Vs: 150-metrisen bulkkirullan fyysinen koko? Vähän OT:tä. Ilfordilla oli joskus 1970...1980 -luvuilla myynnissä 72 kuvan polyesteripohjaisia filmejä tavallisessa 36 kuvan kasetissa. Suosio ei ollut suuri. Olen jostain lukenut, että myös Polypan F olisi Ilfordin valmistamaa.
Vs: 150-metrisen bulkkirullan fyysinen koko? Tämänkin etiketissä lukee "entwickler: Ilford ID11", joten kytky lienee olemassa. Tuo 72 kuvan filkkarulla on aika kiinnostava. Pitänee ehkä testata paljonko tätä saisi maksimissaan ladattua yhteen kasettiin. Tosin sitten joutuu varmaankin kehitysvaiheessa leikkaamaan filmin keskeltä kahdelle spiraalille. Asiaahan voi vähän yrittää ennakoida kuvausvaiheessa ottamalla muutaman tyhjän ruudun 36. kuvan paikkeilla. Ehkä osittain tämän puolittamisongelman takia ei 72 kuvan filmit olleet myyntimenestys? Mulla on muutama puolikinokamera joilla kuvamäärää per rulla voisi sitten ihan kikkailun vuoksi kasvattaa edelleen. Tai no, onhan mulle päätynyt yksi Lomokino, joka tekee tavallaan neljäsosakinon kuvaa. Siinä sitten olisi jo 288 kuvaa yhdelle rullalle.
Vs: 150-metrisen bulkkirullan fyysinen koko? Olisi mielenkiintoista saada selville miten asia on. JW oli sitä mieltä että olisi ihan eri kamaa kuin PanF eikä toimisi tavallisella kehitteellä samoin - kuten edellä kerroin. Ehkä se oli ainoastaan juttua ilman parempaa tietoa, googlettamiseen perustuvaa. ("Niin, googlettamallahan asiat selviää: Polypan F on Lumiere shopin eli saku webpuodin "respool" kamaa 18 din polyester puhjaista filkka jonka nopeus on kehitteestä riippuen 25-64 iso. sanoisin että Belgian Agfa Gevaertin stuffea, samaa kuin Spur ja jotkut maco filkat" Vähän sellainen maku näistä sivuhuomautuksista tulee että turhaa hämmennystä. )