Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ilford XP2 Super

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana pleppanen, 13 Heinäkuu 2009.

1. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36
    Heippa,

aioinpa ostaa Kodak BW400-mustavalkofilmiä (C41-prosessissa "keitettävä"), vaan eipä kaupasta löytynyt. Ostin sitten Ilfordin XP2-filmiä, mitä en ole koskaan käyttänyt.

Antakaa aloittelijalle kommenttia; mitä tykkäätte XP2:sta, miten se vertautuu BW400:n kanssa ja kannattaako sitä hieman ylivalottaa nimellisnopeuteensa nähden, valotuslatitudista kommenttia jne.

C41-prosessissa kehitettävään filmiin päädyin sen takia, että saan siitä kuva-cd:n liikkeen kautta pronto-pronto-vauhdilla, mikä ei hopeahalidifilmille olisikaan niin nopea juttu.

Ps. eipä muuten ollut mitenkään erityisen halpaa filkkaa. Mutta kerranhan tässä vain eletään...
    ;~)

2. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Ilford XP2 Super

XP2 voittaa mielestäni kodakin BW400:n mennen-tullen rae- ja yli/alivalotuksen siedollaan.
    Vedostuskokemusta ei ole kummastakaan, sen myönnän. Joten nämä kokemukset perustuvat kokonaan skannausmaailmaan.

3. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Tulevat kuvat muuten tehdään ihan jpg-pohjalta. Ei ole tarkoitus vedostaa itse pimiössä.

4. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Itse valotan tuon E.I. 200 mukaan (skannaan negat pääasiassa). BW400:n nähden sellainen etu XP2:ssa on että filmipohja on kirkas. Eipä noissa muuten isompia eroja mun mielestä ole. Tai oliskohan tuo XP2 hiukka jyrkempää? Hinnasta nyt on vaikea sanoa mitään kun et sanonut paljonko maksoit, oliko kyseessä 120 vai kinofilkka, ja mistä ostit. Mun mielestä ihan normihintainen värinega tuo on ollut silloin kun olen sitä ostanut (mistä on kyllä melko pitkä aika).

5. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Molempaa käytin aikanani, kun alkoi filminkehitys tympiä. Mielestäni Kodak oli rakeeltaan pienempää. Ilford helpompi vedostaa, koska siitä puuttui kodakin oranssinen (erilainen kuin värinegassa) pohjahuntu.

Piti yhtä näyttelyä vedostaa ja varsinkin sellaisissa metrikertaametrikuvissa olin todella kusessa tuon Kodakin loivuuden kanssa. Pienemmissä onnistui paremmin. Vedostelin silloin Ilfordin Multigradelle.

kapa

6. Vs: Ilford XP2 Super

kinoruutu itsevedostaen 30x40 kokoon ja hyvin kesti.
    200-400 valotus mulla. tykkään tästä filkasta mutta kallista joo.
    mutta kysymys kuuluu miksei vaikka fuji extra ja mustavalkokäännös pronto pronto?

7. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Tuotakin tuli mietittyä, mutta totesin lopputulemana, että ainakaan minulta mv-käännös ei suju niin pronto-pronto. Siksi päätin valita mv-filmin. Tuleepahan ainakin todellakin mustavalkoisena suoraan. Toisaalta olen Fujin XTRA 400-filmin harras fani. Halpa ja niin erinomainen filmi.

Filmikokona mulla on kino. XP2-rullasta pyydettiin 7,80 euroa, mutta tinkasin 6,00 euroon. Otin kymmenen kappaleen satsin. Eiköhän sillä päästä kokeilun makuun. Liikettä en mainitse, jotta en mainosta ilmaiseksi...

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Jos tavoitteena on skannattu kuva niin se Superia on mitä parhain matsku. Saa halutessaan sittenkin värikuvan, on valotusvaraa, eikä tartte maksaa niinkun jostain XP2:sta.

En usko että mustavalkofilkastakaan skannia suoraa tulee niin hyvin, etteikö kannattais opetella vähän kuvankäsittely jos tämä on se työnkulku. Silloin saa noista Superioista varmasti hyvää mustavalkojälkeä.