Onko tietoa, miten 16 vuotta vanha filmi käyttäytyy vai käyttäytyykö ollenkaan? Parasta ennen päiväys on ollut helmikuussa 1990 ja filmi on Ilford FP4 120 (ASA 125). Holgalla meinasin sen kuvata eli suttua tulee joka tapauksessa, mutta kiinnostais tietää, täytyykö esim. kehityksessä ottaa jotain huomioon.
Kypsytellään,kypsytellään...mulla on rulla Kodak Ektrachrome 160T:tä, parasta ennen muistaakseni helmikuu 1989. Monet kerrat olen kameralaukkuun sen ottanut, välillä paksatimessa, jääkaapissa tai missälie, mutta mitään niin tärkeää keunovalossa kuvattavaa ei ole tullut vastaan että olisin malttanut sen käyttää Eikähän se mustavalkofilmin kehitys ole melkein samoilla ajoilla kuin vähän tuoreempikin.
Herkkyys on varmaan laskenut, mutta muuten toiminee ihan normaalisti. Ylivalotusta aukon verran jos olosuhteet sallivat tai sit kehität yli.
Eli Holgalla kun kuvataan, hoidan homman kehityksessä . Kolme rullaa noita olis, joten näkeehän sen sitten ekan rullan jälkeen.
täysin off-topicina: Mä tetsasin just 400TMAXin holgaan ja ajattelin mennä illalla kuvaamaan Porin torille jääkiekkokansaa... Sinne on sijoitettu jättiscreen josta näkee HPK-ÄSSÄT pelin ulkosalla. Jääkiekko ei kiinnosta pätkääkään, mutta ajattelin ikuistaa filmille fanit ja kaatosateen, josta ihmiset pääsee nauttimaan täysin rinnoin. uskoisin, että holga on oiva vempain tuollaisen tapahtuman kuvaamiseen... samalla vois kyllä kompastua paikallisen olutravintolan eteisestä baaritiskille nautiskelemaan brittioluita tms.
Mulla pyörii vanhassa kameralaukussa yksi rulla Kodakin Tri-X Pan 400:sta. Rullan kyljessä pienellä präntillä 010273. En tiedä mikä luku tuo on, mutta rulla ollut samassa laukussa jostain 80- luvulta lähtien. Ehkä vähän kauemminkin Toisen rullan silloin kuvasin, mutta toi unohtui laukkuun. Pakastimesta tai jääkaapista se ei ole nähnyt edes unta. No eipä mene värit pilalle Edit: jaa, on tuolla linssinpuhdistusnestettäkin tilkka jäljellä samoilta ajoilta. Käsi ylös kuka käyttäisi järkkärin linssin puhdistukseen?
Itse olen kehittänyt filmejä jotka on kuvattu ainakin yli 50 vuotta sitten ja ainakin rodinalilla olen useasti onnistunut. Eikä aina sekään, että filmejä on säilytetty ties missä ja miten tunnu vaikuttavan paljoakaan. Viime vuonna kokeilin 1900-luvun alkupuolelta olevaa valokuvapaperia ja edelleen toimi hyvin. Joten kyllä 16 vuotiaalla filmillä voi tehdä vaikka mitä.
Mulla olisi pari rullaa Holgamiesten (ja -tyttöjen) unelmaa. Vuonna -82 vanhaksi mennyttä Svema merkkistä 40 ASA neukkufilmiä. Alkuperäisissä pahveissa, koristeena CCCP-logo
Väriä ja mustavalkoista Mulle ainakin kävi 70-luvulla niin, että kuvasin kaksikymmentä vuotta vanhalla Kodachromella ja oli punainen aika kadoksissa. Eli mustavalkoisella kyllä pärjää, mutta väri tosiaan menee pilalle. Ja Kodachromehan on mv-filmi, johon värit tuupataan vasta kehityksessä. Taisi olla se punainen suodadin emulsiossa vähän hukassa.
Nyt on eka filmi kehitetty ja jälki on mielestäni erittäin hyvää. Jos siis tykkää rosoisesta. Holgalla on tietysti omat sormensa pelissä, mutta kyllä negassakin näkyy ikääntyminen. Kehitin filkan ihan suositusten mukaisesti. Pari kuvaa: http://www.pekola.net/albumi/displayimage.php?pos=-714 (mustia pystysuoria raitoja) http://www.pekola.net/albumi/displayimage.php?pos=-715 (oikeassa yläkulmassa "syöpymä")
Viitaten Niepin kommenttiin tässä ketjussa, totean, että ainakin yksi kriteeri Holgakuvaajaksi taitaa minulla täyttyä: lyhyempi vasen jalka =D
Kaveri kuvas 15 vuotta sitten vanhentunutta värifilmiä joka ei ollut ollut pakastimessa, ja kuvista tuli täysin kontrastittomia, mutaisen vihreitä ja niissä oli oransseja laikkuja. Suurimmasta osasta kuvia ei saanut yhtään mitään selvää. Että ymmv.
oon kehittänyt kaksi 60-70 lukujen taitteessa kuvattua rullaa - molemmat niin huntuisia että vain joinain dokumentteina menee. 90-luvun loppupuolen filmeistä, jotka säilytetty jääkaapissa, ei huomaa mitään eroa (FP4 Plussan tosin olen valottanut ISO100:n mukaan). Tmax 3200 vuodelta -95 - paskana. Liian herkkää kai (ja teemaksia), vaikka onkin säilytetty oikein.
Itsellani on pakastimessa maaliskuussa 1999 vanhentunutta Agfa Optima 400 värinegaa. Olen viime aikoina käyttänyt usein kyseistä filmiä kuvaamiseen. Tuo filmi on väreiltään yhä erinomainen, ei havaintoa värimuutoksista.
Joo, tarpeeksi vanhat paperit oli kiinteällä kontrastilla. Säilyy niin paljon paremmin ku ns. multicontrasta paperit. Multicontrasta huoneenlämmössä, 16 vuodessa luultavasti ihan hunnuttunut.