Terve, Uutena filmikeskarin omistajana olisin kysellyt onko jossain mahdollista kehittää noita 120-filmejä mielellään pääkaupunkiseudulla. Itse litkujen kanssa pelaaminen ei vielä näin alkuun innostaisi. Lisäksi kiinnostaisi saako jossain myös scannattua filmit digitaaliksi ja toki parasta olisi jos sekä kehitys ja scannaaminen onnistuisi samassa putkassa. Myös hintatiedot kiinnostaa. Kovasti kiitoksia tulevista vinkeistä!
Vs: 120-filmin kehitys Who's next lab Helsingissä kehittää värinegaa ja diaa. Tässä liikettä koskeva ketju, monet tuntuvat tykkäävän, itse en ole kokeillut. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,37247.0.html Turussa on Paijula, muuten taitaa olla kehittäjät vähissä. Jos kuvaat mustavalkoista, kannattaa kehityssettiä harkita, on sen verran suoraviivaista touhua.
Vs: 120-filmin kehitys Eikös aika moni puoti lähetä ne suoraan jonnekin Eirille tms. kehitettäväksi ja skannattavaksi, kuten vaikkapa keskarikoon diatkin? Ainakin Lahdessa niin. Eli moni ottaa vastaan ja toimittaa eteenpäin, harva tekee itse. Minäkin suosittelen itse kehittämistä, on hauskaa.
Vs: 120-filmin kehitys Who's Next Lab tekee vain negoiksi asti. Skanneria siellä ei valitettavasti ole. Fotoyks Fredalla tekee rullafilmit negoiksi ja skannaa ne CD:lle.
Vs: 120-filmin kehitys Meikäläisellä on ainakin niin huonot kokemukset tuon puljun skannaus/kehitys/vedostuslaadusta että kehottaisin välttämään. Noin muutenkin huomattavasti paremman skannausjäljen saa yleensä itse skannaamalla (poislukien kalliit ammattilaitteilla tehdyt skannauspalvelut kuten esim. Dialab). Myös nykyisillä tasoskannereilla saa yllättävän hyvää jälkeä aikaan kunhan pitimet on saatu tuunattua oikealle korkeudelle. Vaan onhan tuosta itse skannailusta vaivaa.
Vs: 120-filmin kehitys Pelkkään kehitykseen minäkin suosittelisin who's nextiä. Ja jos kehityttää MV:tä, niin suosisin noita c41 -prosessin meneviä filmejä. (esim Kodak BW400CN). Jälki on tasaisempaa. Skannaaminen on hankalampi. Siihen en osaa ketään suositella. Skannaan itse omani. Alle parinsadan tasoskannerilla saa ihan riittävän hyvää jälkeä, mutta onhan siinä se skannaamisen vaiva. Tässä juuri samalla skannailen Epson V500:lla Pentax 6x7:lla kuvattuja lomakuvia. Jos negapitimet olis paremmat, ni tätä tekis lähes mielikseen, kun ruutuja on aika vähän.
Vs: 120-filmin kehitys Mun filkat kehittää tunnin kuva. En tiiä onko kaikissa konetta jolla 120 filkka onnistuu mutta käy kysymässä.
Vs: 120-filmin kehitys Noissa edullisissa labraskanneissa on se juttu, että se pitää tehdä nopeasti, ettei "liukuhihna" ole sen skannaamisen takia niin pitkään seis etteikö seuraavan asiakkaan kamoja voitaisi jo ajaa sisään. Jälki on sitten mitä on. Sitten kun haluaa hyvää, sen tekee joku erikseen "käsityönä" ja sehän maksaa.
Vs: 120-filmin kehitys Kyllä tosi moni filmiä kehittävä pystyy myös kehittämään 120 rullafilmiä. Varsinkin nää isommat puljut pääkaupunkiseudulla, ei välttämättä jokainen tunnin kuva pysty tai sitten jaksa/osaa. Kannattaa kuitenkin suosia sellaisia liikkeitä joille se on rutiinia, jotta on ne leveemmätkin linjastot jotenkin kunnossa etkä esim. saa keskelle kinofilmin levyistä rantua kun on jääny puhdistamatta... (näin on kuulemma käyny eräässäkin "PRO" liikkeessä) Tässä lista sellaisista labroista, jotka myös diafilmejä kehittävät. Varmasti hoituu hyvin myös perus 120 kehitykset ja varmasti sellaisia on muitakin jotka sen osaavat värinegalle: E-6 kehityksen saatavuus - Suomen Valokuvahistoriallinen Yhdistys ry
Vs: 120-filmin kehitys Kehottaisin mahdollisimman nopeasti vain ruveta kehittämään itse. Ostin vastikään oman pikkuisen Jobon jolla toissapäivänä kehitin ekat 12 värikeskarirullaa. Hetkihän siinä homman alottamisessa meni (varsinkin kun Jobon termostaatti ei vaikuta toimivan ihan niinkuin pitäisi) mutta prosessin lähtiessä käyntiin työ eteni mukavasti. Meneehän siihen aikaa mutta itse kehittämällä säästät rahaa ja hermoja skannausvaiheessa (jonka myöskin luonnollisesti teet itse, koska sekin on hauskaa) koska itse kehiteyt filmit ovat naarmuttomia ja suoria, eli helppo ladata skanneriin. Skannasin noista rullista 15 ruutua ja yhtä ainoata jouduin hiemain prikkailemaan. Fotoykkösessä taitavat pestä kehityskoneen asiakkaiden filmeillä. Skannauslaatu on myöskin aika kauheeta. Jos kuvaat mveetä kehitä myös itse, voit vaikuttaa kuvien lopputulokseen vielä kehitysvaiheessa. Mv kehitykseen et tarvitse kuin purkin ja pari spiraalia, ne ei vie kotona paljoakaan tilaa.
Vs: 120-filmin kehitys Telefoto Liisankadulla on myös yksi vaihtoehto. Hinnat on muistaakseni jotain alle 4 euroa/rulla. Palveluntarjoaja tässäkin kai Eiri.
Vs: 120-filmin kehitys Varmaan se, että naarmuttomia ja suoria negoja on kivempi skannata kuin naarmuisia ja vääntyneitä? Itse suosittelen kokeilemaan mv-kehityskokemuksen kertymisen myötä myös väriprosesseja kotioloissa. C-41 on ainakin helppoa, E-6 vaatii vähän enemmän yritystä.
Vs: 120-filmin kehitys Aseman kuvapiste asematunnelissa: 120:sen E-6 kehitys 7,- Hyvässä lykyssä saman päivän aikana (jos oikeat henkilöt paikalla)
Vs: 120-filmin kehitys Saas nähdä miten mun käy kun muutan Berliiniin. Olen E-6-hommissa poispilattu kun saan normaalisti samana päivänä 6 eurolla aivan täydellisen virheetöntä rullafilmikehitystä toistaiseksi nykyisessä piskuisessa kotikaupungissani Turussa. Plussat: Fotoimpex on nurkan takana Miinukset: Ei vielä tietoa miten E-6 hoituu, jos ei hoidu niin alan tehdä itse, ei se voi vaikeaa olla koska C-41 on kuulemma mahdotonta kotioloissa kunnes kokeilee itse ja huomaa että se on ihan helppoa. Ja koska väitetään että E-6 on vaikeaa, niin tällä logiikalla senkin on pakko olla itse asiassa helppoa.
Vs: 120-filmin kehitys Eiköhän sieltä löydy _hyviä_ kehitysmestoja useampikin vrt. Helsinki 0,5milj. (tarjolla vain WhosNextLab) - Berliini 3,4 milj. Tosin jos oot ainoa joka siellä kuvaa E-6:sta niin homma voi olla kusisempi ;D
Vs: 120-filmin kehitys Memhardstrassella ihan Alexin vieressä ainakin on Jet Foto jossa teetettiin jotain värinegoja nyt kesällä. Niillä oli ovessa muistaakseni jotain rullafilmeistä.
Vs: 120-filmin kehitys Entäs Mansessa? Itse hain juuri 3 rullaa kehityksestä kallioniemeltä: 9,90 rulla. Pari vuotta sitten oli aina 5e/rulla. Mistähän kiikastaa, homma tuskin on miksikään aiemmasta muuttunut :S Saako Mansesta vielä kohtuuhintaan?