Kinokoossa olen oppinut että linssin millit vastaa suljinaikaa niin ei tule tärähtäneitä kuvia...tähän tapaan.....jos linssi on 50mm suljinaika maksimissaan 1/50 ja jos on 35mm linssi suljinaika on maksimissaan 1/35. Vaikuttaako formaatin koko asiaan? Mulla on ihan uusi 6x9 folderi ja siinä on suljinajat 1/25 1/50 1/100. Tää tais olla ihan tyhmä kyssäri mutta nyt just ei leikkaa mitenkä tää menee.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Kameran peili se tärähyksen yleensä aiheuttaa. Leicalla saattoi paukutella ihan huoleti 1/15 sek 35 mm optiikalla. Rolleiflexillä 1/30 osalla, 80 mm linssi ja mamiya 6 1/30 75 mm linssi. JOten ainakin mun kokemuksen mukaan kameran malli vaikuttaa. T Jukka
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Tietty filmin nopeus vaikuttaa kokonaisuuteen ja herkällä filmillä saadaan ne suljinajat nopeimmiksi. Ihan oikein kuten Jukkis sanoi että peili vaikuttaa. Tossa folderissa on keskussuljin vai mikä se onkaan. Taitaa olla joku kaksilehtinen hässäkkä. Niin se on varmasti vähemmän tärähtävä kun peilin kanssa. Mietin vain että oisko toi 1/25 suljinaika vielä käsin otettavissa?
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Juuri ja juuri jos on vakaa käsi ja hyvä tekniikka. Mulla on wanha laatikkokamera, jossa on kiinteä 1/30s suljinaika ja kyllä sillä kohtuuterävän kuvan saa jos oikein keskittyy. Lankalaukaisin auttaa paljon käsivaraltakin kuvattaessa.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Ok, eli ISO400 filkalla voi vetää "huoletta" 1/100 ajalla 50mm objektiivilla. Mä olen yrittänyt aina pitää suljinajan mahd. lähellä filkan nopeutta. Olen lukenut jostain "väärää" tietoa siis.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat No herranen aika...anna linkki hyvä mies. Ei kukaan kerkiä joka hetki kaikkia ketjuja lukemaan ja etsimään. Toi hakutoimintokaan ei ihan parhaimmasta päästä täällä laukussa ole.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Digikuvauksen puolella ekalla sivulla tuo vielä näkyi olevan. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,83074.0.html Katselin että hyviä huomioita sinne oli kertynyt. Kuvakulma ratkaisee joten nyrkkisääntö voidaan muuntaa siten eri filmikokoihin tyyliin pikkuteleillä sama käsivara-aika ja normaaleilla sama. Laukaisutekniikkaa ja laukaisun onnistumista ei voi liikaa korostaa kun kuvataan suljinniopeuden riskirajoilla. Osasuurennos tai vedoskoon kasvattaminen vaikuttaa myös asiaan kasvattaen terävyysvaatimusta. Kyse on myös omasta näkemyksestä riittävästä terävyydestä.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat No herranen aika, enhän minäkään voi muistaa kaikkia linkkejä. Saman hakutoiminnan varassa ollaan. Kunhan annoin vinkin, että asiasta on juuri ollut keskustelua, jos vaan kiinostusta riittää ja viitsii etsiä.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Ilmeisesti isompi formaatti antaa isomman suljinajan mahdollisuuden mutta sitten se kuvakulma joka vaikuttaa onkin jo taas eri juttu. Ymmärsin senkin että jos kuvat on vain pinnakkaiskokoa riittää pidempi suljinaika kun että niitä kovasti suurentelee. Kaipa se on vain tehtävä yksi filkkarullallinen testikuvia eli kahdeksan kuvaa. Eiköhän se tuolla selviä. Mä kerron sitten kokemuksia.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Ymmärsit tavallaan oikein: suurentaminen suurentaa myös vedoksessa näkyvää tärähdyksestä syntynyttä epäterävyyttä.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Tuon folderin linssin millit on 105mm eli onko se normaalia suppeampi, vai normaali kuvakulmaisesti näyttävä? Muistelen että 6x6 negalle on 80mm normaali kuvakulma näkymä, eli sama kun kinolla 50mm. Tuossa toinen sivu kasvaa joten se ottaa laajemmin jne. Pitää olla inssi että näistä saa selvyyden.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat (Ei, vaan pitää yksinkertaisesti katsoa etsimen läpi, näyttääkö näkymä "normaalilta" vai sitä laajemmalta vai suppeammalta...)
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Sanoo mies joka ei ole tainnut koskaan tuollaisen viimevuosisadan alun folderin etsimestä katsoa koska siitä ei kyllä nää oikeastaan yhtään mitään, jos sitäkään. Siitä pikkuisesta prismasta tihrustaen voi vaan päätellä kuvaako eteen tai taaksepäin.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Laskin pikasesti 6*9 negan, oikeasti 56*82mm lävistäjän mitan ja tulon on 99,3mm. Tuo sun 105 millinen on muuten ihan normaali. t. Juha
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat Aika valovoimainen on. Tämä mun vehje on kait f8. Himmennin menee kyllä kasin alle ja ainakin näytti että himmennin aukeaa hiukan vielä ton kasin jälkeen. Ei ole mitään merkattu.
Vs: Käsin kuvaamisen suljinajat (Ei, vaan yksinkertaisimmin opetella kuvaamaan niin, ettei polttoväli näy kuvissa, oli se sitten "normaali" tai "laaja" tai jopa "tele".)