Vs: 120-filmin kehitys Mansessa ei ole vuosiin diaa kehitetty ja muittenkin suhteen alkaa olla nihkeetä. Kannattaa viedä johkin sivummalle jos 120-filmejä kehittävän puljun sattuu sieltä löytämään. Kyllähän se usein koneissa mahdollisuutena olis. Ehkä suosiolla paras on kuitenkin joko a) kehittää itse tai b) lähettää Who's Next Labiin Helsinkiin, koska jos joku kerran vuodessa kehittää rullafilmiä niin ei luultavasti pidä leveempiä linjastojaan kunnossa jne... Ei se ole vaikeaa värinegoilla eikä diallakaan. Ainakaan jos ette vain testitauluja ammu tarkoituksena tarkastella niitä väridensitometrilla.
Vs: 120-filmin kehitys Hey! Kehittelin tuossa ekan 120:sen filkan ja filmillä kuvat näyttää varsin hyvältä, mutta scannaus taisi mennä hivenen pieleen. Mitenkähän tuo mahtaa olla, scannaako "who´s next" 120:set filkat myös, vai kehittävätkö ainostaan?
Vs: 120-filmin kehitys No hey! Skannausta on helppo hioa, jos on kohtuullinen skanneri ja oman koneen käyttöjärjestelmään istuva skannausohjelma -- joko skannerin mukana tullut tai erikseen ostettava. Skannauslaatu riippuu siis paljon skannerista ja ohjelman tarjoamista asetuksista. Ja toki skannatut kuvat saattavat vaatia myös Photoshopia, mitä itse pyrin välttämään viimeiseen asti. Moni taitaa pitää Photoshopin rajaa siinä, mitä vedostaessa pystyisi tekemään, mistä minulla taas ei ole mitään käsitystä.
Vs: 120-filmin kehitys olisikos ihmisillä suositella jotain passelia skanneria hintaluokassa pari sataa? Kyllähän tuo jo parilla kymmenellä filkalla makselee itsensä takaisin. Vai saako pariin sataan mitään laadukasta?
Vs: 120-filmin kehitys Canon 8800F (tälle taisi tulla seuraajakin?) ja Epson V500 sujahtaa tuohon hintaan suurin piirtein. Kumpikin osaa skannata keskikokoon asti ja harjoittelulla ja säädöt etsimällä saa ihan hyviä lopputuloksia. Seuraavat mallit (Epson V700, Epson V750) maksavatkin sitten satasia enemmän.