"Ma 20.3. TV1 klo 21.00 Koulukuvabisnes: miljoonakauppaa, jota voidellaan bonuksilla." Sen verran kiinnostaa, että täytynee katsoa, jos muistaa.
Koulukuvaus on mielenkiintoinen aihe. Olen asiaa välillä funtsinut, koska olen sekä ope että kuvaaja. Rahat todella on tosi isoja. Kuvaat esim 150 penskaa päivässä ja 120 niistä maksaa kuvista 35 efraimia. Ihan kaikki ei kuvia halua tai ottaa vaan luokkakuvan. Olen ollut noin 10 kertaa opena kuvissa. Tiedän, että koulu/opettajakunta saa kuvista rahaa - virallinen syy on kai ainakin se, että kuvien jako työllistää opea, koska siinä pitää täytellä lappuja. Rahan käyttö on mielenkiintoinen, koska se on vähän tommoista ylimääräistä, jota ei laiteta koulun normaaleihin kuluihin, mutta ei välttämättä vedetä suoraan virkistykseenkään. Kiintoisaa on myös se, että vaikka olen noin 10 kertaa kuvissa poseerannut, niin en muista ainuttakaan kokousta, jossa olisi mietitty kuka tulee kuvaamaan. Ja olen sentään poseerannut ainakin neljän tai viiden eri koulun kuvissa. Opettajille kuvat on ilmaisia. Myös taso on vaihtelevaa. Välillä on tosi hyviä, mutta esim viimevuotinen kouluni henkilökuntakuva oli järkyttävän huono. Olen myös pistänyt merkille, että lapsieni päiväkodin kuvat ovat olleet välillä kehnoja. Varsinaiset koulukuvat ovat yleensä kelvollisia, vaikkakaan eivät mitään suurta taidetta.
Kaivakaa jostain esille Uutislehti 100, 1.3.2006. Siinä on se avoin koulukuvaajan paikka vaatimuksineen. Itse olen ilmeisesti vahingossa hävittänyt tuon ko. lehden kun en löydä sitä mistään.
Aika hepponen pintaraapaisu. Asiaa ehkä olisi ollut, mutta eipä tuossa ohjelmassa oikein mitään kerrottu. Selvitin omalla koululla, miten päätös kuvaajan ottamisesta tehdään. Rehtori kertoi, että hän kilpailuttaa kuvaajat ja tekee päätöksen sen perusteella. Arvostan ja uskon hyvin kyseistä rehtoria.
Lehti-ilmoituksessa ei ollut mm. tätä kohtaa: "Aikaisemmasta kokemuksesta asiakaspalvelutehtävissä sekä valokuvausalalta on etua sinulle mielenkiintoisessa työssäsi koulukuvaajana." Muuten näyttäisi kyllä samalta jos oikein muistan: "ODOTAMME SINULTA: - Vähintään 21 vuoden ikää, - B-ajokorttia, - Molempien kotimaisten kielten hallintaa, - Hyvää terveyttä, - Pirteän reipasta palveluasennetta, - ATK-taitojen perushallintaa, - Valmiutta matkustaa työsi puitteissa, - Kykyä työskennellä lasten ja nuorten parissa, - Järjestelmällisyyttä ja täsmällisyyttä." LÄHDE: www.mol.fi --> hakusana "koulukuvaaja"
Aikoinaan viime vuosisadalla koulussamme luokkakuvat oli kamerakerhon "bisnes". Saatiin hankittua papereita ja kemikaaleja ja myös asiallinen suurennuskone. Erään opettajan rolleilla kuvattiin musta braun antoi lisävaloa. Noihin aikoihin toimi myös Skolax niminen firma samoissa hommissa. Muistelkaahan omia kouluaikojanne.