Olen kokeillut josko jobolla saisi aikaiseksi tasaista laakakehitystä yhdistelmänä Rodinal 1+50 ja Efke pl 25M (adox chs 25 art). Yllättäen tulokset eivät olekkaan olleet niin suoraviivaiset kuin luulin, ts. pyörivä purkki ei ole toistaiseks tuottanut hyvää tulosta, parempaan pääsen Patersonin Orbitalilla, allaskehityksellä ja nyt myös dip'n'dunk-kehityksellä kehitteen ja filmin pysyessä samana. APUG-puolella sain vinkiksi suuremman pyöritysnopeuden joka tuntui vähän parantavan, mutta silti jälki ei tosiaan ole tasainen edes silmämääräisesti tarkasteltuna (4x5 -nega on valoitettu tasaisen keskiharmaaksi).Ehdoteltiinpa sitäkin että Rodinal pitäisi korvata jollakin vakaammalla kehitteellä, kuten tuoreistettavalla xtolilla.. Hmmm.. joooh. Laakajoboilijoille kysymys: Oletteko käyttäneet rodinalia, oletteko saaneet tasaista jälkeä ja jos niin miten? Mulla yhdistelmänä "omatekemä" pyöritys-alusta (liikkeen pitäisi kuitenkin vastata aika hyvin jobon omaa), 2523-tankki ja 2529(n)-spiraali, 24 astetta, se rodinal 1+50, 4:30 ja esikostutus. Jälki kelpaisi ehkä kuvaan jossa ei ole mitään suurta tasasävyistä pintaa kuten taivasta. Ehkä joillekin myös siihen mutta mulle ei. Kyllä tuolla pyörivällä purkilla pitäisi jotakin etua saada käsin altaassa huljutteluun nähden..
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? kokeile 1:25 tai enemmän tavaraa purkkiin? Muistan jostain (voi olla väärinkin) että rodinal laimeahkona hapettuisi nopeasti kun käytetään jatkuvaa veivausta.. toisaalta 4min ja risat ei oo kovin pitkään... ollu itellä epätasaisuus ongelmia chs25 ja rodinalin kanssa, mut jos muuten toimii..? Anders ps. kokeilitko jo pyro+chs25?
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Pyrolla on mullakin tullut ihan tasaista jälkeä. Rodinalia en saanut toimimaan sitten millään. Eipä tainnut nyt tohon kysymykseesi paljon auttaa, mutta luulen että toi kehitteen vaihto voipi olla se helpompi tie.
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Onko se laaka tasaisesti eli purkin suuntaisesti siellä? Jos se on sillai banaanina niin se kasto on voimakkaampi ja pidempi päissään...
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Altaassa olen kehitellyt ja tasaista jälkeä on tullut.Kaipaan kuitenkin purkkikehitystä helppouden takia.t kimo
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Okei, eli tosiaan vaikuttaa että rodinal itse kehitteenä ei oikein sovi rumpukehitykseen. 1+25 menee jo niin tuhdiksi että kehitysajat alkavat olla vaikeita hallita (kun joutuu vetelemään 24 asteessa), joten pyrocatin puoleen käännyn. Rodinalia nyt olen kokeillut lähinnä koska sitä mulla on paljon, se on äärihalpaa joten sitä on helppo myös käyttää verrokkikehityksissä. Esimerkiksi dippi-kehitys syö heti 1,4 litraa kehitettä - ei ihan xtolia viitti käyttää mutta rodinal menee helposti. Miksei Pyrocattikin... Kohtahan pääsenkin tilanteeseen etten enää käytä kuin xtol, d-23, pyrocat-hd ja emofin tms. satunnainen jos rodinalista hiljalleen luopuu. Hyvä vain kun kehitteet vähenevät. Pyrocat toiminee hyvin chs 25 Art:n kanssa päätellen siitä että olen kehittänyt chs 50 art:n (joka on käsittääkseni hyvin samankaltainen) sekä chs 100 art:n aina pyrocatilla.Tosin vain perinteisenä allaskehityksenä ja sitten tuolla Orbital-härpättimellä.
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Googlettamalla ainakin selvisi se, että hapettuminen on monen pelko rumpukehityksessä rodinalin kanssa. Yksi lääke on ollut kehitemäärän kasvatus. Kun jobo suosittaa noin 300ml (oliko 270ml tarkka lukema?) niin 2523-purnkukkaan 600ml ja pyörimään. Tasaista on tullut niin moottoroidusti kuin kotitekoisten rulla-alustojen päällä käsin pyörittelemällä. Mutta ennenkuin lähden noihin oljenkorsiin niin katsotaan mitä tuttu pyrocat-hd antaa. ps. mielenkiintosta että RA-4 -kehitykseen tarkoitettu Paterson Orbital antaa ihan hyvää tulosta rodinalillakin. Sensijaan XTOL 1+1 ja Hp5+ on tuolle ongelmallinen reuna-alueiden suhteen. Reunoilla tuppaa tiheys välillä kasvamaan.
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Ite en näe enää mitään syytä käyttää rodinalia chs25:n kanssa, kokeiltuani pyron kaltaista tanolia. Anders
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Jobon laakatankin kylkeen präntätty nestemäärä ei ainakaan minun vähäisten kokemuksieni mukaan pidä paikkaansa. Sillä nestemäärällä tulee epätasaista jälkeä ID-11:llakin. Kun nostaa määrän litraan, niin jälki tasoittuu... tämä näin 4x5 ja jobo aloittelijan kokeilujen tuloksena.
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Itse olen kehittänyt FP4+ ja Rodinal 1+100 noin 17 min ja joka kerta on tullut tasaista. Lisää siis kehitysaikaa, niin jäljet kyllä tasaantuvat. Laimennussuhdetta korjattava vastaavasti. E-6 kehityksessä on joskus ollut ongelmia, jos neste ei mene purkkiin riittävän nopeasti. Tässä on auttanut, että kaadan nesteet purkkiin purkin pyöriessä. Minulla 3005 purkki pyörii 21 rpm. Kehitettä käytän 500ml eli 100ml per 8x10". First developer kehitysaika 7min eli huomattavasti lyhyempi kuin Rodinalilla. Esihuuhtelua en ymmärrä lainkaan. Miksi sitä pitäisi tehdä. Eikö se ole pelkkää vettä.
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? parhaat Fuji E-6 diat tuli VAIN kunnon esihuuhtelulla ja filkan/ kehitteen temperoimisella. Aikanaan...
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Laakoja aikoinani kehittelin käsin pyörittämällä Jobon purnukassa. Purkki koko ajan vaakatasossa ja puolillaan nestettä. Heilutuksen aikna sellainen kahdeksikon muotoinen kiepahdus. Esihuuhtelu oli aina mukana, siis pelkällä vedellä. Ilman sitä sain aikaan laimuja. Filminä aikoinaan mainio Agfan 200 ASAnen ja sitten, kun se lopetettiin, niin 100 ASAnen ja Kodakin TRIX. Kehitteenä ID-11 (kertakehitteenä 1+1). Esihuuhtelu tasoitti kehitteen syöksyä emulsioon. kapa
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Rodinalin 1:100 suhteella olen kehitellyt laakoja ADOX:n 50/100:sta CHS:ää sekä muita, olen aina tehnyt litkua vähän enemmän kuin mitä purkin kyljessä sanotaan. Välillä olen kehitellyt sen 12 laakaa sellaisessa paperille tarkoitetussa purkissa ja siinä kun ei ole kunnon ilmoitusta paljonko sitä kemiaa pitäisi olla, niin olen mitannut tankkiin reilun mitan (vettä yli puolen väliin). Ihan hyvää jälkeä on tullut, olen sen 15% pudottanut aikoja, jatkuvalla pyörityksellä mennään.
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Oletko koskaan törmännyt tuossa keskustelussa: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,35114.msg332081.html#msg332081 esille nostettuihin ongelmiin CHS 50 ja CHS 100 -filmeillä?
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Hjälp! Luin kateellisena kuvauksia ongelmattomista kehitysprosesseista .... Ne harvat mustavalkoiset neljävitoset mitä on tullut otettua, hoidin aiemmin "taco-menetelmällä" Patersonin tankissa. Jälki: erinomainen. Sitten hommasin suurempia negamääriä varten laakahommiin sopivan Jobon tankin 2523. Käytössä Ilford Delta 100 + Rodinal 1:25-1:50. Kokeilin ensin perinteistä manuaali-inversiota runsaalla liemimäärällä. FAIL. Siirryin pyörittämään tankkia itsetehdyllä alustalla. Pyöritys manuaalisesti kampipyörän avulla 30 sek suuntaansa noin 30 rpm. FAIL Lisäsin kierrosnopeudeksi 70 rpm. FAIL Vaihdoin kehitteeksi ID-11. FAIL Aina tuloksena epätasainen kehitys: yleensä yhden negan toinen pää pituussuunnassa tumma ja osa negoista ihan tummia. Negoja tankissa 2-4. Filkassa ja kaseteissa ei ole käsittääkseni mitään vikaa. Seuraavaksi kokeilussa pyöritys ainakin aluksi 15 sek suuntaansa. Vai onko parempia ideoita ?
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Vähän tuntuu että puheet Jobon ylivertaisuudesta ovat vailla katetta.. Värikehitykset siinä onnistuvat, mutta oma näppituntuma onkin ettei värikehitys ole niin nuukaa kuin mustavalkoinen (vaikka yleinen luulo onkin toisin päin). Ehkä sävyistä tarkkana oleva E-6 tuotekuvaaja tarvitsee jo eriluokan tarkkuutta. Mutta joboon, en mäkään ole saanut millään mv-kehite + filmi -yhdistelmällä tasaista jälkeä. Aina joku alue yli- tai alikehittyy. Samat kikat käyty läpi kuin Polyfemos kertoo. Ei vaikuta kierrosnopeudet, ei mitkään. Kai noissa purkeissa sitten pitää vaan virtausten onnistua sopiviksi ja kuun olla oikeassa asennossa - tai sitten jobo-käyttäjät eivät vain ole nähneet tasaista negaa koskaan eivätkä osaa siksi huomata vikaa? Ranking (millä saa parhaiten tasaista): 1) käsin altaissa 2) Paterson orbital (ongelmana lähinnä joillain yhdistelmillä lievä reunan ylikehittyminen) 3) Dippailu 4) Jobo Mun onni on se, että alun perin jo hankin jobot värikehityksiä silmälläpitäen vaan olisihan se ollut kiva jos niitä voisi käyttää myös mv-työskentelyssä.
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Ilmeisesti noissa perus joboissa on oikeasti jotain virtaushäikkää, koska vaativammille asiakkaille oli olemassa expert sarja, jossa ois optimoitu virtauksia. Omaa kokemusta ei experteistä ole, kun ovat julmetun hintaisia.. Voi tietty olla että kun siirrytään isompiin filmikokoihin, kehitteen virtaaminen pöntössä on kriittisempää kun pienemmillä. Onhan sulla ne mustat siivekkeet siihen "spiraaliin" käytössä? Esihuuhtelu? Itelläkin kyllä tullu epätasaista just tolla 25xx:lla ja rodinalilla, manuaali inversio combolla, ja just se et yhteen päähän tai reunasta, feidaten sieltä missä nega on urassa.. Ilmeisesti myös spiraalilla on väliä, esim vanha 2509 on heikompi tässä suhteessa kuin uudempi 2509n, en tiedä itse miten ne eroaa. Kun noi nyt on tarkoitettu jatkuvaan pyöritykseen, niin mitä jos pyöräyttäis pönttöä sen mitä ranteet antaa myöden (1/2 kierrosta) inversion päälle? Anders
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? Omasta jobosta en tiedä muuta kuin että 2509-sarjaa, mitään siivekkeitä siinä ei ole. Joko eivät tulleet edelliseltä omistajalta mukana tai sitten kyseessä on se parantamaton perusmalli. Mutta totta että joboista liikkuu paljon tarinoita jotka puoltavat expert-rumpua ainoana kunnolla toimivana.
Vs: Jobolla tasaista jälkeä? En ole aina kehitellyt laakoja jobolla, olen myös standia kokeillut 1:200 2h, pari kertaa alussa ja keskivälillä pyräytystä kun on ollut muuta hommaa, eikä ole ollut aikaa olla kytiksellä koko aikaa. Muutaman kerran ihan normi tavalla kehitellyt myös ennen joboa. Saa niitä mun negoja tulla kattelemaan, ja kertoa sitten mullekin mikä niissä on pielessä