Vs: 0,2 Gpix... Jos Google-translaattori käänsi oikein, niin 200mpix on markkinapuhetta ja kuva syntyy 6:n erillisen kuvan yhdistelmästä. Tarkempi toteutus on epäselvä, mutta ilmeisesti samalta rajaukselta nuo tehdään jollakin kikalla. EDIT: yritin tulkita tuota salakirjoitusta ja ilmeisesti kennoa liikutellaan vähän eri valotusten välillä jolloin saadaan osa bayer-tyyppisen kennon epätarkkuudesta kumottua. Ja selvempää luettavaa: http://www.dpreview.com/news/1105/11052 ... bladMS.asp"]http://www.dpreview.com/news/1105/11052610hasselbladMS.asp No, näkisi vain edes sen keskaridigin jossa detaljit toistuisivat 60mpix-tasoon saakka... Siinä olisi nimittäin yksityiskohdiltaan jo laakafilmin tappoon kykenevä vimpain. Joskaan tuskin vaikuttaisi laakafilmin käyttäjäkuntaan mitenkään.
Vs: 0,2 Gpix... Asialla ei ole mitään tekemistä Bayer-kennon epätarkkuuden tai muunkaan kanssa. Kun kennoa pikkuisen siirretään sen valotusten välillä, saadaan uusia näytteitä hieman eri paikoista ja kuvat yhdistämällä voidaan luoda enemmän pikseleitä. Tekniikka on jo ns. vanha eikä sinänsä uutinen. Uutta ovat lähinnä uudet isot numerot (isot numerot ovat aina hyviä), joita saadaan kennojen kasvaessa ja kuvan luovien valotusten määrää kasvatettaessa.
Vs: 0,2 Gpix... Pikseleistä niin väliä enää tällä tasolla ole, kunhan alkaisivat tekemään periä joissa kenno on 6x6 filmiruudun kokoinen.
Vs: 0,2 Gpix... miks just 6x6? miksei 6x8 ni vois rajata sen neliön jos huvittaa mutta ei olis pakko jos ei huvita ? <3
Vs: 0,2 Gpix... No vaik siks et höydynnetään piirtoympyrä maksimaalisesti eikä tartte tehdä Hasselin tähyslasiin mitään ihme tihrustusmerkintöjä
Vs: 0,2 Gpix... Itselläni oli käytössä Hasselin edeltäjän Imaconin multishot-perä aikana, jolloin kinokoon 6 Mpix kenno oli haitekkiä digiperärintamalla. Tai onhan mötikkä tuolla varastossa vieläkin, se kun on muuttunut jo ajat sitten ongelmajätteeksi. Idea oli hieno ja niin jälkikin silloin, kun olosuhteet olivat otolliset. 4-shotilla sai kennon siirtymään niin, että kuva oli edelleen 6 Mpix, mutta jokaisen pikselin osavärit olivat oikeita. Toinen vaihtoehto oli 16-shot, jolloin tehtiin tuo sama neljän askeleen siirto, mutta neljä kertaa niin että jokaisen sarjan välillä kenno siirtyi puoli pikseliä. Tuloksena 24 Mpix todellisilla osaväreillä. Niin kuin arvata saattaa, on tuollaisen vehkeen käyttäminen erinomaisen hermoja repivää. Vähänkään liikkuvia tai muuttuvia kohteita ei sillä voinut kuvata ollenkaan ja liikkumattomissakin piti saada pahimmillaan 16 kpl valotukseltaan ja rajaukseltaan *täysin* identtistä laukausta. Tämä lienee osasyynä siihen, ettei kyseinen tekniikka ole ihan hirveän suurta kansansuosiota saavuttanut, kun tuo alkuperäinen uutinenkin oli jo muutaman vuoden takaa.
Vs: 0,2 Gpix... Seuraavan sukupolven Hasselissa: Based on the 50 Megapixel sensor (6200 x 8272 pixels with a dimension of 32.9 x 43.8mm), the H5D-200c MS offers 1, 4 and 6-shot capability. 6-shot will produce 8 bit TIFF files at 600MB each resulting in the most accurate colour rendering and resolution available on the market today in the medium format. http://www.hasselbladusa.com/products/h-system/h5d-cmos-multi-shot.aspx http://www.dpreview.com/articles/4410648565/hasselblad-unveils-pixel-shifting-200mp-h5d-200c-ms