Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

100 w ledivaloa, riittääkö valokuvaamiseen?

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Tuojuk, 23 Marraskuu 2022.

  1. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    Riittääkö 100 w ledi valokuvaamiseen tai videokuvaamiseen? jos siinä käyttää värikalvoja edessä tai jotain valonpehmennintä, esim. valkoista sateenvarjoa?
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Mulla on Nanlite Fortza 60, 60 W tehoinen.
    Tehojen riittävyys on tietysti kiinni siitä mitä kuvaa ja missä kuvaa. Vähemmän on sillä tullut valokuvattua, videota enemmänkin eikä tarvitte välttämättä kaikkea tehoa ottaa. Telttaa siihen mulla ei oo, valaisen usein heijastamalla sen suuremmalta alalta.
    Se on päivänvalotyyppinen, eli kaikki teho saadaan ulos….säädettävällä värillä systeemi ei oo niin tehokas kun osaa ledeistä himmennetään.
    Se on tosi kätevän kokoinen, ja saa toimimaan akuilla missä vain.
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 333
    3 000
    113
    Kaikkihan riittää, jos kuvan ja kuvauksen tyyppi on semmoinen, että vähäkin valo riittää. Minulla on tuolla kuvaosastossa kai useitakin kuvia, joissa valaisimena on 1 W ledi. 100 W on siihen nähden paljon enemmän. (9900 % enemmän, itse asiassa :) )

    Kaikilla valaisimilla on omat rajoituksensa. Ei 100 W teho ole kovin iso, ainakaan jos sitä käytetään heijastettuna tai pehmentimen läpi. Nykykameroitten herkkyys on kuitenkin aika hyvä, joku 2500-3200 ISO on vielä kohtuullista. Kuvaaminen on mahdollista.

    - Sehän on sitten toinen juttu, onko se mahdollisen lisäksi mieleistä ja vastaako tulos omia laatutavoitteita. Senhän joutuu kukin miettimään omalta osaltaan itse - hiukan sitä epäilen. Jos/kun tavanomaisten muokkaimien käyttö on osa normaalia rutiinia, on ledpanelien kanssa varmaankin opeteltava toisenlaisia valaisukäytänteitä, eikä ihan samanlaiseen tulokseen taida päästä. Onko muutos sitten hyväksi vaiko pahaksi, makuasia taas.
     
  4. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    Nyt on haussa perinteisen salaman tapainen valaisin, jossa on heijastava kuuppa. Joihinkin on bowens kiinnitys, niin saa softboxia ja sen sellaista
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    7A6AA39F-0C2E-4CC2-984C-4B9C41364854.jpeg

    Mulla on tämä, kahvipaketin kokoinen. Bowens-kiinnitys sovitteella…..tuo kun on niin pieni kooltaan.
    Suuremmat mallit sopii suoraan Bowenssiin.
    Mun käyttöön sopivan kokoinen, saa toimimaan akkukahvalla Sonyn akuilla. Tehonsäätö 1-100%, näitä tietysti on hyvä hankkia muutama, ja ne voivat hyvinkin olla erikokoisia.

    tuntuu toimivan hyvin nopeillakin suljinajoilla

    Toisena ledvalona on Aputure Amaran paneeli, sekin toimii samanlaisilla akuilla ja niitä pystyy lataamaankin kun ovat kiinni paneelissa. Siinä on säärettävä värilämpötila.
     
    Viimeksi muokattu: 24 Marraskuu 2022
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 333
    3 000
    113
    Tuosta saat tiedon viimeistään silloin, kun katkaiset koipesi.
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Magneettikuvas olin minäkin joku viikko sitten.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 333
    3 000
    113
    Itse asiassa minullakin on kajuutan katolla veneessä semmoinen pyörivä härveli, joka tuottaa kuvaa ympäristöstä ihan ilman valoakin. Tai no, makuasia. Onhan se kuva näytöllä valoa sekin.