Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

1D mark II N / speedlite 420EX

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana samivain, 25 Tammikuu 2007.

    Toimiiko nämä kyseiset kamppeet hyvin keskenään, vai kannattaisiko tuon rungon seuraksi investoida 430EX?
     
  1. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Molemmat toimii, mutta kuulopuheiden mukaan 430EX:n etuna on manuaalisäädöt, joita 420EX:stä ei löydy. E-TTL (420EX) ja E-TTL II (430EX) taitaa olla aika pitkälti runkoriippuvaisia, joten pelkästään tuon takia en 430EX:ää lähtisi hommaamaan.
     
  2. Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Kiitos vastauksesta. Eli suosittelet pitäytymään 420:ssä.
     
  3. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Jos manuaalisäätöjä kaipaa, niin 430EX silloin, muuten sit 420EX. Jos salamaa ei vielä ole, niin vaihtoehtona kannattaa miettiä esim. 550EX:ää käytettynä laajakulmille sopivan välähdyspään ja suuremman tehon takia.
     
  4. Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Kiitos! 420 löytyy jo laukusta.
     
  5. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    420EX tukee E-TTL II:a.
    http://photonotes.org/articles/eos-flash/#ettlii
     
  6. Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Peruskuvauksessa 420EX toimii hyvin, kun kamerasta voi kuitenkin säätää salaman tehoa.
     
  7. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX


    Niih, enkös mä tossa koittanut vähän sanoa, että toi E-TTL II:n pitäminen kriteerinä on vähän turhaa kun toi on lähinnä runkoon liittyvä asia. 420EX ei virallisesti ole E-TTL II salama, eikä voisikaan olla koska 420EX on paaaljon vanhempi, kuin kohtuu tuore E-TTL II. 430EX:ää ja 580EX:ää myydään nimenomaan E-TTL II laitteina, mutta käytännössä on ihan sama onko salamassa tuota merkintää.
     
  8. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    En ollut varma mitä koetit sanoa, joten tarkensin :)
     
  9. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    MIten muuten tämä tapahtuu, itse en ainakaan ole keksinyt miten kamerasta saisi salaman tehoa laskettua?

    Aukko ja nopeus on tietysti säädeltävissä, mutta salaman tehon laskua en ole löytänyt kuin itse salamasta.. Tai siitä, että FEL valinnalla lukitsee salamavalotuksen esisalaman avulla johonkin pisteeseen. Voi olla tietysti, etten vaan ole keksinyt ja vika on minussa käyttäjässä..

    Mutta todellakin, mitä näppäin/kiekkoyhdistelmiä pitää kääntää/painaa, että salaman teho muuttuisi, aukkoon tai nopeuteen tai ISO:n koskematta?
     
  10. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Kurkkaas manuaalista "flash exposure compensation", en tiedä miten noissa ykkössarjalaisissa tuo tapahtuu. Omassa 30D:ssä menee muistaakseni salamanappi (se päällä olevan näytön vieressä oleva) pohjassa peukkupyörää pyörittelemällä.
     
  11. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Kiitti Teemu, suomalainen manuska, mutta meni kauan, ennen kuin löytyi .. yhden alahuomautuksen sisältä, muualla ei mitenkään asiaa vihjattu.

    Jos joku muu etsii, niin sivu 81. alahuomautus kertoo kuinka valotusta voi säätää kamerasta. Missään ei mainita, että salamassa ei saa silloin olla käsin asetettu mitään arvoa, jos on, niin ottaa ne salaman tehoksi ensisijaisesti, eli säätö ei pelaa päälekkäin.


    Aina oppii uutta :)

    edittiä:
    Eli salamaa säädetään 1d mk2 painamalla mittaustavan valintanappia (vasen käsi, naamaa lähin kolmesta napista) ja pyörittämällä peukulla. Silloin näkee etsimestä kuinka teho 1/3 aukkojaolla muuttuu suuntaan tai toiseen maks. 3 aukkoa. hellittämällä napista peukulla saa tietysti normaalia kompensointia tehtyä, jos ohjelma on Av, aukko sillä etusormen kiekolla.
     
  12. Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Kiitos JPu, pitääkin testailla heti :)
     
  13. Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Mitä työ jätkät höpisette... siis ihan oikeasti ette ole tienneet moisesta  :p :eek:
     
  14. Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Ei oikein mene jakeluu mullakaan. Tota nappiahan ruuvataan ihan koko ajan, jos salama on kamerassa kiinni.

    Ja sitten jätkät puhuu salamakuvauksesta ja miten salama latistaa tunnelmaa. No kai se latistaa, jos systeemit päättää kamera eikä kuvaaja.
     
  15. Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Niin, JOS salama on kiinni rungossa, aika harvoin sellainen härveli rungossa on kiinni ja jos on, niin olen säätänyt suoraan salamasta.
     
  16. Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Suoraan salamasta minäkin olen tehon säätänyt. Hoituu näppärämmin kuin rungosta, ainakin 580EX:ssa vain rullaa pyörittämällä.
     
  17. Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    No mikä on helppoa kenellekin. On mullakin 580EX.

    Yksi painallus etusormella ja pyöritys peukalolla ja samalla voi kameran läpi katsella. Sama peukalon liike toisen käden etusormella taas hoitaa valotuksen korjausta, jota säädetään kanssa vähän väliä.

    Etuna on myös, että kumpikin arvo näkyy koko ajan etsimessä ja salamaan ei tarvi kosketella paitsi kun sen välillä sammuttaa ja laittaa taas päälle.
     
  18. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: 1D mark II N / speedlite 420EX

    Olen pariaatteellinen salaman käytön vastustaja numero 1 :)
    Eli en tosiaan ole tuota tiennyt.

    Salamaa kun olen käyttänyt, niin kameraan on laitettu mokkula joka laukaisee ne salamat (studiokamaa), eikä kameran päällä ole salamaa majaillut. No kerran tai viisi olen kuvannut salama kamerassa ja silloin tyytynyt kuvaamaan salamasta tehoja säätelemällä..

    Eli todellakin uusi asia, ja ihan hyvä, ehkä sitä salamaa saattaisi vaikka enemmän käyttää, vaikka olenkin luonnonvalomiehiä hengeltäni.