1. Että lapsilla on jotain tekemistä, mikä vie heidän huomionsa 2. Että kuvaamisen aloittamisesta on kulunut jo yli minuutti, jolloin lapset ovat totaalisesti unohtaneet kameran 3. Että lasten vanhemmat on häädetty paikalta hössöttämästä, mikäli eivät ole tottuneet olemaan hössöttämättä kun heidän pentujaan kuvataan
Jes! Kuvia! Oletteko muuten huomanneet, että aivan pienet lapset vilkuttavat itseensä päin - samalla tavalla, saatuaan käsiinsä mittaetsinkameran (kuvassa Leica.. no ei vaan!), pitävät kameraa niinpäin, kun ovat nähneet muiden sitä pitelevän (siis väärinpäin) ..aika hassua...
Joo tai sormet linssin edessä =) Lapset oppii omalla tavallaan joka ei aina ole se loogisin =) Hieno tilannekuva!
Vs: 3 tärkeintä asiaa dokumentaarisessa lapsikuvassa ? Siitä tulee näemmä seitsemän vuotta kun aloitin tämän ketjun. Yhä edelleen mietin dokumentaarisen lapsikuvauksen eri osa-alueita. Näiden vuosien kuluessa on tietenkin tullut muutamat kuvat otettua ja pari lastakin tehtyä, mutta silti tuo aihealue kiehtoo edelleen jollain ihan käsittämättömällä tavalla. AINA kun YKSIKIN palikka vaihtuu/muuttuu, siis vaikkapa valo, tai polttoväli jne - niin koko homma alkaa tavallaan alusta. Kertokaapas isät ja äidit + muut kamera kädessä lasten kanssa touhuilevat: mitä asioita painotatte ja minkälaisissa tilanteissa? Itse pyörin viimeksi tänään kaksi tuntia lastenhuoneenlattialla uuden 14mm objektiivini kanssa. Vaikka runko rajaa kuvakulman n.22milliä kinossa vastaavaksi, on se silti jo ihan tosi laaja. Huomasin, että tuolla objektiivilla en hirveästi kiinnittänyt ilmeisiin huomiota, vaan enemmänkin leikkiin, sen rajailemiseen ja tietenkin ensisijaisesti valoon ja sen suuntaan (ikkuna). Korttia en ole tänään vielä tyhjentänyt, mutta voin laittaa jotain malliräpsyä esille myöhemmin.
Vs: 3 tärkeintä asiaa dokumentaarisessa lapsikuvassa ? Lähinnä tulee kuvattua omia lapsia. Yritän ottaa kuvia paljolti samoin periaattein kuin muutenkin. Valo, kolmiulotteisuus, kuva-alan käyttö ovat yksi moduli, tapahtuma, tunnelma, olennainen kuvakerronnan kannalta toiden moduli, kaikki omien lapsien harrastusten ja elämään kuuluvien asioiden dokumentointi kolmas moduli. Nykyään kuvaan enimmäkseen mekaanisella kinokameralla, 400 mustavalkoiselle filmille 50 millisellä. Ei tarvitse salamaa välkytellä, ja negat säilyvät kauan. T Jukka
Vs: 3 tärkeintä asiaa dokumentaarisessa lapsikuvassa ? 1.Tilanne tai hetki on se minkä tallentaminen olisi minun mielestä se tärkein juttu kun lapsia kuvataan. Se tilanne voi olla studiossa kuvaustilanteessa tai leikissä tapahtunut oikea tilanne. Jos tilanne on tallennettu ei ole väliä vaikka kuva olisi hiukan teknisesti pielessäkin. Ei mulla ole muita näkemyksiä tähän ainakaan nyt kertoa.
Vs: 3 tärkeintä asiaa dokumentaarisessa lapsikuvassa ? Kas, tätä tuoretta juonnetta onkin jo tullut kommentoitua. Nyt viileämmin asiaa tarkastellen: 1. kuvassa on lapsia 2. kuva on dokumentaarinen 3 kuva on hyvä, suorastaan loistava.
Vs: 3 tärkeintä asiaa dokumentaarisessa lapsikuvassa ? Osku pistää parastaan. Todellinen lapsikuvaaja. Mä oon samaa mieltä.
Vs: 3 tärkeintä asiaa dokumentaarisessa lapsikuvassa ? Mitens lapsikuvaus erottuu muusta kuvauksesta, ai joo, eivät ainakaan tule niin herkästi sanomaan että surkea kuva, ja eivät myöskään tule viisastelemaan kameratekniikasta eikä kysymään neuvoja että minkä digijärkkärin kannattais seuraavaksi ostaa...
Vs: 3 tärkeintä asiaa dokumentaarisessa lapsikuvassa ? Jatkakaa kuvaamista. Minulle iski suutarin lapsen kengät juttu. Kuvaaminen loppui, kun täytti 4. Sellaista se on, kun on työkseen kameran kanssa. Ja ne kaksi muuta on tuon toistoa. kapa
Vs: 3 tärkeintä asiaa dokumentaarisessa lapsikuvassa ? Lapsikuvia varmaan tuhansia jo räpsineenä ei voi kun todeta ettei niistä löydy kovin montaa yhteistä tekijää. Hyvä kuva on vanhempien (yleensä myös kuvaaja on vanhempi) mielestä tietysti sellainen jossa on mukana joku tärkeä tai hauska juttu. Sellainen mitä katsoessa on kiva muistella. Muiden mielestä onkin vaikea sanoa millainen on se hyvä kuva. Kun kuvaa katsoo joku, jolla ei ole niitä omaan lapseen kohdistuvia ruusunpunaisia laseja nokalla, kiinnittää huomioita kaikenlaiseen 'epäolennaiseen'. Kun yrittää olla objektiivinen niin hyvä lapsikuva on sellainen jossa on sommittelu osunut, ilme on naurava tai onnellinen ja kuva on yleisilmeeltä rauhallinen. Lisäksi myös kuvat joissa ilme on rauhallinen tai unelias toimivat mulle. Kunhan sommittelu pelaa.
Vs: 3 tärkeintä asiaa dokumentaarisessa lapsikuvassa ? Itku, nauru, suuttumus, viha, rakkaus, hellyys, pelko ... Tunteitten esilletuonti. Leikki, omassa ympäristössä, ei lavastetussa. Aitous. Arki. Arkiympäristö. Ihmiset ympärillä. Ihmiset poissa. Ihmiset ympärillä, mutta silti poissa. Siis kaikki, mikä on luonnollista, ja siinä lapsi keskiönä. Se mummolle tehty poseeraushymy sitten erikseen. kapa