...kuinka häntä käyttäisit? Kuvitelkaa. Naiset ja miehet, enimmäkseen naiset. Täydellinen mies mallina, vain sinä ja hän... Voit laittaa hänet tekemään lähes mitä tahansa. Mitä sinä haluaisit hänen tekevän? Ja nyt siis kyseessä on aktiivisen amatöörikuvaajan harjoitustyö joka ei ole siis mikään koulutyö (eikä tule sisältämään alastonkuvia ;D). Jos saan itselleni mallin jonka lahkeessa olen jo hieman aikaa roikkunut, en halua päästää tilaisuutta käsistäni - se voi olla viimeinen! Olen katsellut aika ahkerasti tässä artistien ja näyttelijöiden kuvia googlettamalla, joskus onnistun löytämään teknisesti hienoja kuvia, joiden tyyliä tavoittelen. Minulla on käytössäni kaksi valaisinta, voimakas ja aika heikko sekä valkoinen taustaverho. Lisäksi tietenkin digitaalinen järjestelmäkamera jne. tarvikkeet (objektiivit, kamerajalka ja salamat). Haluaisin teidän alan asiantuntijoiden (tai vähemmän asiantuntijoiden) mielipiteitä ja ideoita ja ehdotuksia tästä aiheesta. Henkilökuvauksesta. Lisäksi vaatetuksen saa ehdottaa. Mies on vaalea ja pitkä, harmaasilmäinen. Mikä olisi hänelle sopiva asustus sinun asetelmassasi?
1. Korkeasävykuva, valkoinen tai vaalea kaapu ja isot hienot enkelinsiivet selkään. Aihe, josta saa revittyä vaikka mitä. 2. Koska olen superinnostunut tällä hetkellä Yousuf Karshin tavasta valaista niin sellainen vanhojen oppien mukaan valaistu kontrastikas kuva. Tai lie nuo mitään vanhoja oppeja mutta ei ainakaan kuvia tällä nykytrendin muotikuvausvalolla... Päälle joko tumma tai ihan vaalea puku. Ai niin, tietenkin mustavalkoiselle .
Ihan ensiksi mullla olis henkilökohtaista tarvetta tutkailla parilla 580 EX salamalla ja ST-E2 lähettimellä langatonta salamavalaisua. Tarttis varmaan testata ennenkö joutuu tositoimiin.... Kunhan tätä olis selvitetty vois mennä studioon tai vaikkapa sopivaan miljööhin ja valaista vähän niinkuin Heli ehdotti kontrastikasta Karshimaista valoa. Jos mallin päälle laittaa saman tummuisen vaatteen kuin mallin kasvot on, niin kontrastin hallinta on paljon helpompaa kuin esim. vaaleaa ihmistä tummissa vaatteeissa kuvatessa. Haikiihin ottaisin mieluummin jonkun sopivan naisihmisen. Oikeastaan olis kiva kun sais ihan tavallisista ihmisistä hyviä kuvia. Siinä on sitä haastetta...
Yksi aika toimiva systeemi on ottaa etukäteen selvää mikä on kyseiselle ihmiselle luontaista ja luontevaa, miettiä millainen valorakennus toisi juuri tuon asian ja mallin habituksen parhaiten esiin ja yhdistää nämä kaksi. Itse olen tehnyt noin mm. tässä kuvassahttp://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=71989#71989 Jotenkin uskoisin että juuri tuo malliin tutustuminen voisi olla hyvä tapa aloittaa. Jos sitä kautta edeten löytyy hyviä ideoita niin luultavasti ne sopivat hyvin kyseisestä mallista otettaviin kuviin.
Olin ymmärtää vähän väärin ton lahkeessa roikkumisen Mutta kuvauksesta: Aika paljon riippuu siitä, mitä oikeastaan haluat ilmaista. Kuvaatko itselle, hänelle, muille... Kauneutta-rumuutta. Voimaa-heikkoutta. Älyä-tylsyyttä. jne... Kaikkea niitä? Ainakin musta usein tuntuu, että ensimmäiset ideat ja ajatukset ovat hyviä, mutta kun niitä miettii hieman pidempään, idea saattaakin muotoutua ihan toisenlaiseksi -ja paremmaksi. Mieti ja suunnittele ja toteuta. Tee kokonaisuus ja teema. Mieti ihmeessä mitä ihmeellisimpiä juttuja, jos "voit laittaa hänet tekemään lähes mitä tahansa". Ja ainakin mä lähtisin ulos, tosin valo on nyt aika raakaa, mutta sitäkin voisi hyödyntää. Tai sitten leikata heijastimilla.
Ooh, tehän olette sankoin joukoin jaksaneet tulla tänne. Tosiaan, korkeasävykuvia olen miettinyt tässä, vähän pyörittelin rajaus- ja perspektiivimahdollisuuksia mielessäni. Koska kyseessä on ensimmäinen henkilökuvaukseni ikinä, en halua mennä heti metsään. Luultavasti aloitamme ihan normaalista vaatetuksesta näin aluksi, kaapu ja siivet tulevat varmasti kuvaan mukaan myöhemmin, sillä sellaista olisi hienoa päästä kuvaamaan. Tosin sitten täytyy malli vaihtaa, sillä kuten Konditionaali tuossa kommentoi, malliin tutustuminen on hyvä juttu mistä aloittaa, ja tämänkertainen ei ole ihan enkeliainesta. Kuvat tulevat aluksi värillisinä, mutta jotkut käsittelen mustavalkoisiksi, riippuen siitä mitkä onnistuvat... Tai edes näyttävät hyviltä mustavalkoisina. kto, ulkoileminen on hyvä idea siinä mielessä, jos sattuu tulemaan kaunis päivä. Mutta muutamat seikat estävät tämän, mm. oma kokemattomuuteni henkilökuvauksessa, iltaan sijoittuva kuvausaika sekä ympäristö. En tunne kuvattavaani kovin henkilökohtaisesti, joten pyrin toteuttamaan kaiken pitkälti neutraalissa ympäristössä, jossa ei paljon luonnonkauneutta näe (ainakin siellä näkyy moottoritie varmasti joka kuvassa ja kuvakulmassa). Ei tule siis onnistumaan. Kiitos ideoistanne, lisää saa edelleen laittaa!
Nyt heitit pahan kyllä. Se riippuu ihan täysin kuvattavasta ihmisestä millaista settiä lähtisin tekemään. Itselläni on tällä hetkellä sellainen ongelma, että on pari ideaa jotka huutavat toteutusta ja malleistakaan ei sinänsä ole pulaa, mutta kyseisiin projekteihin ei ole vielä sopivia malleja tiedossa ja tiedossa oleville malleille on ajatukset vähän hakusessa. Mikäli ei ole mitään muuta ajatusta, kuin lähteä opettelemaan henkilökuvausta, niin älä väkisin rupea tunkemaan sinne mitään turhaa. Mikäli mallillasi on pitkä pinna ja hän on halukas auttamaan, niin opettele valaisua, ohjausta yms. peruskikkailua ja ota yksinkertaisia kuvia. Sitten kun tulee ideoita, niin on helpompi lähteä tekemään hommia, kun on edes ajatus siitä miten sen toteuttaisi.
No onhan noita montakin, mutta yhden voisin antaa käytettäväksi. 2 naista, toiselle tumma jakkupuku, toiselle mustaa lateksia tms. Toiselle lastenvaunut ja toiselle koira. Tässä tapauksessa koira on alaston mies ja tapahtumapaikaksi ajattelin manskua tjsp. Haluaisin kuvassa näkyvän sitä mukulakivetystä ja siviilejä. Malleille kulkusuunta vasemmalta oikealle ja kuva otetaan alhaalta etuviistosta. Puoli vuotta takaperin oli vielä miesmalli kuvaan tiedossa, mutta tänä päivänä ei ko. henkilö voi enää suostua joten olen henkisesti jo hyllyttänyt tämän kuvan "ei oteta" kategoriaan.
Haluan nostaa tämän uudelleen esille, sillä 21.4. aloittaessani tätä topikkia, kaikki näytti hyvältä. Sitten tuli takapakkia, parin viikon kuluttua ei ollut enää mallia. Toivon, että nyt se onnistuisi, sillä olen miettinyt asiat paremmin läpi ja viimeksi mallini säikähti pahasti. Ehostaminen ei ollut tietenkään miehen mieleen... Nyt on kyseessä hieman rennompi juttu, sillä lukion valokuvauskurssilla ei periaatteessa kaiken tarvitse olla tiptop, kunhan nyt muutaman kuvan ottaa. Sain erityisluvan tehdä tämän henkilökuvausosion itse, yksin, ja se katsotaan suoritetuksi kun kuvat ovat opettajalla kädessä. Haluan tehdä tämän hyvin. Yritän houkutella samaa mallia tälläkin kertaa ja olen avoin kaikille ehdotuksille, joita kykenette antamaan, erityisesti olen kiinnostunut näkemään teidän ottamianne henkilökuvia! Lisäksi haluaisin esittää valaistuskysymyksiä. Löysin netistä hienon valaisua käsittelevän oppaan, mutta siinä jatkuvasti palava kirkas valo hylättiin heti, sillä mallin mustuaiset pienenevät olemattomiksi ja lamppu kuulemma kuumenee liikaa (=tulee hiki kuvaajalle ja kuvattavalle). Ongelma on siinä, että minulla ei ole käytössäni kuin ammoin animaatiokuvaukseen tarkoitettu kirkas lamppu, jotain kuvaamataidon luokkamme jäännöksiä. Ammattilaiset käyttävät sateenvarjoja valaisimien edessä, mutta minun punainen mustapilkullinen sateenvarjoni ei vastaa käyttötarkoitusta. Kuinka siis virittää sellainen "sateenvarjo" sen valaisimen eteen? Paperia tai jotain?
Eli kuumavalo on hakusana tältä(kin) foorumilta. Noista puhuttiin jokin aika sitten. Varjojen kanssa puljattessa ole sitten varovainen ettet polta itseäsi. Heijastele sitä valoa. Tee itse heijastimia vaikka foliosta tai kahvipuketeista tms.. isompi on tässä asiassa parempi. Laita henkilötietoihin asuinpaikkakunta niin sua voidaan vinkata paremmin... esim hankkia salamat lainaan..
Jos minulla olisi malli, käyttäisin häntä varmasti muotokuvauksen perusteiden harjoitteluun. Valaistuksen hallintaan, mallin asentojen hallintaan, ....
Ohoh! Tuosta kotistudiosta on oikeasti hyötyä. Täytyy alkaa suunnittelemaan omia investointeja. Harmi vain, että joudun kuvaamaan koululla, mikä tuottaa taatusti mukavia roudaushetkiä kamojen kanssa...
Nyt tuli uusi ongelma. Ei ole studiota (tai on mutta se on käytössä niin ihmeelliseen aikaan, ettei onnistu). Kameraseuran sivuilla oli jotain, että jäsenenä saa studiota ja jotain muuta käyttää etuisuuksina. Mikä jekku siihen on piilotettu, osaako kukaan sanoa? Minulle ei jäänyt paljon vaihtoehtoja studioiksi, soitin tänä aamuna lähistölle valmistuneen liiketilan rakennuttajalle, joka lähestulkoon toivotti minut niin kauas kuin pippuri kasvaa kun kerroin mitä tarvitsen. En halua mennä paikallisen seurakunnan kerhohuoneelle kuvaamaan. Onko Kameraseurasta apua (palveleva puhelin oli jo kiinni, ehkäpä teistä joku tietää)?
Jos kyse on Helsingin kameraseurasta, niin siellä ymmärtääkseni pitää käydä studiovalaisun peruskurssi, jotta voi itsenäisesti käyttää valoja....
Tjaah. Nyt puuttuu enää valkoinen sateenvarjo. Sain vain yhden Mistään ei löydy toista. Mitäs mieltä olette muuten sellaisesta asiasta kuin kaverin/tyttöystävän tuominen studioon? Olen kuullut ikävää juttua siitä, että kaikki sukulaiset, tuttavat ja seurustelukumppanit saattavat häiritä valokuvaajan työtä, eivät vain ohjailemalla mallia, vaan vaikuttamalla pelkällä läsnäolollaan negatiivisesti valokuvaajaan ja erityisesti malliin. Pitäisikö siis päästää mallin tyttöystävä studioon? Voiko sitä mennä kieltämään? Pelkään etten kykene itse keskittymään olennaiseen tai että malli saattaa jännittää liikaa kun ärsykkeenä on minun lisäkseni oma hanipuppeli...
Nightingale, jollei tunnu hyvältä, et päästä mukaan. Tai voi tietysti päästää, mutta saa sitten odotella ulkopuolella. Tai jollei suostu niin pistät assistentiksi. Kunhan muistat pistää rajat että ei sitten puhuta taikka hetipaikalla ulos että toinen saa tehtyä työnsä. Ihan oikeasti ekstrahenkilö ON tosi ärsyttävä, varsinkin, jos kyseessä on tyttö/poikaystävä.
No, kauniisti kieltämällä etukäteen kaiken pitäisi sujua hyvin. Toisaalta kun mietin itteni mallin asemaan - en suostuis ellen sais tuoda kaveria. Toivotaan ettei malli ole niin niuho kuin minä.