Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Villikaniineita, kesykaneja ja jänösiä (päivittyvä pupu-threadi)

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana J.Vuokko, 10 Toukokuu 2008.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Villikaniini piileksii puskan juurella.

(lisätä saapi kani- ja jäniskuvia. Myös lemmikeistä. Kuitenkin elävistä, ja oikeista).

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Puskan juurella

Mukavan kolmiulotteinen, kauniit sävyt, sommittelu ja  terävyysalue kohdallaan. Kun risukko on noin tiheä niin siitä muodostuu yhtenäinen "tekstuuri". Pupu on tainnut jo havaita kuvaajan?

3. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Vs: Puskan juurella

Joo, pupu oli kokoajan tietoinen läsnäolostani. Tuossakin se kuulostelee ja katselee, että pitäisikö jo syöksyä piiloon vai jatkaisiko vielä syömistä.

4. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Vs: Villikaniineita ja jänösiä (päivittyvä threadi)

Kun multa näitä pupuräpsyjä pukkaa, niin muutin tämän threadin omistetuksi kokonaan niille. Jatkossa siis postaan niitä tähän enkä turhaan luo uutta threadia....

5. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Varuillaan

Kaniini on havainnut mahdollisen vaaran ja on valmiina pakenemaan piiloon jos uhka käy liian konkreettiseksi.

Tässä tapauksessa uhka en ollut minä, vaikka pupu musta olikin tietoinen, vaan lähellä äänekkäästi kävelevä ihmisparvi.

Kuva tuli otettua testatessa F301-rungon toimintaa (kun edellisessä yksilössä oli suljinvika). Samalla kokeilin telejatkeita. Tämä on Kenkon 1.4x -jatkeella ja Nikkor AI-S 4.5/300mm linssillä Fujin Astia 100F -filmille.

Sommittelullisesti kuva rikkoo pahasti sitä "ties minkä soikion läpäisy" -sääntöä, mutta luonnon tilanteissa ei aina mahda taustalle mitään.

Sellainen huomio tuli mahdollisesti tehtyä telejatkeesta, että se loiventaa kuvan paikalliskontrastia. Ts. detaljeja kyllä on, mutta esimerkiksi skannissa ne vaativat USM:ää tullakseen esiin. Jyrkemmällä filmillä tilanne ei ehkä olisi yhtä selkeä.

6. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Kaninpoikanen, arvioisin noin 9-11 viikkoiseksi, perustuen kokoon ja siihen, että liikkui jo ilman emoa (eli vieroitettu).

Tavallaan haikailin pidempää putkea kuin 200mm, mutta toisaalta silloin olisi pitänyt olla jo jalustat ja muut ja pidän itse tässä kuvassa "kerrosvaikutelmasta", mukana tulee edustan ja taustan ympäristöä.

Exiffejä: Nikon F90X, Agfa Vista 200, Nikkor AF-D 2.8/80-200mm, 1/320s

7. Sneak

Sneak Member

115
    0
    16

Laitetaas pari vähän villimpää pupua:

The kohde:
    Bunny 1

Pupu mököttää:
    Bunny 2

Pitäähän pupun myös pestä itseään:
    Bunny 3

;)

8. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Sneakin hienojen lähiotosten jälkeen laitetaan tämmöinen urbaanissa maisemassa piilotteleva pupu.
    Suojaväri on yllättävän tehokas. Olen nähnyt ihmisten kävelevän muutaman metrin päästä kanista ja ihmettelevän että miksi siinä patsastelen kameran kanssa... Ei ne kiireiset mitään tajua havaita.

9. zenig

zenig Member

997
    0
    16

hahah, hieno :D

mulla on rullalla yks kuva jäniksestä joka toljottaa eteensä paska jäykkänä. Jos sen tässä jossain vaiheessa sais digitoitua..

10. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Tässä tällainen ruohonsyöntikuva.
    Fuji Astia 100F - hieman liian loiva filmi tähän käyttöön, etenkin 2x -telejatkeen kanssa.

11. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Taas tuli kytättyä pari tuntia pupusia. Tuloksena kuvia nyt taas noin viikolla vanhenneista poikasista, aikuisemmistakin..
    Vähän huono tuo mun vakiopaikka siinä mielessä, että siinä on hirmuinen ihmistrafiikki, joka joskus pitkän kytiksen tulokset ajaa karkusalle. Toisaalta hyvää siinä on se, että puput eivät ole kovin arkoja.. Ja se, että sijaitsee suoraan työmatka-kävelyn varrella.

Uskoisin, että noista voisi saada lähes lähikuvia, jos vain menisi puskan juurelle istumaan pitkäksi aikaa. Se vain herättää huomiota sadoissa ohikulkijoissa ja pian niitä on liuta katsomassa että mitä tapahtuu ja pupuista ei näy vilaustakaan silloin.

F90X, Nikkor AI-S 4.5/300mm f8 ja Agfa Vista 400 värinega, jota halusin testata.
    3100dpi-skannissa rae on kohtalaisen suuri, johtuen siitä että oli pakko kuvata nimellisherkkyydellä eikä esim. ISO200. Tämmöisessä weppikuvassa sen ei pitäisi näkyä, mutta jostain syystä se korostuu pienennys-prosessissa. Vaikka pitäisi pehmetä pois.

[EDIT: tosiaan pientä heittoa noiden sävyissä, en näköjään hallitse tätä värityöskentelyä]

12. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Kaniinin poikanen.
    Nämä pienokaiset ovat yllättävän arkoja. Pari tuntia piti istuskella nurmella ja odotella, kunnes alkoi tulla sopivia kuvaustilanteita.

Ikäväkseni huomasin, että rullallisesta kuvia vain parissa itse kani oli terävä, terävyysalue näytti alkavan hieman kohteen takaa. Pistää epäilemään, että mun F90X:ssä ei ole tähyslasi aivan kohdallaan. AF:ää käyttäessä en ole tätä huomannut, enkä lyhyempien manuaalilasien kanssa. Mutta tämä 4.5/300mm AI-S on näköjään armoton.
    Voihan kyseessä toki olla tuikitavallinen käyttäjän virhekin.

Filminä Provia 400F - mielenkiintoista, että diasta (herkästäkin) saa hyvän skannin ilman mitään rakeisuutta, kun taas värinegasta ei meinaa millään onnistua.

Seuraavaan pupukuvaan meneekin mun osalta aikaa - lähden tänään 1½ kuukaudeksi Japaniin ^_^

13. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Jatketaan settiä.

Tässä pupunen kuvattuna Nikkor AI-S 4.5/300mm linssillä Fujin Neopan 1600 filmille (valotus E.I. 800).
    Itse tykkään mustavalkoisista eläinkuvista ja ehkä kokeilen joskus niitä isommallakin filmikoolla (^_^)

Mutta tässä nuori pupunen...

14. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Ei perhana, mä olen kade, toiset menee 1½ kuukaudeksi Jaappanin maalle, ja mä en ole ehtinyt käydä edes sitä ensimmäistä kertaa. Tähän täytyy saada muutos.

15. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Vs: Villikaniineita, kesykaneja ja jänösiä (päivittyvä pupu-threadi)

Tää threadi on niin unhoon painunut, että nostetaas tätä söpöilevällä pupukuvalla...
    Delta 400 onpi filminä. Linssinä Nikkor AI-S 2/85mm

16. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18

ooi ku onkin söpöjä :)

17. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Ja vähän taas päivittelyä... 6x6cm ja Portra 800..
    Tutut kotipuput kohteena.

18. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Tosiaan otusten kuvaaminen iltavahämyssä oli vähän hankalaa kun ei saanut pientä aukkoa käyttöön ja valotusaika oli 1/60, jolloin mikään liike ei pysähtynyt...

Ja tämmöisiä ylläreitä tietysti käy kun malli päättää kesken noin 1s laukaisuviipeen kiinnostua linssistä...

19. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Objektiivina Nikkor AI-S 2/85mm

20. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18

:)