Tuossa mietin entisaikojen kuvausta ja havahduin siihen, että minulla on Zenza Bronica GS-1-kamerassa polaroidperä ja Fuji GX680-vehkeeseen sellainen olisi mahdollisuus hankkia. Kun en ole asiasta perillä, kysyn saako noihin nykyään täytettä, ja jos saa niin mitä ja mistä?
Vs: Polaroid? Jos ne käyttää type 100 eli peel-apart filmiä niin tota se syö http://www.telefoto.fi/tuote/487/3684/f ... c-10-kuvaa"]http://www.telefoto.fi/tuote/487/3684/fuji-fp-100c-10-kuvaa. Toi on aikalailla vika koska toi Fujin mustavalkosen valmistushan lopetettiin äskettäin. Mukavaa tavaraa, vastikään räpsin yhden paketin tota Mamiya RB:llä kokeilu mielessä ja lisää pitänee hankkia.
Vs: Polaroid? Näin on. FP-100C on ISO 100 -värifilmi, ja pian ainoa tämän tyypin filmi. FP-3000B:n lakkautus on suuri tragedia, mutta sitä tietysti saa vielä jonkin aikaa. Tänä keväänä pitäisi tulla vielä joitain eriä myyntiin. Filmit katosivat netistä melko lailla saman tien, kun uutinen lakkautuksesta tuli. Nyt sitten vaan pitää kuvata entistä enemmän FP-100C:tä, että kapitalisti ymmärtää kysyntää olevan. FP-100C:stähän muuten saa hauskan negatiivin talteen. Musta tausta vain pestään kloriitilla pois. Negan voi sitten skannata, ja pinnakkaisiakin voi tehdä helposti – mustavalkoiset onnistuvat hyvin, RA-4-värivedokset huonosti (jos joku on onnistunut, olen kiinnostunut suodatusarvoista).
Vs: Polaroid? Mulla on "legendaarinen" Polaroidin SX-70/ SLR 680 kamera, mutta eipä riitä rahkeet sen filkkojen hankintaan: http://www.telefoto.fi/tuotteet/487/filmit/pikafilmit/ yli 3€ kpl ja postikulut päälle Eipä tuon kameran jälki nyt ihan tuon arvoista ole, pitäiskö pistää myyntiin, kai noita Pola-addikteja vielä löytyy?
Vs: Polaroid? Lueskelin noista Fujin FP100C:n negatiivien "puhdituksesta", miten ootte homman hoitanu? Jossain ohjeissa neuvottiin harjaamaan mutta eikös siinä naarmuta negaa? Ja onko kukaan onnistuneesti vedostanu niitä mustavalko-kamoilla?
Vs: Polaroid? Olen puhdistanut vaikka kuinka monta FP-100C-negaa teippaamalla mahdollisimman tiiviisti lasi- tai muovilevyyn reunoistaan, pudottamalla mustalle pinnalle teelusikallisen kloriittia ja sitten siveltimellä pyyhkimällä pinnoitteen pois, lopulta juoksevassa vedessä. Lähtee varsin nopeasti ja helposti. Jos jää mustia läikkiä, ne voi ottaa erikseen pois samalla tavalla. Filmin tämä puoli ei helposti naarmutu. Emulsiopuoli sen sijaan on arempi. Jos vettä pääsee teipin alta tihkumaan lasin ja negan väliin, tulee mielenkiintoisia jälkiä reunoihin. Tosin olen pessyt FP-100C-negoja myös emulsiopuolelta; siitä lähtee irti jokin sinivihreä aine, mutta kuivuu melko normaalin näköiseksi sen jälkeen. Mustavalkopinnakkaisia puhdistetuista negoista saa helposti. Sen kun kokeilee. Voi joutua jyrkkyyttä säätämään, mutta mielestäni tulee ihan sävykkäitä ja kivoja, negasta riippuen tietysti. Värivedokset RA-4-prosessissa ovat vaikeampi juttu. En tiedä onko kukaan koskaan onnistunut siinä. Minä en ainakaan.
Vs: Polaroid? Kiitos ohjeista nyntti! Pitänee kokeilla jossain välissä. Ehkä jopa suurrennoksia vain onko siinä hankaluuksia?