No, niin. Nyt se on sitten nähty livenä, lauottu, hypisteltykin ja sotkettu etsimet sormenjäljillä. Kaunis ja linjakas muotoilu ja oikein hyvä kädessä. Näyttää paljon hienommalta kuin kuvissa. Alkaa jotenkin hymyilyttämään "leicamiesten" kritiikki maailman eri foorumeissa. Monikohan on oikeasti nähnyt Zeiss Ikonin, puhumattakaan, että olisi tiiraillut etsimen läpi? Siis etsimen, joka on uskomattoman kirkas, aivan upea. M3 jäi kyllä pahasti toiseksi ja siinä nyt on yksi eniten kehutuista tähystimistä. Eikä syyttä. Sulkimen äänikin on paljon kuvailtua hiljaisempi, erilainen toki kuin Leicassa, mutta ei oikeastaan yhtään häiritsevämpi. Siinähän niitä tuli rinnakkain verrattua. Ja sen objektiivin viimeistely... 1/3 aukon himmennin asteikko ja silkinpehmeä tarkennus. Zeiss Ikon on selvästi kevyempi kuin Leica, joka on mielestäni vaikutti ehdottomalta edulta. Noin 900 grammaa (M3+50mm) vs. 670 grammaa (Zeiss+50mm). Noin on aika merkityksellisiä grammoja ja kameran omistaja totesikin, että vasta nyt ymmärtää, kuinka painava Leica on. Ensivaikutelma kuulemma on, että Zeiss Ikon kulkee mukana ihan huomaamatta. Siis hieman erilainen kamera kuin Leica, molemmilla on taatusti puolensa, mutta ihmettelen sitä hysteriaa ja paniikkia, miten tähän on viimeisen vuoden aikana suhtauduttu. No, ehkä siihen (paniikkiin) on ollut aihetta Itse en mittaetsin-Leicalla oikein oppinut kuvaamaan, yrityksistä huolimatta. Se saattaakin pelastaa siltä vaivalta, että joutuisi keräämään kuitenkin melkoisen rahasumman (oisko noin 2300 euroa 50 millisellä Planarilla). Mutta toisaalta..... vähitellen, muuta kalustoa karsien..... jne.... Täytyy lopettaa tää itsensä manipulointi. Mutta kokeilkaa ihmeessä, jos eteen tulee. Täytyy ruinata omistajalta kuva tähän ihmeteltäväksi.
Onhan se hienon näköinen, mutta itse pidän leican mekaanisuudesta. Paino on imo vain eduksi, varsinkin jos kuvailee hämärässä ja pidemmillä suljinajoilla. Leica MPssä on muuten kirkkaampi ja muutenkin kivampi etsin kuin monissa ajansaatossa himmenneissä M3ssa. M3:n etu on lähinnä sen vertaansa vailla oleva mittetsimen tarkkuus, ainakin mihin vielä tehdään laseja jne Itse tykkään leicassa eniten sen hienosta sulkimen äänestä, pienestä viiveestä ja liipasin tuntumasta. Näillä asioilla ei sinänsä ole mitään järjen kanssa tekemistä, mutta koska kuvaus olisi siitä riippunutkaan. Yleensä paras keino esitellä ihmiselle leicaa on antaa se käteen ja tuntea. Vielä kun zeiss julkaisisi 50mm 1,4 lasin.. Leican 50mm ASPH vaikuttaa kyllä täydellä aukolla melkoiselta lasilta. Kun vaan olisi rahaa siihen. http://kotisivu.dnainternet.net/jv298/temp/ADOX_CMS40_Synagoge_4000.jpg Täydellä aukolla ja käsivaralla tuo "testikuva"
Voi voi hintaa! Jos vaikka repisikin tuohon rahat, niin voisi joutua tyytymään Cosinan objektiiveihin..ja ehkäpä rungossakin sittenkin Bessaan...
Voisi sanoa että Zeiss Ikon melko samantyyppinen kamera kuin edesmennyt Konica Hexar RF, tosin kyllä vielä mielenkiintoisempi etsimestä johtuen.
Vs: Zeiss Ikon Oliko muilla näpläyskokemuksia kuin kto:lla? Ajattelin simplifioida nykyisen kalustoni Ikoniin ja 25mm biogoniin. Huomasin että nykyiselläkin kalustolla kuvaan vain 28-millisellä, ja tuntuis että laajempi pitäis olla. No 25mm ois Konicassa on moottori, joten eikös tuo toiminnoilta ole lähempänä kuitenkin M6:tta ja M7:ää - peukaloveto ja ttl jne. Onko jossain liikkeessä Helsingissä? Tai oisko täällä joku joka antaisi minun luoda pikaisen silmäyksen kameraan?
Vs: Zeiss Ikon eikös se just tää kamera ollu kun TStoorilla oli helsingissä ja belgessä vähän näpläsin, en oo mikään mittaetsinasiantuntija, leica on kiinnostanut jonkin aikaa, kaverilla on m6.. kyllä ihan asialliselta näytti eikä etsin huonommalta, tosin en tarkasti muista kun m6 pari kertaa hypistelly ja tuota sen kerran. mutta hyvä peli tuntu olevan
Vs: Zeiss Ikon Ikonilla tarkentaessa ei liiku se tarkennusjutska (mikä lie suomenkielinen nimi. perskuta kun ei osaa harrasteensa sanastoa kuin englanniksi nykyään :/ ) kehyksen kanssa parallaksivirheenkorjauksen myötä. Jos on tottunut sellaiseen mittaetsimeen, jossa se liikkuu mukana, niin saattaa aluksi näyttää kummalliselta, kun lähelle tarkentaessa "tarkennus-jutska" onkin yhtäkkiä ruudun yläkulmassa eikä keskellä... Hypistelin Ikonia joskus vuosi sitten EP-kamerassa kun olin hankkimassa kinokoon mittaetsinjärjestelmää. Laatupeliltähän tuo vaikutti. Päädyin kuitenkin M6:n, syyt lienee samantapaisia kuin Janilla. Ns. järkisyistä tärkeimpänä, nyt kun kamera on ollut käytössä erittäinkin pahoissa olosuhteissa nousee esiin luotettavuus. Kovan käytön myötä kasvanut luottamus M6:n kestävyyteen on tärkeä asia. Toisaalta, luultavastihan Zeiss Ikon olisi kestänyt saman käytön... Jos Leican valikoimasta olisi kiehtonut M7 enemmän, niin valinta olisikin ollut jo paljon vaikeampi. Niko
Vs: Zeiss Ikon Jep. Kiitos vastauksista. Pitää joskus ohimennessään käydä EP:ssä, jos siellä sattuis Zeissia löytyvän silloin. Olen käyttänyt nyt Contaxia suunnilleen 10 vuotta ja vakaasti aion Zeissin tarjontaa käyttää edelleenkin. Luotettavuus on toki tärkeä juttu, mutta ei se ole koskaan Contaxienkaan kohdalla ollut ongelma, eikä oma käyttöni mitenkään superrajua ole muutenkaan. En ajatellut aluksi koko asiaa, mutta tuo kevyempi painokin on kyllä hyvä juttu, koska kameraa kuljetan mukanani päivittäin ja matkoilla, luonnossa ja oikeastaan sitten ihan joka paikassa. RTS II:sta vaihdoin Contax G2:een, eikä sekään siirtymä mitenkään mahdottomalta tuntunut, joten viihdyn melko varmasti hyvin Ikon käsissä. Jäin kaipaamaan RTS:n hyvää käsitarkennusta, joten sekin palaa sitten käyttöön... Ei kyllä ole ollut G2:ssakaan mitään valittamista - tarkennus on toiminut luotettavasti ja sitä rataa. EDIT: Niin ja eikös tuossa Ikonissa ole itseasiassa leveämpi "mittapohja" kuin Leicassa? Kun joku sen mittaustarkkuuden mainitsi;-) Muistaakseni jossain luki että se ei sitä leveämpi voisi enää ollakaan tai jotain siihen suuntaan.
Vs: Zeiss Ikon "Leica has an effective baselength of 49.86mm for the M2/4/5/6 and 58.863 mm for the HM series." --"the physical base of ALL Leica bodies from M1 over the M3 to the latest M6 is identical (69,25mm)" Joo M3:ssa on vähän leveämpi mitta. Zeiss: "0.74x magnification finder with built-in diopter correction & large "high-eyepoint" eye-piece, A long(ish) ERB of 55.9mm (working off a physical base-length of 75mm)"
Vs: Zeiss Ikon Bessassa on Ikonia aina tavalla kapeampi, mutta jääneekö ainoaksi hintaeron katteeksi?
Vs: Zeiss Ikon Ei taida EP:ssä olla enää. Itse todistin viimeisen ikonin myyntiä. Taisi samalla mennä viimeinen uusi linssikin, se 25-millinen. Itse ostin tokavikan, 28-millisen. EP ei käsittääkseni tilaa niitä lisää, koska markkinat on niin pienet. Keskittyy saksalaiseen. Eikä maahantuojakaan ole kai ymmärtäväisin mahdollinen. Alle 35-millisten linssien kanssa on noissa mittaetsinkinoissa se ongelma, ettei ne tahdo tarkentua alle puolen metrin. Niinpä munkin 28 biogonissa on lähimmät kymmenet sentit heitettävä näppituntumalla. Ja jos 25-millisen haluaa, niin tällä hetkellähän ei siihen löydy kehyksiäkään, joten erillisen etsimen joutuu hankkimaan. 28-millisille on, mutta niiden ympärillä ei taida paljoa tyhjää tilaa olla, joten arviointikin on vähän hankalaa. Ehkä sillä Leican laajemmalla etsimellä, olikos se nyt .54 tai jotain. Ikonin kehyksistä en tiedä. Bessalla laajin on (toistaiseksi) 35, josta vielä jotenkin arvioi 28:n. R4:hän on tulossa, ja siihenhän pitäis tulla laajin etsin koskaan. Freimit vissiin jostain paristakymmenestä neljäänkymmeneen tai jotain - kattokaa cameraquestista.
Vs: Zeiss Ikon Bessa T:ssähän on mittaetsin jopa M6:n standardietsintä (.72) tarkempi, koska siinä on 1,5 kertainen suurennus. Se etsin on yksi tarkimpia koskaan tehtyjä. Mutta onhan siinä tietty miinuksensa. Jotkut tykkää Bessasta jopa Leicaa enemmän. Leican laatu on silti ymmärtääkseni edelleen ylittämätön, nyky-Zeissia myöten.
Vs: Zeiss Ikon Zeiss Ikonin ja Bessan vertailun voisi kyllä lopettaa. Käyttäjälle niissä ei ole juurikaan yhteistä, epäilen löytyykö kuorienkaan alta samoja osia... Eri kamerat. Irralliset etsimet, ainakin 25/28mm, ovat erinomaisia. Ei juurikaan vääristymiä ja nehän suorastaan vahvistavat valoa. Valitettavasti esim. G-Contaxin irtoetsimet ovat laadultaan kaukana noista. 25 millinen on erinomainen objektiivi, ainakin kaverin käsissä. Ja vaikka 50mm Planar on "teknisesti" loistava, vaihtoehto C-Sonnar 1.5/50mm tekee niin klassisen kaunista jälkeä, että kannattaa ihmeessä harkita - jos se viimeinen resoluutio ei ole tärkein haettava ominaisuus.
Vs: Zeiss Ikon EP-kamerasta hankin marraskuussa ZI:n ja tyytyväinen olen ollut. Leica-kokoemusta minulla ei sinäänsä ole. Kaupassa olen Leicaa vähän kokeillut ja voisin sanoa että etsin on ZI:ssä parempi - "valoisampi", eikä "niin ahdas". Kamera alivalottaa hieman "saksalaisen" mallin mukaan (eli +0,6 vakiona minulla). Voin siis vain suositella jos haluaa tarkan, luotettavan ja hyvällä etsimellä varustetun mittaetsimen. Ja kyllä! Belgessä se oli mukana ... Tässä Voigtländerin 35 mm Ultronilla ja joko CV:n 21 tai 15 mm http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=57.140
Vs: Zeiss Ikon Hieman offtopicointia, mutta kysympä kun näyttäisi olevan Bessatietäjiä paikalla. Miten Voigtlanderin objektiivit toimivat väridialle, terävyys, värientoisto, kontrasti? Erityisesti kiinnostaisi 25/4 snapshot skopar ja 75/2.5 color heliar. Kaipaisin summittaista vertailua esim. kiinteän polttovälin Nikkoreihin 24/2.8 af-d ja 50/1.4 af-d.
Vs: Zeiss Ikon Olen käyttänyt diafilmiä ja CV laseja jonkin verran, mutta ei varmaankaan tarpeeksi (jotta voisin lausua jotain järkevää). Postaamani linkin takana olevat kuvat taitaa sittenkin olla juuri 75 mm color heliarilla otettuja eikä Ultronilla. Pidän color heliarin kontrastista ja terävyydestä ja jos olisi pakko valita yksi niin se olisi kyllä se!!
Vs: Zeiss Ikon Eli voi vertailla esim. Coca-colaa, Golden Cap -siideriä ja Budějovický Budvar Premium Dark Lageria koska ne tehdään samassa tehtaassa Keravalla? Nykyaikana ei ole niinkään väliä että kenen omistamassa tehtaassa mitäkin tehdään. Kaiken avain on tuotteen suunnittelu ja laadunvalvonta. Jos laadunvalvonta toimii (esim. Zeiss valvoo), niin silloin kaikki tehdään tosiaan Zeissin laatukriteereihin, ei Cosinan - se on vain välikappale tässä prosessissa. En ota kantaa siihen millaiset kriteerit ovat kelläkin, koska en heidän toleransseistaan tarkemmin tiedä. Joitakin linssejähän ei Cosina pysty kokoamaan rajoittuneen teknologiansa vuoksi, joten ne Zeiss valmistaa itse Saksassa. Yleensä laatua kasvatettaessa toleranssit pienenevät, jolloin epäkuranttien tuotteiden osuus kasvaa, ja siitä seuraa hinnankorotus, koska tuotantohinta on korkeampi. On kalliimpaa tehdä 100 tiukkoihin toleransseihin sopivaa kameraa joiden rakentamiseen on kulunut vaikkapa 200 kameran osat, kuin rakentaa 180 joten kuten toimivaa kameraa. Hinta nousee. Kyllähän se kertoo jotain, että Zeiss ei teetä kaikkea siellä - jos laatu olisi sama hankalimmissa osissa, niin silloinhan Cosinan pitäisi teettää omia osiaan myös Zeissilla, että niitä voisi vertailla. Yksinkertaisemmissa osissahan asialla ei ole merkitystä, koska missä tahansa nyrkkipajassa pystytään joku metallivalu tekemään. Se, moniko osuu toleransseihin ja kelpuutetaan mistäkin tehtaasta on eri asia. Ah... ISO14000, ISO14001.
Vs: Zeiss Ikon Ah? Onko ympäristöjärjestelmällä paljonkin vaikutusta tämän tehtaan eri kameratuotteisiin? ZI:ssä vähemmän kierrätyskelpoista materiaalia, vaiko Bessassa ehkä ympäristömyrkkyjä? ;-) Vai viittako nyt Keravan ympäristöongelmiin tai ehkä -mahdollisuuksiin? ;-D
Vs: Zeiss Ikon No joo, tehtiinhän Uudessakaupungissakin sekä Poxtereita että Ladoja vierekkäin, joten alihankintana voi tosiaan tehdä monenlaista. Minulla on vain ollut se käsitys että Cosina on hommannut itselleen oikeudet näihin merkkeihin, eikä ne siis olisi varsinaista alihankintaa.