Vs: 16-35mm vai 24-70 mm Nikkor Croppi rungossa kannattaa aina käyttää mahdollisimman nopeata lasia, siis pienin f arvoa. Täyden kennon objektiivi toimii kyllä mutta valovoima on huonompi crop kenossa. Tämä pikku zoomi on paras kaikkii crop kennoihin mihin sen vain saa tökättyä. Sigma art 18-35 f1.8 2 videota katseltavaksi ja tämä
Vs: 16-35mm vai 24-70 mm Nikkor Valovoima pysyy cropilla samana kuin ff:kin, syväterävyys samalla kuvakulmalla kasvaa. 2 ihan eri asiaa.
Vs: 16-35mm vai 24-70 mm Nikkor Entäs sinun omat kokemukset ko. lasista? Juu en katsonut noita videoita.
Vs: 16-35mm vai 24-70 mm Nikkor Näin yleiseti luullaan. siitä pidetään kiinni hampain, mutta unohdetaan että se on puhtaasti matemaattiseti mahdotonta. Valon määrä joka menee putken läpi kertoo F arvon. pienemälle sensorille virtaa vähemmän valoa ja f arvo muttuu. 3 videon katselu valaisee asiaa, ehkä ymmärrettäväksi. Ketään ei parjata haukuta , koko hommaan tarkoitus on vain saada nopeampi laseja croppeihin. katso koonaan ja katso kokonaan ja vielä tämä katso kokonaan Todellakin vaite valovoima on sama on matemaattisesti mahdonta ja sitä käytetään mainossa luoden käsittämättömiä illuusioita valovoimista. Hyvä valovoima vaatii kokoa..kuten juuri tuo edellämainitty sigma.
Vs: 16-35mm vai 24-70 mm Nikkor Jaa että objektiivin valovoima vähenee ykskaks, kun valitsen kameran valikosta FX-rajauksen sijaan DX-rajauksen? Topi
Vs: 16-35mm vai 24-70 mm Nikkor Ehkä asian voisi selvittää helposti ilmankin youtubea (kun en tällaisen takia viitsinyt linkkejä avata sentään.) Tunnetko mitä tarkoittaa piirtoympyrä objektiivissa? Jos se olisi tuttu, luulisin että valovoimakin olisi selvä pyy. Esimerkiksi keskikoon kamerassa objektiivin piirtoympyrä on isompi kuin kinokoon kamerassa. Keskikoon objektiivin voi toki sovittaa pienkameraan, mutta sen valovoima eli suurin aukko pysyy tietenkin samana. Piirtoympyrä vain rajautuu kuvaportissa ja rajattu osuus jää kameran sisään enemmäksi hajavaloksi verraten jos objektiivi ei olisi isommasta kamerasta. (Niitä fotonejakin tarvitaan sama määrä ja niitä myös tulee sama määrä tasaisesti kennolle/filmille. Isommassa kennossa vain yhteenlaskettu fotonien määrä on suurempi koska valottuva pinta-ala on suurempi. Kuvaportin rajaamat fotonit jäävät kameran sisään enemmän tai vähemmän heijastellen poukkoilemaan ja absorboitumaan.) Toinen asia mistä aihe olisi väistämättä tuttu, on erillisen valotusmittarin käyttö. Se antaa valotusarvot (aika ja aukko) mutta ei niitä ole eri kokoisille kameroille todellakaan erikseen eikä niissä ole edes filmikoon valitsinta.