Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

10d ja pc-sync

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana anti-moire, 5 Joulukuu 2005.

  1. anti-moire

    anti-moire Member

    296
    5
    18
    Canonin 10 d rungon päädyssä on PC-liitin.
    Ohjekirjan mukaan tähän voitaisiin liittää studiosalama ym.
    Koskeeko tätä liitintä sama 6 voltin kantajännite maksimi, kuin prismakotelon päällä olevaa salamaliitintä?
     
  2. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Mutu / vanha muistikuva sanoo, että toi pc-sync liitäntä kestäis reilun 200V jännitteen. Eihän tuollaisen laittamisessa runkoon olisi muuten mitään järkeä.
     
  3. Olikos ollut niin, että 250V on tuo Canonin PC-synkan kesto ?

    (ei mitään takuuta, mutta muistelen että näin ois joskus VK-netin aikana puhuttu ko. liittimestä)
     
  4. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Juu jotain tuollaista tais olla. Jotain tuollaista muistelen itsekin.
     
  5. juice

    juice

    912
    0
    0
    Uudemmissa kameroissa (20D) tuo liitäntä on speksattu kestämään 250V, mutta 10D:ssä sille on luvattu vain 6V kesto.
    Kuitenkin, itse käytän tuota 10D:n PC-synkkaliitintä jatkuvasti sekä studiosalamoiden (170V) että paristosalaman (110V) kanssa, ja koskaan ei mitään ongelmia ole ilmennyt. Hirvittihän se siihen ensin kiinni laittaa mutta hyvin on pelannut.

    Näin siis minulla. Uskon että tuo oikeasti jännitteen kestää, mutta on 'varmuuden vuoksi' speksattu alemmaksi, vähän niinkuin kameroiden käyttölämpotila-aluekin on speksattu 0...40 astetta C vaikka nuo toimivat hyvin pakkasen puolellakin.

    Jos jotain laukeaa niin minä en kuitenkaan ota vastuuta :)
     
  6. anti-moire

    anti-moire Member

    296
    5
    18
    Tällainen vastaus tuli Canonin HelpDeskistä, eiköhän tuohon runkoon uskalla liittää vanhat 200 volttia antavat studiosalamat.
    Tuolta Canonin HelpDeskistä saa nykyään nopeasti vastauksen, mitä se ei aina ole ollut.

    Hei,

    kiitos yhteydenotostasi Canon HelpDeskiin.

    EOS 10D kameran PC-liitäntä kestää 250 volttin saakka.

    Ystävällisin terveisin,
    Canon
     
  7. juice

    juice

    912
    0
    0

    Loistavaa!
    Miksihän tuosta on sitten aiemmin annettu virheellistä tietoa, kun nyt luvataankin jo virallisesti noin paljon enemmän jännitteenkestoa?
    Saitko tuon infon paperilla, jotta siihen voi epäselvässä tapauksessa vedota?
     
  8. Mä muistelen, että sitä aiemmin selvitettiin ihan kameran manuaalista, sillä tämä asia oli esillä siihen aikaan, kun VK-net pörisi täysillä ja itsellänikin oli tuo kyseinen runko.
    Löytyisiköhän sieltä jonkinlainen vastaus, jos hivenen selaa ?
     
  9. juice

    juice

    912
    0
    0
    Kameran manuaalista sitä ei suoraan näe. Spesifioitua jännitettä ei ole mainittu kuin ainoastaan salamakengälle (6v). Jostain muusta manuaalista löysin (vai löysikö joku muu? kas kun en muista) silloin tiedon että PC synkkaliitin kestäisi saman 6V.

    Mutta mitäpä tuosta enään. Jos Canonin helpdeski on sitä mieltä että se kestää 250V niin mä olen tyytyväinen :)
     
  10. anti-moire

    anti-moire Member

    296
    5
    18
    Kirjallisena en tuota ilmoitusta saanut, vaan sähköpostina.
    Mikähän on Canonin vastuu jos tuo ei pidäkään paikkansa ja kamera mossahtaa?
    Jenkki sivustoilta kun katselee, niin tuo 6 volttia olisi joskus ollut Canonin virallinen kanta tähän.

    Ohjekirjassa on ainoastaan PC-liittimen napaisuuden tarkistamisesta huomautus ja maininta studiosalamoiden liitäntä mahdollisuudesta.

    Tälläinenkin kokeilijoita rauhoittava tieto löytyy samalta sivulta: "Älä käytä salamakengässä suurjännitteistä
    salamaa. Salama voi syttyä tuleen".
    Onnella voi päästä kokeilemaan isoisän aikaista "elävän tulen" käyttöä salamakuvauksessa.