Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

1d mark ii + fisheye

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana wdom, 15 Syyskuu 2009.

  1. wdom

    wdom

    26
    0
    0
    Moi!

    Taloon tuli uus 1d mark 2 ja siihen oon tietysti heti himoitsemassa kalansilmää. Vaikka olenkin aloittelija niin asioista on tullu luettu monet tunnit ja käyty keskusteluja erinäisten kuvaajien kanssa.
    Kuvaan paljon mm. opiskelijatapahtumia (ennen siis lainakalustolla) joissa etäisyydet on pieniä ja liikkua voi niin lähelle kun haluaa. Tosin liike on usein myös aika vauhdikasta, niin kuin myös skeitti, bmx jne kuvauksessa. Haluiaisin myös tulevaisuudessa kuvata keikkoja, ja ois täydellistä jos sama silmä pystyis molempiin. kb:n keikkakuviin (varsinkin silmällä otettuihin) oon jo kerenny koukuttua erittäin pahasti ja joskus ois hienoo ottaa ees lähelle saman luokan kuvia.

    Kaks linssiä on tullut selkeesti esille googlettamalla ja keskusteluiden perusteella.
    Tokina 10-17mm sekä Canon 15mm f/2.8

    Moni on hehkuttanut Tokinaa sillä tuolla 1.3x rungolla tulee kunnon fisheye-efekti jälkeä kun vaan käyttä 12-13mm. Tosin niinku alla olevista linkeistäki voi päätellä niin koko alueelle tuntus löytyvän käyttöä.
    Satuin löytämään Flickristä kuvaajan, jolla on mk2 ja tuo Tokina. Kuvat ovat juuri sen tyylisiä mistä itse tykkään. Liitän tähän muutaman, jotta tulee selväksi minkä tyylisiä kuvia haen takaa.

    Rock_N_Roll_Life (tässä selkeästi nähty vaivaa valotuksen ja asettelun kanssa, mutta tyyli on ennenkaikkea täydellinen. Set up tuossa tuo setuppikin nyt vielä.)
    Guilhem_Rock_N_Roll_Star (10mm)
    Bordeaux_Lac_December_Sky  (13mm)
    Thierry_Table_Aerial (13mm)
    Beyond_The_Road  (17mm)

    Siinä nyt muutama kuva hieman eri tyyleillä, mutta samalla yhdistelmällä.

    Sitten Canoni, jonka puolestapuhujia on myös, mutta taitaapa olla enemmän FF varten? Ainakin useista foorumikirjotuksista näin voi päätellä. En tähän myöskään löytänyt liittää kuvia jotka ois otettu samalla rungolla joka itellä on ja joiden tyyli täsmäisi.


    Kovasti on tämän pojan pää saatu kääntymään Tokinan suuntaan, mutta mitäs te viisaammat olette mieltä? Kuvaan sekä sisällä ja ulkona, eikä salaman käyttö yleisesti ole ongelma (ellei keikkoja oteta mukaan). paljon tulee varmasti kuvattua myös pimeällä niin tapahtumia kuin ylläolevissa kuvissakin olevaa maisemaa / arkkitehtuuria ja mitä vaan mikä överileveellä näyttää kivalta :)

    Kiitos jo nyt vastauksista. Kaikki keskustelu aiheesta enemmän kuin tervetullutta :)
     
  2. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: 1d mark ii + fisheye

    Tokina ehdottomasti. 15mm kalansilmä 1.3x croppirungossa tarkoittaa sitä, että tuo kalansilmäefekti ei oikein tule esille. Ja mun mielestä kalansilmän hommaamisessa ei ole mitään järkeä jos sitä efektiä ei näy kunnolla, joten toi Canon putoaa pois laskuista :)
     
  3. wdom

    wdom

    26
    0
    0
    Vs: 1d mark ii + fisheye

    Tähän käsitykseen olen jääny muidenkin foorumien perusteella, mutta halusin tästä varmistuksen :)


    Hmm.. Tämä on ilmeisesti just tulossa myyntiin, joten esimerkkejä on turha haeskella. Pystytkö kuitenkin specsien perusteella vertaamaan mm. tuohon tokinaan? Itsellä ei vielä taito riitä lukujen perusteella päättelemään kaikkea.




    Tosiaan kiinostaa myös tietää miten tuo tokina taipuu vähän pimeämmässä ilman salamaa? Ja mitä tuon salaman kanssa tulee huomioida, kun on kyseessä 180 asteen lasi? olen lukenut speedlightien päähän laitettavista valkosista härveleistä mutta niiden idea on toistaseks jääny vähä hämärän peittoon. ilmeisesti salaman kirkkautta pyritään himentämään tms.
     
  4. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: 1d mark ii + fisheye

    Ne valkoiset härvelit hajottaa sitä valoa, jolloin valo leviää laajemmalle alueelle. Eli saadaan valon peittoaluetta kasvatettua.
     
  5. wdom

    wdom

    26
    0
    0
    Vs: 1d mark ii + fisheye

    Kiitos, jotenkin näin sen kai itekkin päättelin.
     
  6. Vs: 1d mark ii + fisheye

    No, tuo on käsitarkenteinen, jolla ei ole kylläkään merkitystä. Ja sitten tuo on kiinteäpolttovälinen. Kyllä tuota on ollu ainakin vuoden markkinoilla, nimillä Vivitar, Bower, Polar, Falcon, Walimex jne. Laita vaikka Flikriin tms. kuvasaittiin hakusanakaksi tuo tehdasnimi, Samyang, niin näet kuvia. Tuo parisataa olisi minusta sopiva hinta tuon tyypin objektiiville...vaikka sijoittaisin kyllä senkin mielummin tuohon ;-)
     
  7. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: 1d mark ii + fisheye

    makuu-asioista on kyse, mutta kun kysytään niin vastaus on että "ei ainakaan diagonaalikalansilmää (15mm) kroppikennolle".

    Vaihtoehto voi olla myös esim. Sigma 8/3.5 + Fisheye-Hemi plugin (Photoshop). En kyllä ole testannut, mutta kun on 1D mark 3 ja tuo kalansilmä (ja plugin) voin tietty jonkun kuvan ottaa ja postata.

    Paras vaihtoehto olisi kuitenkin täyden kennon kamera ja siihen joku pirtsakka ultralaajislasi (tai neljä, kuten eräillä, jos 16mm ja sitä laajemmat lasketaan ultralaajiksiksi) Canon 15/2.8, sigman vastaava, tai esim. Sigman 12-24/4.5-5.6. Mun 1D on melko vähällä käytöllä klubikeikoilla kun on täyden kennon kamera mukana. Siis ihan siksi että saa laajempaa kuvaa.
     
  8. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: 1d mark ii + fisheye

    Se ei varmasti ole mikään vaihtoehto, sillä kysyjä ei ole vaihtamassa juuri hankkimaansa kameraa, vaan tiedustelee siihen hyvää objektiivia.
     
  9. wdom

    wdom

    26
    0
    0
    Vs: 1d mark ii + fisheye

    Hmm.. Tämmöstä en oo tajunnu ees kattoa. Jos jaksat ni olisin kiitollinen parista kuvasta!


    Sit satuin löytämään Quiquernin vinkeillä herran, joka tekee kalansilmällä uskomatonta jälkeä. Ilmeisesti kyseessä on jonkunlainen HDR-juttu josta en vielä tajua juuri mitään muuta, kuin sen mitä wikipedia kertoi.

    Roman Sołowiej

    Tuolta löytyy upeita kalansilmäotoksia, joissa ollaan aivan todellisuuden ja "3d-mallinnetun" fiilksen rajoilla. Osassa se menee jopa överiksi, mutta yleisesti jälki on uskomatonta. Taipuuko Tokinakin tuohon? Entäpä tuo kb:n ehdottama?
    [edit] löytyi myös muutamia tokina hdr-kuvia. huh. oon koukussa [/edit]


    Tyyli tietysti jakaa mielipiteet varmasti, mutta itse en voi olla esimerkiksi näistä kolmesta pitämättä:
    [ how to enter the attic? ]
    [ PIKASO ]
    [ radioactive room ]

    löytyi kyllä myös muiden HDR fisheye-kuvia joihin myös jäin koukkuun. Luulen että joudun tutustumaan HDR kuvaukseen enemmänkin tapahtumakuvauksen ulkopuolella.
     
  10. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: 1d mark ii + fisheye

    Kyllä ton efektin saa millä tahansa objektiivilla tehtyä, kun se on ohjelmallisesti tehty. Se efektiosuus tulee muuten tonemapping-nimisestä temputuksesta, ei sinällään johdu HDR-kuvaamisesta itsessään (eikä ole välttämätöntä tuottaa HDR-kuvaa että saa tuon efektin tehtyä - siis jos kuvattava asia sinällään ei tarvitse dynamiikan kompressiota vaan halutaan vain tuo efekti).