettuina valovuodot, juuresta irtoava teippaus, aukeava kasetti, naarmut filmeissä jne ovat toisaalta miltei tuntematon käsite.
Metrifilmin purkituksen saa toimimaan, mutta tuottaakseen vähääkään valmiin tavaran laadun järjestelyt edellyttävät merkittävää huolellisuutta. Kuten jo edellä on todettu. Jostakin pitää haalia hyvä kasettikanta, yhdestä sadan jalan kelasta tulee parikymmentä kasettia. Ja ne kasetitkin on suunniteltu alunperin kertakäyttöisiksi. Se purkituslaite ei ole periaatteessa välttämätön, käytännössä mukavuuden, tasalaatuisuuden ja puhtauden ylläpidon vuoksi kyllä. Puhtauteen ei voi kiinnittää liikaa huomiota. Samettihuulet pitää harjata varovasti ja puhaltaa puhtaaksi paineilmalla, kuten kaikki muukin. Naarmuiset negatiivit eivät ole hauskoja vedostaa ja prikata. Itse taisin kuvata kymmenisen sadan jalan purkkia ennenkuin huomasin että kuvaamisessa on muitakin osa-alueita joihin voi tarmonsa suunnata. Jos joku tarvitsee, minulla on kaksikin ylimääräistä purkituskonetta, kasetit heitin jo joskus roskiin. T. Kerkko.
Jep, mun filmivalintani Adox chm 400 (impexiltä ostettuna) maksaa 10 rullan satseissa 23 eur ja tuolla matematiikalla itsepurkitettuna 30,5 metrin satsissa yhdelle 36 kuvan rullalle tulisi hintaa 1,55 euroa. Noissa Adoxin 400 filmeissä (valmiiksi purkitetuissa) käytetään muuten niitä lataushommaa varten tehtyjä useampaan kertaan täytettäviä purkkeja -- eli jatkossa tuleekin ladattua itse filmit...
Tarkemmin ajatellen taidan pitäytyä valmiiksipurkitetuissa filmeissä. Lempparikinofilmiäni (Delta 3200) kun ei edes saa metritavarana näemmä.
Osta metritavaraa Osta ihmeessä 30.5 metriä. Ei mitään vaikeuksia koskaan pujottaa oikeisiin väleihin. Unohda tarkoitukseen myydyt filmipurkit. Kameraliikkeistä saa ilmaiseksi kehitetyistä filmeistä tyhjiä filmirullia, joista päätyyn on jätetty sopiva tasainen filmipätkä. Kiinnitä molemmin puolin ohuella teipillä, niin varmasti pysyy kiinni. Muista, että noin 5-6 ruutua (naksausta purkituslaitteessa) jää alkuun tyhjää ja loppuunkin jonkin verran. Eli käytännössä itse pistän naksauksi noin 42, niin sillä saa noin 30 valotettua ruutua. En ole ikinä saanut ongelmia metritavarasta esim. pölyn suhteen ja purkitettua on tullut lähes kilometri metritavaraa. T Jukka