Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

180 mm??

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana AndyCapp, 2 Lokakuu 2006.

  1. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 561
    159
    63
    180mm f/2.8D ED-IF AF Nikkor eli onko liian pitkä sisäkuvauksiin ja liian lyhyt ulos? Varmaan löytyy kokemuksia ko. lasista?
     
  2. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Yks kovimmista laseista piirroltaan, joten en voi kuin suositella.

    Liian lyhyt / liian pitkä kysymykseen riittänee vastaukseksi, että riippuu sisätilojen koosta (eli kannattaa itse kokeilla miten sopii omaan kuvaustyyliin).
     
  3. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 561
    159
    63
    Sen verran vielä aloittelija olen, ettei vielä omaa kuvaus tyyliä ole.
     
  4. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Paras objektiivi on sellainen joka paras kohteen kuvailuun ulkona niin
    paljon kaikkea ja sisätilatkin voi olla valtaisia lisäksi
    sielläkin paljon erilaista kuvattava että pitkä/liian lyhyt juttuun ei
    ole oikeaa vastausta.
     
  5. Sisälle liian pitkä.
     
  6. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Isoon konsertti tai Murheilu saliinkin? esimerkiksi...
     
  7. Vs: 180 mm??

    Itse hommasin ko. lasin digin kaveriksi myytyäni 80-200/2.8:n. En kadu. Pieni, kevyt, laadukas, vastaa lähes 300mm kuvakulmaa "täyskennolla".

    Sopii myös laajoihin sisätiloihin, kuten juhliin ja konsertteihin, jos kuvaat ilman salamaa (esim. 1-jalalla). Saat tiukkoja rajauksia vähän kauempaakin (mutta sitten etäisyys yleensä liian pitkä salamalle). Hyvä pidempi tele matkoilla varsinkin 1,4x telejatkeen kera. Sopii ihmisten, kesyjen eläinten ja maisemien kuvaamiseen; pikkulinnuille ja aroille eläimille liian lyhyt ilman piilokojua ja telejatketta.

    Sopiiko sinulle selviää vain kokeilemalla, mutta veikkaisin ettet luovu linssistä kerran sen makuun päästyäsi. Vai miksi ihmeessä mun piti tilata omani Itävallasta, kun kotimaasta ei löytynyt käytettyä tolkulliseen hintaan?

    Huonoa? AF surkea, siirtyminen AF/MF kaksin verroin kurjaa kun pitää muuttaa asetus sekä rungossa että linssissä ja vakaaja ois tietysti tämän tyyppisessä linssissä herkkua. Silti: tälle linssille ei laadun, valovoiman ja koon/painon yhdistelmänä ole oikein vaihtoehtoja. Ehkä 135/2, joka kuitenkin paljon kalliimpi (AF:nä).