Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Neulanreiät, elikäs pinholet negoissa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mäkkäri, 3 Huhtikuu 2007.

Kehittelin perjantaina pari rullaa HP5+ semistandinä Pyrocat HD:lla. Nyt tänään vedostelin muutamia kuvia, niin nehän oli pirut täynnä pieniä mustia pisteitä. Katselin sitten tarkemmin negoja, ja kyllä siellä niitä pinholeja oli. Onko kukaan törmännyt samoihin ongelmiin ko. yhdistelmällä?

1. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36
    Vs: Neulanreiät, elikäs pinholet negoissa

Kyllä kyllä, pari rullaa HP5+:aa olen Pyrocat HD:llä kehittänyt semiständillä ja niitä mustia pisteitä / palloja ilmeni ihan selvästi, mutta ei "pilalle" asti. Teoretisoin että jostain syystä kyse olisi ilmakuplista jotka ovat jääneet filmin pintaan estämään kehittymisen, mutta en sitten tiedä mistä johtuu ja kun silloin kyselin, niin muilla ei ollut vastaavaa ilmennyt.

Muuten oli kyllä mainiota jälkeä.

2. Vs: Neulanreiät, elikäs pinholet negoissa

Tuon kehitteen emäksenä toimii karbonaatti (B-osassa). Ettehän vain ole käyttäneet happopysäytettä? Maailmalla tuntuu yleiseltä nuo pinholet happojen ja karbonaattien yhdistelmällä (hiilidioksidia vapautuu ja yllätys-yllätys, tulee kuplia emulsioonkin).

Omakohtaista kokemusta ei ole, kun olen aina vältellyt happopysäytteitä karbonaattien kanssa. Nykyisin käytän muutenkin vesihuuhtelua pysäytteenä, jos kehitysaika ei ole hurjan lyhyt.

3. toninikkanen

1 628
    0
    36

Hitto kun nyt ei millään muista käytinkö vesipysäytystä vai etikkaa (Kodak Max-stop). Kiinnitteenä on Agefix jos sillä on mitään merkitystä.

4. Vs: Neulanreiät, elikäs pinholet negoissa

Niin tarkoitatko että emulsioon tulee kuplan takia reikä? Ei kai kuplien pitäisi keskeytysvaiheessa enää kehittymiseen muuten vaikuttaa

5. Vs: Neulanreiät, elikäs pinholet negoissa

En minä ainakaan mitään happoja käyttele pysäyttämiseen. Pelkkää vettä...

Eipä nuo negat aivan piloilla ole, mutta mitään hirveästi viitsi alkaa urheilemaan negojen kanssa.

6. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28

Kyllä se sitä tarkoittaa - muodostuva kaasukupla tekee emulsioon pienen reiän, joka on sitten musta piste vedoksessa. Siksi tosiaan karbonaatteja emäksenä käyttävien kehitteiden kanssa on suositeltavaa käyttää keskeytteenä pelkkää vettä.

Toinen mahdollisuus on sitten stand-kehityksen aikana emulsion pinnalle muodostuvat pienet kuplat, jotka ovat peräisin kehitteen laimentamiseen käytetystä vedestä tai oikeammin siihen liuenneesta kaasusta. Ne estävät kehitteen pääsyn emulsioon, joka siten jää siltä kohtaa kehittymättä.  Luulisin kuitenkin, että nämä "reiät" olisivat vähän suurempia ja epäterävämpiä. Tähän ongelmaan voisi auttaa kaasun poistaminen vedestä esim. vakuumilla tai tavallisemmin keittämällä ja jäähdyttämällä vesi.

APUGin foorumilta löytyy samanlainen havainto juuri HP5 - Pyrocat-yhdistelmällä eikä sielläkään varsinaista selitystä tai ratkaisua ongelmaan keksitty. Onko kyse juuri tälle filme-kehite-yhdistelmälle ominaisesta ongelmasta - sitä ei voine varmuudella sanoa.

7. Vs: Neulanreiät, elikäs pinholet negoissa

No minä olen tässä noin vuoden kuvannut pääsääntöisesti FP4+ ja HP5+ filmeille. Kehitteenä noin 99% aina pyrocat HD, eikä ongelmia ole tullut ennen esiin. Siksi ihmettelin tuota melkoisesti. Nuo "reiät" ovat tosi pieniä, ja negasta niitä hädin tuskin edes erottaa. Kai se on sitten kesän kunniaksi taas siirryttävä FP4+:aan :)

8. toninikkanen

1 628
    0
    36

Onkohan itse filmissä tapahtunut muutoksia aikojen kuluessa? Täälläkin on tyyppejä joilla ei ole koskaan "pinholeja" hp5+pyrocat hd semistandillä, eikä sinullakaan ennen mutta nyt on..

9. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Kuten minä. Ei koskaan ongelman ongelmaa. Ehkä tänään vois kehitellä FP4 ja kattoo kuinka käy. HP5 mulla ei ole enää ollenkaan ku en kuvaa enää oikeastaan ollenkaan.

10. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mulla on ollut samaa ongelmaa säännöllisen epäsäännöllisesti, vaikken Pyroa käytäkään.
    Joskus kun valokuva.net oli vielä olemassa, asiaa ihmeteltiin oikeen skanni-esimerkkien kanssa, mutta yhtään valaisevaa syytä kukaan ei keksinyt.

Eli ikäänkuin pienenpieni reikä emulsiossa, joka näkyy sitten mustana pisteenä.
    Eniten näitä esiintyi yhdistelmällä Delta 100 + D-76, mutta silloin tällöin esiintyy muillakin filmi/kehiteyhdistelmillä - sen takia valotan joka aiheesta aina 3-4 ruutua varmuuden vuoksi.

11. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Kaikkihan muistaa että kehityksessä on syytä kopsutella pönttöä aika rajustikkin pöytään että irtoo näitä kuplia.

* tää on varmaan se kaikista yksinkertainen kommentti jonka kaikki jo ties, mutta oli pakko vaan kirjottaa se tänne*

12. Vs: Neulanreiät, elikäs pinholet negoissa

Tämä sopiva rajuus on ilmeisesti vähän suhteellinen juttu: voi sitä ihmetystä kun toveri opiskelija kopautti metallipöytää vasten viiden kinospiraalin Patersonin pohjastaan halki... mitä enenemmän nestettä, sitä painavampi tankki, jne...

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Heh, ikävästi kävi hänelle. Aina voi sattua noin vaikka ei rajusti kolisteliskaan, aivan kuten minun hampaani joka lohkes kun pehmeää leipää söin.

14. Vs: Neulanreiät, elikäs pinholet negoissa

Kannattaisi ehkä laittaa pyyhe pöydälle alle siihen kohtaan mihin alkaa tankkia hakkaamaan. Se ehkäisee tankin halkaisua melko tehokkaasti, ja silti kyllä uskoisin ilmakuplien saavan riittävän täräyksen, että pyrkivät pois filmin pinnasta.