IFI:ltä 31.8.2005 asti 34*50 cm kuvat puoleen hintaan eli 3,95e/kpl. Vaikka omat kuvat eivät häävejä olekaan niin ajattelin tuolta useamman tilata, osa lahjaksi ja osa omaksi iloksi Online PRO ICC profiili ja siihen kääntäminen on tuttu asia, ainoa mikä on edelleen todella epäselvää on kuvien terävöitys kuvista kuviksi operaatiossa. IFI:n sivuilta lainattua: "..34x50 paperille kuvatiedoston resoluution olisi hyvä olla 2000x1333 – 3000x2000 pikseliä.." Kaipaisin hieman keskustelua, kokemuksia ja vinkkejä aiheesta. Omasta mielestäni hinta on kohtuullinen, mutta ei huvittaisi tilata kymmentä kuvaa vain nähdäkseen niissä eroja.
Eli sun pitää kuvat muuttaa tuohon kokoon millä ne teettää sen. Sun tapauksessa koko on 5080x3390 (valotusresoluutio 50x35 koolle). Eli muutat kuvien koon tuohon kokoon valmiiksi niin ei ifi sitä tee. Toisekseen jos sä terävöität ne koossa 3000x2000 ja sitten laitat sen sinne ja ne sitten suurentaa niin näkyville voi tulla virheitä jotka olisit voinut jo ennakoida jos itse olisit sen suurentanut valmiiksi. Myös koon suurentamisella näet sen että pystyykö kuvasta tekemään hyvä laatuista kuvaa. Ja terävöität sen mieleiseksi koneella (Väittämän mukaan ifi ei terävöitä isoja, itse luulin että se terävöittää). Mun mielestä sitä ei kannata aivan skarpiksi vetää eli varot ettei tule sahalaitaisia reunoja. Kuvathan pehmenee tulosteena ja muutenkin on erilaisia fiilikseltään kuin tietsikalla. Etu tuossa on että kohina katoaa. Varmaan Kerola antaa vielä hyviä neuvoja, kun guru on noissa ifin jutuissa.
Voi olla tässä vaiheessa turhakin maininta, mutta kesän taitteessa IFIn profiili päivittyi uuteen versioon. Vanhaa käyttämällä saa kotia nipun sutta ja sekundaa. Oli tuo uusi versio niin hyvin jemmassa, etten itsekään olisi tajunnut, ellei kaveri olisi asiasta valistanut.
itse tilasin suoraan D70 maksimiresolla (3008x2000jottain) tai sitten miten olinkaan rajannut sen. Jos kuva on onnistunut ja skarppi niin yllättävän hyvää laatua sai. Oikein yllätyin. 4 kappaletta tilasin ja niistä 3 oli oikeinkin hyviä ja viimeinen vähän utuinen ja tarkistin version josta tulostin ja sehän olikin vähän puutteellisesti onnistunut tarkennus ja sharppeningit tehty huonosti jos ollenkaan. Sekin näyttää tosi hyvältä hieman kauempaa. Kannattaa terävöitää ne isotkin kuvat huolella ettei tule pehmeää kuvaa. Ifin ICC profiiliin konverttasin kaikki ja värit olivat juuri sellaisia tai lähellä sitä mitä halusinkin. Pitää varmaan tilata lissää ennen tarjouksen loppua, pitää sitten testata tuota suurentamista mistä emerik puhui, vaikka en kyllä usko sen vaikuttavan laatuun kovinkaan merkittävästi. Tyytyväinen kun olen noihinkin.
Tuosta suurentamisesta tuli mieleen, että yksi hyvä työkalu löytyy tuolta: FM Digital Darkroom Eli tämä SI Pro v1.1 - Stair Interpolation Plugin. Joskus aikoinaan astetta alkeellisempi versio oli ilmaiseksi imuroitavissa, toimii ihan hyvin, mutta kertoimet 1.5, 2, 3 tai 4 ei tietty välttämättä satu just suoraan toivottuun loppukokoon.
"Eli" niin ei _pidä_ tehdä, mutta sen toki _voi_ tehdä. Toisekseen, IFI ei teetä kuvia, vaan tekee ne.
Kannattaa tosiaan tehdä itse se suurennus oikeaan pikselikokoon, lähettää jpeg:inä, ja terävöittää hieman enemmän kuin mitä näytön mukaan uskaltaisi, niin lopputulos on pueno. Niin ja myös konvertoida ennen lähetystä ifi-käyrään.. Jos koko on toinen, niin muutavat sen jolloin laatu huononee, jos kuva on tiff, niin muuttavat sen jpegiksi ja terävöittävät samalla jne..
Meikä tipahti kyllä nyt Mvuorisen tekstistä. No ehkä mä kirjoitan hoonosti soomee. =) Tiivistettynä: Muutat koon 5080x3390 kokoon jolloin näet itse miten teräväksi kuva pitää terävöittää.
Jos se oli jotain saivartelu... Voihan sen kuvan koko olla vaikka 3390x3390, jos neliön haluaa... Niin, ehkä vielä tarkennuksena vaikeasti suomen kielelläni selostaen tuohon, että kannattaa suurentaa/pienentää kuva mahdollisimman lähelle sitä mikä se on valotettaessakin. Ifin pro-kuvissa valoturesoluutio on noin 100 pikseliä per sentti. Ja tilausohjelmassahan kuvan asemoinnin paperille voi vielä tarkistaa. Itse tykkään jättää kuvan vähän pienemmäksi, niin on helpompi kehystää kuva, kun siinä on pienet reunukset. Noista profiileista... En tiedä kannattaako niitä käyttää, jos omaa näyttöä ei ole kalibroitu. Oman kokemuksen mukaan menee usein enemmän metsään, jos näyttöä ei ole kalibroitu ja konvertoi ifin profiiliin.
Ahaa. No se. Mukava kommentti se oli kuitenkin Mvuoriselta. Mä jouduin käyttämään aivojakin kerrankin elämässä (Tosin hoonoin tuloksin). Tietysti pienentäessä pätee koon muutos myös, luonnollista. Muistikuvan mukaan koot taisi löytyä ihan ifin sivulta. Itsellä ne on ihan paperilla. Itse en ole ottanut ifiltä sitä profiilia, kun on aika mehtässä näytön asetukset. =)
Kuinka paljon Ifin isoissa kuvissa reunoilta leikkautuu pois? Fotonetin 20x30-kuvien kokemuksella ainakin ihan liikaa...
Sähän näet sen postatessasi kuvan... voit joko leikata, tai jättää valkoiset reunukset. Kuvakoot on 50x34 ja 75x50. Ainakin 67-formaatissa jää aika paljon kuva-alaa käyttämättä, mutta sitä vasiten pitääkin ottaa isompi kuva =)
Tarkoitin leikkausvaiheessa ym. Kun kuvan lähettää tarkoissa mitoissa, niin ei taatusti saa samoin rajattuna sitä takaisin. Onko se 50x34 ja 75x50 häviö sitä "muutaman millin" luokkaa vai sentti tolkulla? Ikävää, kun viimeiksi sormenpäät katkeilivat Fotonetistä tilatessa. Ifiltä en aikaisemmin ole 10-kuvia kummempaa tilannut.
Minä tilasin IFIltä joskus talvella pari 50x75cm vedosta. Toisessa oli taivasosuudella nähtävissä inhottavan selvästi eräänlainen Moire -verkkokuvio. Mailasin niiden tekniseen tukeen, ja vastaus tulikin nopeasti. Kyseessä oli usean eri tekijän summa, jota vielä lisäsi kuvatiedoston turhan voimakas terävöinti, josta varoittelivat. Kone kuulemma terävöittää automaattisesti kuvia vielä lisää. Hyvän tahdon eleenä he lähettivät minulle veloituksetta uuden samanlaisen (kelvottoman) vedoksen. No, kaunis ajatus kuitenkin. Mutta kiitos tuosta hintavinkistä. Taidankin laittaa tuoreet pohjois-norjan reissun kuvat sinne heti printattavaksi. EDIT. Ja kyse oli siis negasta skannatusta kuvasta. Ei digikameran tiedostosta.
Kannattaa. Ilman profiilia tulee hyvin paljon keltaisempaa jälkeä ja profiilissa taasen "neutraalia". Eli kannattaa sitten vaikka käyttää profiilia ja vedoksen mukaan säätää näyttö. Vaikkakin silmäpelillä saa ihan kohtuullisen sinnepäin -säädön näyttöön esim. leukun oppaalla. http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suomi_htm/Ohjeet_set.htm Jos ifin pro linjan kuvat näyttää ilman profiliia paremmilta kuin profiilissa, on säätökoneen näyttö/kameran wb hyvinpaljon sinisen puolella (tai katsoja on mieltynyt keltaisiin kuviin joka taas on katsojan korvien välissä eikä sitä kannattaisi sen enempää suositella, saattaahan jollain olla fetissi vaikka vihertäviin kuviin).
Niin taisinkin mainita, että jos näyttöä ei ole kalibroitu, niin ifin profiilille ei kannata konvertoida. Tosin nyt kai pitää vielä tarkentaa, että jos näyttöä ei ole oikein kalibroitu. Edelleen oman kokemuksen mukaan, väärin säädetyllä näytöllä ja konvertoituna profiiliin, perusvärit heittää jo niin paljon härän pyllyä, että minä en ainakaan tykännyt. Ja olen minä jonkun verran netistä muitakin ifin profiilin haukkujia nähnyt, jotka väittää "profiililla punaisesta tulevan marjapuuroa tjsp." Leukun ohjeet ovat hyvät ja tietenkin niiden avulla saa näytön noin suunnilleen sinne päin. Toinen asia on se, jaksaako sillä tavoin useinkin näyttöä "kalibroida". Minä en ainakaan jaksa. Siitä voikin sitten kiistellä miten ja mihin sävyyn päin jne. käyttäjillä näytöt yleensä on. Yksi hyvä tapa on on verrata jotain kuvaa, jonka on aikaisemmin teettänyt. En sen tarkemmin noita koneita tunne, mutta ihan rykimättä tuota en niele. Jos ifille lähettää profiiliin konvertoidun ja konvertoimattoman harmaasävykuvan, onko lopputulos ns. erilainen? Tuon perusteella pitäisi olla... Minä kyllä väitän ettei ole. Pelkästään kemikaalien tuoreus yms. seikat vaikuttaa jo paljon kuvan sävyihin. Ifin sivuilla on tosi hyvä faq noihin online kuviin. Se kannattaa lukea ja sitä kannattaa uskoa. Tuskin Ifillä tarkoitus on saada ihan "sillaissaan" asiakkailleen paha mieli. Tuossa kehitysprosessissa on niin paljon erilaisia muuttujia, että niiden hallitseminen on todella vaikeaa. Automatiikka on tehty sitä varten, että se huolehtii monista rutiineista. Näyttöjen ja valokuvapaperin dynamiikka jo on pelkästään niin erilaista. Ja tuonhan huomaa helpoiten terävöittämällä kuvaa "liikaa" Noh, aika vaikesti selitetty... kunhan tässä mussutan, kun mikään hifisti en ole Pointti oli lähinnä se, että mitä vähemmän muttujia ja mitä simppelimpänä tuon workflown pitää, sen tyydyttävämpi lopputulos on. Tietysti jos ammattilaispelit ja -vehkeet on, niin niitä kannattaa käyttää hyödyksi, mutta siis jos pienemmällä budjetilla liikkeellä ollaan. P.S. Katsokaapas huvikseen uusimman NG:n kansia. Suomen kielisessä ja ulkomaan kielisessä on ihan eriväriset kuvat, vaikka on sama kuva. Jännä juttu, että siihen ei varmaan kiinnittäisi yhtään huomiota, jos lehtiä ei näkisi samaan aikaan...