Vs: M:Nikon D80-Paketti Aloittelijan kannattaa käyttää käsisäätöä (M). Muuten hän jää aloittelijaksi. - Est
Vs: M:Nikon D80-Paketti ^Anekdootti aloittelijoista ja M-asennosta: viime kesänä olin Blommerödin arabihevonäyttelyssä kuvaamassa. Siellä sitten eräs täti tuli kysymään, voisinko auttaa - kaikki hänen Nikonilla ottamansa kuvansa olivat liian vaaleita. Samanmerkkisellä kameralla kun kuvasimme, hänellä D90, minulla D2X. Arvelin - omiin kokemuksiini nojaten - että jahas, ilmeisesti D90 sitten pyrkii myös hieman polttamaan huippuvaloja, ja sanoin notta koetas laittaa hieman valotuksen kompensaatiota peliin, tuollainen -2/3 aukkoa on suht hyvä lähtökohta ainakin omassa rouskuttimessa. Täti sitten näytti minulle kameraansa. Se oli M-asennossa, valotusaika 1/4000 sek, aukko 8 tai 11, herkkyys kai 100. Joka tapauksessa aivan käsittämätön kombinaatio, jonka vaatima valomäärä ei todellakaan toteudu vielä Skoonen leveyksillä. Oma kamerani arpoi vastaavassa tilanteessa ajaksi 1/500 sek, kun aukko oli 5,6 ja herkkyys 100. Oli muuten täti tyytyväinen, kun säädin kameran sikäli, että se valotti suunnin piirtein kohdilleen aukkoautomaatilla ja näytin, kuinka takatelkkarista voi histogrammin avulla tsekata valotuksen. Tosin hänellä olis siellä lisäksi vielä joku Pentanksin digijärkkä ja sanoi omistavansa vielä Canoninkin, jotka molemmat kuulemma toimivat paremmin. Siis ennen otin Nikonin pois M-asennosta. Oli muuten hienoa päästä verestämään puhutun ruotsin taitoja useamman vuoden jälkeen heti kerrasta suht teknisellä aihepiirillä. Aivosolu juoksi tennarit sauhuten rinkiä muun muuassa etsiessään ruotsinkielistä vastinetta sanalle "aukko" valokuvauksen kontekstissa. Ja sitten takaisin myynti-ilmoon, olkaa hyvä. -Topi Kuusinen
Vs: M:Nikon D80-Paketti Jos D90 on samanlainen kuin oma D70s niin tuo on aika helppo saada aikaiseksi. Käytän yleensä runkoani A-asennossa mutta valotustavan valitsevassa rullassa ei ole mitään lukkoa. Lukon puuttumisen takia olen menettänyt monta kuvaa kun olen vasta vyöhemmin huomannut valitsijan kääntyneen M-asentoon (A-asennon vieressä) ja kuvat mitä sattuu. Nykyään mulla on M-moodissa aina valittuna 1s valotus, jotta edes huomaan tuon mutta aika surkeata designia silti.
Vs: M:Nikon D80-Paketti En nyt mene enää satavarmaksi vannomaan, mutta muistikuvani mukaan asiasta tädille ilmoittaessani kiekko ei ollut vahingossa kääntynyt M-asentoon, vaan se oli tarkoituksella siellä, koska "käsisäädöllä sen kuulemma pitää olla". Joku oli sanonut. Siinä sitten hienosti änkytin karmealla aksentilla A-asennosta että "med den här väljar du bländaren och kameran justerar då tiden så att exponeringen blir korrekt" tjsp ja uudelta asialta vaikutti. -Topi Kuusinen
Vs: M:Nikon D80-Paketti Juu, kuvat oli liian vaaleita, vaikka reilu alivalotus ... pitkät tarinat ja tarkat tiedot ajoista ja aukoista, mutta tarinassa jo alussa epälooginen kardinaalivirhe... nää on näitä kun kerrotaan "tositapahtumia" mutta ollaan kuitenkin kai unessa nähty...